Az etika alapja a mĂĄsok irĂĄnti legmĂŠlyebb szeretetĂźnk |
A Buddha ezzel szemben nem akarta, hogy a hívek vakon kövessék útmutatásait, anélkül, hogy belátnák azok okát és szükségességét. Számára nem az volt a fontos, hogy az emberi cselekedetek kifelé milyennek látszanak, hanem hogy azoknak mi a mozgatórugója, milyen tudati irányultságból és attitĂťdbĂľl fakadnak. A legmagasabb felismerés felé vezetĂľ út kezdetén... |
|
Tovább... |
Kun Ăkos: A karma |
Ez a karmának nevezett ok-okozati törvény minden fejlĂľdésnek az alaptétele. Mindenkinek meg kell ennie a maga által ültetett fa gyümölcsét, legyen az akár édes, akár keserĂť. Másképpen fogalmazva: A tett életre kel, befutja a maga pályáját, és úgy tér vissza hozzánk, mint az elhajított bumeráng. A léleknek vállalnia kell minden cselekedetének a következményét, vagy a jelenlegi, vagy a következĂľ életében. A sors ritkán büntet azonnal, a számlát jóval késĂľbb szokta benyújtani, akkor, amikor a legkevésbé számítunk rá. |
|
Tovább... |
SzeressĂŠtek egymĂĄst |
Allah a magas pozíciónál és áldásoknál is nagyobb jutalmat ad azoknak, akik Ăérte szeretik egymást: ez a jutalom pedig Allah becses szeretete, amelyet nagyon nehéz megszerezni... Egy ember elment meglátogatni a testvérét egy másik faluba. Allah küldött egy angyalt, hogy várjon rá az úton. Mikor az ember odaért, az angyal megkérdezte tĂľle: „Hová mész?” Az ember azt válaszolta: „Egy testvéremet jöttem meglátogatni, aki ebben a faluban lakik.” Az angyal azt kérdezte: „Talán szívességet tettél neki, amiért most viszonzást vársz?” „Nem így van, én Allahért szeretem Ăľt”- mondta az ember. Erre az angyal elmondta neki: „Én Allah küldötte vagyok, aki azért küldött engem hozzád, hogy elmondjam, Allah úgy szeret téged, ahogyan te szereted a testvéredet Ăérte.” (Muszlim) |
|
Tovább... |
A kinyilatkoztatĂĄsrĂłl I. |
A Tóra két részre oszlik: az Írott Tanra (ez a Biblia) és a Szóbeli Tanra (melyet Mózes az Írott Tannal együtt vett át a Sínai-hegyen, de csak több ezer évvel késĂľbb kapott írott formát a Misnában és a Talmudban). Mindkét rész IstentĂľl származik, de míg az Írott Tant Isten "lediktálta" Mózesnek, a Szóbeli Tan megszövegezése kevésbé pontos. |
|
Tovább... |
TĂłth SĂĄndor PĂŠter: Az ember Isten kĂŠpmĂĄsa - miben? |
Kik vagyunk és honnan származunk? Mi az, ami „emberré” tesz minket? Merre haladunk és mi a célunk? Nincs közöttünk olyan, akiben ne merültek volna fel ilyen és ehez hasonló kédések. NeveltetésünktĂľl függetlenül is hallhattuk már, hogy az ember a legcsodálatosabb, legegyedibb lény, akit az különböztet meg az állatoktól, hogy tud uralkodni magán. Ez az állítás igaz, de a leglényegesebb igazság megragadásához nem elegendĂľ, mert csak az „ágat” ismerteti, a „gyökeret” nem. Ha pedig a gyökeret kezdjük el kutatni, könnyen konfliktusok viharába kerülhetünk. |
|
Tovább... |
A kĂnai univerzizmus I. |
Az univerzizmus szerint ég, föld és ember az egységes mindenség három alkotórésze, amelyek belsĂľ kölcsönhatásban állanak egymással, és mindenre kiterjedĂľ törvény szabályozza Ăľket. A makrokozmosz valamennyi jelenségének megvan a maga megfelelĂľje az ember fizikai, szellemi és erkölcsi életében, ugyanakkor az, ami az emberi társadalomban biztosítja a rendet, irányító elvül szolgál a világ egész építménye számára is. A Szertartások feljegyzéseiben (Li ki) ez áll: "Az erkölcs ereje az, amelynek révén ég és föld együttmĂťködik, amely a négy évszakot összhangba hozza..." |
|
Tovább... |