AnyĂĄk Ă©s lĂĄnyaik, avagy az anya-leĂĄnygyermek kapcsolatrĂłl asztrolĂłgus szemmel |
Jelen cikkem azzal a szándékkal íródott, hogy rávilágítson azokra a problémákra, amelyek az anya-lánygyermek kapcsolatnak egy nagyon kritikus idĂ”szakában, az ifjúkor küszöbét elért, partnerválasztással, továbbtanulással és pályakezdéssel, családalapítással és otthonteremtéssel küszködĂ” lánygyermekek és a felnĂ”ttkor derekán járó, Ă”k maguk is komoly magánéleti-munkahelyi változások, új lelki-szellemi kihívások elé nézĂ” édesanyák között felmerülhetnek. Olyan problémákról van szó, amelyekre számos pszichológus és magatartáskutató, családterapeuta, stb. keresett és talált már választ, ám némely kérdések mindmáig megválaszolatlanul maradtak. Ezeket a mindmáig megválaszolatlan kérdéseket szeretném ebben a cikkemben megvizsgálni a kauzális asztrológia segítségével, amely a családi viszonyrendszereket, konfliktusokat és a családtagok személyi fejlĂ”dését az anyai ágon öröklĂ”dĂ” élet- és gyermek-ellenes, család-ellenes romboló programok szemszögébĂ”l vizsgálja és értelmezi. Cikkeim és írásaim által olyan szellemtudományt ismerhetnek meg az olvasók, amely az öröklĂ”dés, a neveltetés, a családi körülmények által felerĂ”sített, befolyásolt lelki-szellemi meghatározottságokat, tudattalan érzelmi-gondolati mintákat, az anya és nagymama által meg nem oldott, de a spirituális memória szintjén az utódoknak továbbadott életfeladatokat tárja fel, lehetĂ”vé téve ez által a kreatív személyi kibontakozást, a saját életutunk megtalálását és megvalósítását. A cikk megírására készülve, kezembe akadt egy könyv, amelyet nyomban el is olvastam, és néhány gondolat erejéig reagálni szeretnék rá az alábbiakban. A könyv címe: „Anyák és lányaik”, a szerzĂ”k amerikai pszichológusok és felnĂ”tt lánygyermekekkel rendelkezĂ” édesanyák, közzétették annak a kutatásnak az eredményeit a mĂ»vükben, amelyet számos olyan élettörténetbĂ”l, beszámolóból, naplórészletbĂ”l, levélbĂ”l, interjúból állítottak össze, amelyben a XX. századvégi amerikai középosztálybeli anyák és lányaik a saját életükben bekövetkezett változások kríziseirĂ”l mesélnek. Ezek a beszámolók rávilágítanak arra, hogy az anyával való viszony generációkon ível át, és mintát ad – pozitív és negatív értelemben – a saját gyerekeinkhez való viszonyulásunkhoz. A könyv hiteles embermeséiben nyomon követhetjük azt az öntudatlan szabályszerĂ»séget, hogy a felnĂ”tt nĂ”k szükségszerĂ»en megismétlik ugyanazokat a viselkedési módokat, amelyeket nem vettek jó néven saját anyjuktól. Sok anya történetében elĂ”fordul az, hogy az áldatlan anya-lánya kapcsolat a felnĂ”tt nĂ”bĂ”l azt váltja ki, hogy tudatosan egész másképp neveli lányait, mint ahogyan Ă”t nevelték. Családi viszonyrendszerünk, de különösen az édesanyánkkal való viszonyunk feldolgozása fontos határkĂ” a személyi fejlĂ”désünkben, önismeretünkben és felnĂ”ttkori énképünk, személyi (leendĂ” családanyai) öntudatunk kialakításában. A nyílt konfrontáció, az Ă”szinte beszélgetés és a múlt sérelmeinek, gondjainak az egyértelmĂ» tisztázása kiindulópontja lehet egy új minĂ”ségĂ», felnĂ”tt-felnĂ”tt viszonynak, amelyre anya és felnĂ”tt lánya között egy egészen másfajta kommunikáció és érintkezési forma lesz jellemzĂ”. Egy olyan átalakult