Menu Content/Inhalt
Fõmenü > Világvallások > Buddhizmus > A Mahajána filozófiája
 
 
A Mahajána filozófiája
ImageA Mahájána etikája egyetlen alapparancsolatra (szila) vezethetõ vissza: "Segítsd a lényeket az üdvösséghez vezetõ úton!" Ezt szem elõtt tartva, magától értetõdik tehát, hogy az arhat- (szent ideál nem gyakorol ösztönzést a "Nagy jármĂ»" híveire. Nem törekszik a Nirvána "gyors" megvalósítására; áhított célja a mások üdvét szolgáló megvilágosodás (bodhi) elérése.

Mert mi is volna más a bódhi, mint a legmagasztosabb áldozat? Eljutni a megváltás küszöbére, és önként lemondani a fáradozás gyümölcsérõl, nevezetesen vállalni a szamszárai létet (folytatni az újraszületések sorát) mások üdvözülését segítendõ.

A Mahajána szerint minden lény megvalósíthatja a bódhi, s idõvel minden bizonnyal el is éri a célt. A Mahajána követõje azonban azzal, hogy a buddhaság elérését mindenki számára lehetségesnek tartja, nem állítja, hogy az üdv elérése könnyĂ». Számtalan újraszületés során állandó és töretlen erõfeszítésre van szükség. Az ideál olyan távoli, hogy praktikus értelemben nem lehet vonzó.

A Mahajána tehát a hangsúlyt nem a végcélra, hanem magára az üdvútra helyezi. Elõtérben ezek szerint nem a Buddha ideálja áll, hanem az "eljövendõ Buddháé", olyan lényé aki útonon van a bódhi felé - és ez a Bódhiszattva.

Föntiek tudatában érthetõ, hogy a Mahajána kultuszában a Buddhákat, megelõzik a Bódhiszattvák. Számuk - akárcsak a Buddháké - meghatározhatatlan. Gyakorlati szempontból azonban néhány kiemelt Bódhiszattva áll az elõtérben - ezek alkotják a Mahájánapanteont. Ilyen például Avalokitesvara ("Az alátekintõ Úr"), az irgalom testetöltése, akinek Tibetben, Kínában és Japánban hatalmas kultusza van. Tibetben a mindenkori dalai láma e Bódhiszattva inkarnációjának számít.

Csaknem ilyen népszerĂ» Mandzsusri Bódhiszattva, a metafizika és atudományok patronusa; és említenünk kell még Maitréját, az eljövendõ világkorszak Buddháját. Utóbbi kultusza nagyon régi, és neve fölmerül már a Hinajána-iratokban is.

Az egyházmĂ»vészet arra kényszerült, hogy a számtalan Buddha közül néhányat kiválasszon; rendszerint öt alakban szerepel: Krakuccshanda, Kanakamuni, Kásjapa es Gautama (a történelmi Buddha) - akik már elõzõ világkorszakokban megjelentek a földön -, valamint az eljövendõ Maitréja.

Ez a szám azonban megháromszorozódik, mégpedig a Mahájána misztikája következtében. Az öt "emberi Buddha" (Mánusibuddha) ugyanis a "meditáció útján teremtett Buddhák" (Dhjánibuddha) "kisugárzásának" tekinthetik, akik soha le nem szálltak az anyagi világba, hanem öröktõl fogva a mennyei régiókban idõznek. Az öt "emberi" (Mánusi) Buddha mennyei megfelelõje: Váirocsana, Aksóbhja, Ratnaszambhava, Amitábha és Amoghasziddhi. Minden Dhjáni-Buddhának megfelel egy szín, egy lény, egy jelképes attribútum és egy világtáj. Kéztartásaik (mudrák) különböznek egymástól.

Mivel e Buddhák "transzcendensek", hogy a világban kifejthessék tevékenységüket, közvetítõre van szükségük. E közvetítõk pedig a Bódhiszattvák.

A fölsorolt Buddháknak megfelelõ Bódhiszattvák az alábbiak: Szamantabhadra, Vadzsrapáni, Ratapáni, Avalokitesvara és Visvapáni. (Nevezettek ideálok, eszmék megszemélyesítõi sorrendben: "A Legfõbb jó", "A Gyémántjogar Viselõje", "Az Ékszer Birtokosa", "A Könyörülettel Alátekintõ" és "A Kettõs Villámjogar Birtokosa".) A Mahájána kultusza komplikált politeizmusnak tĂ»nik. Populáris formában e véleményalkotás megengedhetõ, de a lényeget megvilágító szövegek ismeretében nem. (Vö. Bar-do thos-sgrol, ismert mint "Tibeti halottaskönyv", amely bátran kimondja azt, amit egyetlen más vallás sem merészel: "Az istenségek tulajdon szellemed vetületei - tudd ezt, és légy szabad!")

Néhány Mahájána-mester tudatára ébredt a veszélynek, melyet az idolatrikus tárgyak mértéktelen megsokszorozódása magában rejt, és ezért megalkották az egyetlen "Ă•sBuddha" (Adi-Buddha) ideáját, akinek valamennyi többi csak "vetülete". Ez az újítás azonban célhoz nem vezetett - a Mahajána panteon nem lett kisebb -, ellenkezõleg: megszaporodott egy Buddhával.

Különben a mitológia és kultusz egyszerĂ»sítése nem is lényeges kérdés. A "Nagy jármĂ»" követõje tisztában van azzal, hogy minden istenség a legmagasabb rendĂ» és egyetlen valóság emanációja, és mint ilyenek, éppen annyira "nem valóságosak", mint a szamszára. Az "Abszolút Egység" megvalósítása pedig nem kívánja meg a fizikai vagy mitológiai világ megváltoztatását.
 

A Világ Tanítói

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Ajaib Singh
Prabhupada
Ching Hai
Steiner
Kriyananda

Barátaink

Siddhartha.hu
Santmat
Kepesseg
Body Talk