kapcsolat, amely a kölcsönös tisztelet és barátság felé halad, és amelynek alapja az anyák részérĂ”l az a felismerés, hogy a lányuk felnĂ”tt, önálló döntéseket hozó, önálló élettel és sorssal rendelkezĂ” autonóm lény, és semmi joga nincs az anyának a lánya 21 éves kora után arra, hogy beleavatkozzon az életébe, és hogy a lányát irányítsa, kritizálja és befolyásolja, manipulálja az általa elképzelt boldogság-koncepciók szerint. Olyan felszínes, civilizációs polgári-fogyasztói (a szellemi tisztánlátást, bölcsességet: az egyetemes törvények és a két önálló individuum: anya és lánya átöröklött személyi életfeladatainak az ismeretét nélkülözĂ”) anyai ambíciók szerint, amelyek az egészen más temperamentummal, lelki-szellemi struktúrával, sorsprogrammal, életúttal rendelkezĂ” felnĂ”tt lányra talán nem is találnak! A lánygyermeknek pedig meg kell tanulnia az önállóságot, az egyéni döntések kockázatának a felvállalását, és azt, hogy a neveltetése hiányosságait, amelybĂ”l esetleg a leendĂ” anyaságával kapcsolatos ellenérzései erednek, illetve az anyjához való túlzott ragaszkodást (vagy bizonyos esetekben az anya személyének a teljes elutasítását!) átalakítsa éber szeretetté, amely aztán a késĂ”bbiekben egy egészen új párkapcsolati - családi - hivatásbeli élet alapja lehet. Egy érett középkorú anya el tudja engedni a felnĂ”tt lányát. El tudja fogadni a visszavonulást, a tanácsadások, a kritikák, a „jóindulatú” támogatásnyújtások megszüntetését, valamint azt a tényt, hogy a lányuk életében már nem Ă”k jelentik a legfontosabb kapcsolatot, hanem a férjük, a barátaik, a gyermekeik. De mindenekelĂ”tt az az ember, akit életük párjául választottak, akivel új családot alapítottak, azt hogy önmagukban és a partnerükben keresik és találják meg azt az érzelmi - erkölcsi - anyagi támaszt, amelyet addig a szülĂ” elĂ”joga volt nyújtani a gyermekének. A társadalom, az elkövetkezendĂ” generációk szemszögébĂ”l vizsgálva ezt a kérdést, komoly szociológiai-demográfiai és közegészségügyi problémákhoz jutunk el, amelyet nagyon sok kutató kezd el tanulmányozni napjainkban, hiszen „az anyai vonal”, az élet továbbörökítésének a lelkünkbe, szellemünkbe, tudattalanunk mélyébe beivódott Ă”smintája meghatározza az utódok testi-lelki épségét és leendĂ” családi életünk minĂ”ségét, boldogságát. Íme az alábbiakban néhány gondolat az Interneten talált, témába vágó írásokból: „FejlĂ”déspszichológiai tanulmányokból tudható, hogy az emberi élet elsĂ” 3 évében meghatározó tulajdonságok alakulnak ki személyiségében. A szakemberek egybehangzó megállapítása szerint ez az idĂ”, az intenzív anya-gyerek kapcsolat, vagyis a késĂ”bbi társadalmi beilleszkedéshez nélkülözhetetlen érzelmi kötĂ”dési minták kialakulási ideje (a kapcsolódási képesség, a stabilitás, tanulási készségek stb.,) amelyek késĂ”bb nem, vagy csak részben pótolhatók. Akinek ezek hiányosak vagy sérültek, az csak igen költséges terápiával gyógyítható, ha egyáltalán gyógyítható, és késĂ”bbi családi életét, életpályáját, sikerességét, boldogulását, vagyis a sorsát (szociológiai szempontból a nép sorsát, perspektíváit) meghatározza.” A fenti gondolatra Benda József demográfus egyik Interneten közzétett írásában (Népességfogyás és szocializáció) bukkantam rá, amelyet a következĂ” összegzĂ” megállapítással indít a szerzĂ”: „Összegezés: álláspontom szerint a népességfogyás okai a kisgyermekkori anya-gyerek kapcsolatok tömeges mértékĂ» sérülésére vezethetĂ”k vissza, amelyek fĂ”ként az 1950-1967-es idĂ”szakban keletkeztek, de hatásuk még sokáig lesz érezhetĂ”. A népesség növekedési pályára állítása (vagy egyensúlyba hozása) hosszú távon, végsĂ” soron a családok belsĂ” kohéziójának a rehabilitációja útján történhet meg.” Horváth Sándor: Urbanizáció és társadalmi integráció a hatvanas években c. Internetes írásából a következĂ” adatokat találtam még a fent említett demográfiai eszmefuttatással kapcsolatosan: „Az ötvenes évek elsĂ” felében született „Ratkó-gyerekek” mítosza abból az elképzelésbĂ”l származik, hogy az állam szankcionáló vagy adminisztratív lépésekkel képes nagymértékben befolyásolni a gyermekszüléseket. Ezzel szemben számos demográfiai kutatásból kiderül, hogy a „Ratkó-törvénynek” alig volt hatása a gyermekszülések számának alakulására. Az állam azonban befolyásolni tudja az abortuszról szóló közbeszédet még akkor is, ha alkalmazkodik azokhoz a sztereotípiákhoz, amelyek a nĂ”k és férfiak hierarchikus viszonyában az abortusz szerepét meghatározzák. Az ötvenes évek végétĂ”l bekövetkezĂ” életszínvonal-emelkedés nem a gyermekvállalási kedv növekedését, hanem a családok egyre urbanizáltabb életvitelét hozta (egyszerĂ»sített és imbecillis megjelenési formája ennek a „kicsi vagy kocsi” vita). A nĂ”k körében ezért sokkal elfogadottabbá vált az egy, illetve két gyermek vállalása. A nĂ”i szerepkör szubjektív megítélésének változása miatt a születéskorlátozás intenzitása nagyrészt a meglévĂ” gyermekek számától függött. Magyarországon – különösen a vidéki városokban – a születésszabályozásban nem a fogamzásgátlás, hanem az abortusz szerzett elsĂ”bbséget. Ezen csak fokozatosan változtatott az, hogy a fogamzásgátló tabletták a hatvanas évek végétĂ”l hozzáférhetĂ”vé váltak. A szerzĂ” közzéteszi egy, a hatvanas évek elejérĂ”l származó, 26 ezer nĂ”re kiterjedĂ” kérdĂ”íves vizsgálat eredményét is, amelybĂ”l az derül ki, hogy a család jövedelmének csak korlátozott szerepe volt abban, hogy a szülĂ”k hány gyermeket vállaltak. A vizsgálat egyik fĂ” megállapítása az volt, hogy a keresĂ” nĂ”k általában kisebb családra törekedtek, mint az eltartottak. A jövedelem a felmérés adatai alapján nem befolyásolta az elsĂ” gyermek megszülését, ezzel szemben a második gyermek vállalása és a jövedelem nagysága között fordított összefüggés volt: minél alacsonyabb volt egy család jövedelme, annál valószínĂ»bb volt, hogy második gyermeket is vállal. Az „átlagos életszínvonal” javulásától tehát önmagában nem nĂ”tt a gyermekvállalási kedv. Ugyanígy nem mutatkozott lényeges eltérés a szülĂ” nĂ”k lakáshelyzet alapján történĂ” csoportosításában: a fĂ”bérletben élĂ” nĂ”k gyermekvállalási kedve csak a második gyermeknél és csak árnyalatnyival volt magasabb a társbérletben vagy albérletben élĂ” nĂ”kénél. Egy, a fiatal nĂ”k egészségi állapotát elemzĂ” kutatásból az is kiderül viszont, hogy: „ A magyar társadalom európai összehasonlításban az egyik leginkább családbarát, gyermekbarát társadalom, a gyermek fontosságának megítélése rendkívül pozitív. Tóth Olga nemzetközi összehasonlító elemzése szerint (Tóth, 1998: 80-93) a bolgárok után a magyarok tartják leginkább igaznak azt az állítást, hogy a házas emberek általában boldogabbak, mint a nem házasok. Ebben a tekintetben Lengyelország is utánunk következik, de gyakorlatilag valamennyi környezĂ” és nyugat-európai ország, az Egyesült Államok is. A nem házasokat boldogabbnak ítélik a svédek, norvégok, és a hollandok. Valamennyi vizsgált ország közül a magyarok tartják a leginkább igaznak azt az állítást, hogy "Üres az élete azoknak, akiknek soha nem volt gyermekük." Ennek az állításnak a fordítottját tartják igaznak az Egyesült Államokban, Svédországban, Angliában és Hollandiában, ha a felmérések országos átlagát nézzük. A házasság és a gyermek megítélésének pozitivitása igen fontos tartaléka a magyar társadalomnak. 1995-ös felmérésünk eredményei szerint a 20-50 éves népesség körében a többváltozós elemzés változói közül a gyermekszám legszorosabb kapcsolatban azzal áll, hogy nehéz élethelyzetben számíthatnak házastársukra. Ez a megállapítás látszólag nyilvánvaló, azonban azt mutatja, hogy a tartós házastársi bizalom, a hosszú távú kapcsolat szubjektív megélése a gyermek vállalásának legfontosabb alapja. Igen érdekes, hogy míg – elsĂ”sorban a férfiak között – a depressziós tünetegyüttes fordított kapcsolatban van a gyermekszámmal, valamennyi alcsoportban a gyermekszámmal együtt emelkedik az ún. vitális kimerültség átlagértéke. Ez a mutató azt jelzi, hogy a mai magyar társadalomban, legalábbis statisztikailag, a gyermekvállalás krónikus stresszállapotot, folyamatos fizikai túlterheltséget jelent. Ez a teljesen méltánytalan állapot egészségügyi, pszichológiai oldalról bizonyítja mindazt, amit a demográfiai, szociológiai vizsgálatok régóta jeleznek, hogy a mai magyar társadalomban a gyermekvállalás aránytalan túlterheltséggel jár. A társadalomnak alapvetĂ” kötelessége, saját túlélése, pl. a nyugdíjkrízis megoldása szempontjából is, a gyermeket vállaló szülĂ”k fizikai túlterheltségének egy részét, jelentĂ”s hányadát átvállalni. Hiszen nem elfogadható az az állapot, hogy a társadalmi beállítottságuk, a jövĂ”ért felelĂ”sséget vállalásuk miatt a gyermeket vállaló szülĂ”k aránytalanul túlterhelt állapotban éljenek.” - állapítják meg a szerzĂ”k: Kopp Mária, Csoboth Csilla és Purebl György. Úgy néz ki, hogy nemcsak én vagyok ilyen internetes amatĂ”r kutatói kedvemben, mert íme, a következĂ” eszmefuttatást olvashattam egyik, bevallása szerint kicsit képzett érdeklĂ”dĂ”, Ágostonné SzĂ”cs Anna cikkében, aki a jó házasság és az anya-gyermek kapcsolat közötti összefüggésekrĂ”l a következĂ”ket írja: „Bármenynyire furcsa is, de nagyon gyakran az elhibázott anya-gyermek kapcsolat okozza a párkapcsolati nehézségeket, mert a helyes anyai gondoskodás formálná az embert olyanná, hogy képes legyen harmonikusan együtt élni másokkal. A jó házasságban a felek érett személyiségként viselkednek, akik adni akarnak, akik tudnak lemondani, néha megalázkodni, gyakran áldozatot hozni. Aki azonban azért köt házasságot - amire gyakran van példa - hogy boldog legyen, és nem azért, hogy boldoggá tegyen, az nem lesz boldog. Az önzĂ” ember a másik felet csak vágyai kielégítésének eszközeként fogja fel, mert szüntelenül csak kapni akar. Lehet, hogy jó barát, jó munkaerĂ”, kedves szomszéd, de a házasságában csapnivaló. Nem tudja átélni a másik fájdalmát, nem képes hordozni a közös terheket, néha a sajátját sem, szerepproblémái vannak, mert például nem kapcsolódott házastársához úgy, ahogy kellett volna. Dr. Pálhegyi Ferenc pszichológus szavait is idézi az illetĂ” hölgy: „...századunk pszichológiai megfigyelései korábban nem is sejtett mértékben húzták alá az anyaság és az anya-gyermek kapcsolat jelentĂ”ségét... Kiderült: az anya-gyermek kapcsolat mindkét fél számára ösztönhelyzet. Az anya számára is genetikus program diktálja a tennivalókat, érzi: mit és hogyan kell csinálni, miközben élvezi gyermekét és „kielégülést” nyújt számára a babával való foglalkozás. Ha mindezt nem teszi meg, lelke mélyén kielégületlen marad, hiányérzet vagy lelkiismeret-furdalás gyötri. Nem ritkán a serdülĂ”, már „leválni” készülĂ” gyermekén igyekszik „bepótolni” a kicsinek meg nem adott törĂ”dést és gondoskodást.” De a gyermeknek is káros, ha a korai csecsemĂ”korban rendszeresen hagyják sírni anélkül, hogy odafigyelnének rá (a cumi nem jó megoldás!), mert akkor nem alakul ki benne a bizalomérzet, vagy gyakran túlzott érzelmi függĂ”ség fejlĂ”dik ki benne szülei iránt. Ezek az emberek nem tudnak házastársukhoz kapcsolódni, mert még mindig szüleik szeretetére vágynak, döntéseikben nem a házastársuk vagy gyerekeik érdekei lesznek mérvadóak, hanem apjuk vagy anyjuk kedvét keresik, ami a válás felé sodorhatja a házasságot. Láthattuk tehát, hogy milyen súlyos személyiségproblémákat, sĂ”t, egészségi problémákat, családi nehézségeket, házastársi vitákat és szülĂ”-gyermek konfliktusokat okozhat egy rosszul megélt és rosszul lezárult (vagy éppenséggel, még a felnĂ”tté vált gyermek családalapítása után még mindig lezáratlan) anya-gyermek – elsĂ”sorban egy, az életadás, az anyaság megélésének a modelljét generációról generációra továbbörökítĂ” anya-lánygyermek viszony. Azért is ragaszkodtam a jelenlegi cikkem problémaköréhez, mert a saját példám késztetett a cikk megírására. Én ugyanis egy olyan édesanyától származom, aki 49 éves felnĂ”tt, külön családban élĂ”, és egy késĂ”bb született kisöcsémet nevelĂ” asszony létére, végzetesen beleragadt a már rég a felnĂ”ttkor küszöbét átlépett, már 8 éve saját családot alapított 27 éves „gyermekéért” élĂ”, a gyermekérĂ”l gondoskodó, a gyermeke boldogságáért aggódó és küzdĂ” anya szerepébe. Olyannyira, hogy ez által már-már életveszélyes állapotba sodorja a saját családanyai-házastársi életemet, gyermekeim és férjem egészségét, jólétét, nyugalmát és boldogságát, illetve a saját testi-lelki-szellemi épségemet, az individuális személyiségem harmonikus fejlĂ”dését, kiteljesedését. E tragikus helyzetnek köszönhetĂ”en olyan szenvedéseken, érzelmi-lelki megpróbáltatásokon mentem keresztül, és a krízisbĂ”l való kiút keresése közben olyan mély, egyetemes összefüggések, létigazságok felismerésére váltam képessé, amelyek közzé tétele talán hasznára válhat jó pár leendĂ” és már gyakorló fiatal édesanyának, akik boldogabb, kreatívabb, egészségesebb családi életet szeretnének élni, mint a szüleik, nagyszüleik. A boldogság ugyanis nem egy elérendĂ” cél, hanem csupán következménye annak, hogy az illetĂ” ember a saját egyéni sorsrendeltetése, a személyi horoszkópjából is kiolvasható egyéni, csakis rá jellemzĂ” adottságai, képességei - és, ami még fontosabb, a tudatos fizikai - lelki - szellemi erĂ”feszítések által meghaladott egyéni gyengeségei, hiányosságai - segítségével éli meg az élete legfontosabb területeit, életfeladatait. Vagyis akkor lesz boldog az illetĂ” ember, ha a saját egyéni életútján halad az életben, és nem a környezetétĂ”l, a nevelĂ”itĂ”l, a szüleitĂ”l, a társadalomtól, a mĂ»vészetbĂ”l, stb. átvett, általános, a modern civilizációra jellemzĂ” polgári-fogyasztói boldogságreceptek szerint! Ez az az egyetemesen, civilizációtól függetlenül, jobban mondva a társadalmi-civilizációs konjunktúrák fölött álló, a mindenkori ember rendeltetésével, az egyetemes létezésben betöltendĂ” szerepével összefüggĂ” lét-igazság, amelynek meg nem értése következtében szenved ma az egész emberiség, a fentiekben idézett tanulmányokból is követhetĂ” módon: egészségileg, pszichikailag, az egész társadalom struktúráját, demográfiai helyzetét egyre tragikusabban érintĂ” módon. Ezt a létigazságot nehéz megérteni az anyáknak, amikor gyereket nevelnek, amikor el kellene eresszék a felnĂ”tté vált gyermekük kezét, és amikor az életük derekán, a szülĂ”i szerepkörük befejezése után, a saját lelki-szellemi nyugalmuk, lelki békéjük és szellemi fejlĂ”désük felé: a közelgĂ” nagy Halálküszöb átlépésének a próbatétele felé kellene fordítaniuk az érzelmi-gondolati világukat és egész személyi életvitelüket. Ezt a belsĂ” átalakulást, változást nehéz elfogadni, és nehéz lemondani a nagyanyai szerepkör során talán még bepótolható anyai érzések, gondoskodó ösztönök lehetĂ”ségérĂ”l, arról a lehetĂ”ségrĂ”l, hogy fontosnak érezhesse magát a felnĂ”tt gyermekei életében, részt vehessen benne, és továbbra is küzdhessen azok boldogságáért, mintha az Ă” felelĂ”ssége lenne még mindig az, hogy boldoggá tegye azokat. Amikor ilyen szomorú összetévesztések állnak fenn két, valójában már felnĂ”tt, de valójában a szülĂ”i illetve a gyermeki szerepkörébe beleragadt ember között, mindig annak a félnek kell kilépnie ebbĂ”l a kölcsönös függĂ”ségi, egymás fejlĂ”dését hátráltató viszonyból, amelyik félben hamarabb tudatosul a kapcsolatuk törvénytelen és egészségtelen, a testi-lelki-szellemi egészséget veszélyeztetĂ”, káros mivolta. E tudatosság megszerzésére a mai világban inkább a fiataloknak, a felnĂ”tt gyermekeknek van lehetĂ”ségük, amennyiben igyekeznek tanulni a szüleik tévedéseibĂ”l, és megpróbálják jól megérteni azt, hogy miért, hogyan sikerült félre a szüleik élete olyannyira, hogy a felnĂ”tt gyerekeikbe való kapaszkodással szeretnék tudattalanul kompenzálni a saját boldogtalanságukat, elégedetlenségüket. A kauzális asztrológia ehhez a belsĂ” tudatosodási-érlelĂ”dési folyamathoz, személyi átalakuláshoz, egy egészen új, a polgári-fogyasztói boldogságkoncepciók fölött álló, egyetemes törvények, alapvetĂ” létigazságok megértésén alapuló, spirituális családi modell létrehozásához nyújthat segítséget. Hogy tulajdonképpen mi az, amit másképp élhetnénk meg a saját családi életünkben, hogy mitĂ”l lenne a kauzális asztrológia szemléletmódja szerint valóban harmonikus, kreatív a házastársi-családi életünk, errĂ”l majd egy következĂ” alkalommal, egy újabb írásomban mesélek az olvasóknak. SzerzĂ”: Kozma EmĂ”ke |