Csakrarendszer II. - A lép (szex) -csakra |
"A második központot az "Éltetõ-lélegzet támaszának" hívják és a hímvesszõ tövénél fekszik (fehér színĂ») és hat vörös szirma a b, bh, m, j, r, l betĂ»ket viseli. Itt tartózkodik a Nyílnak (Bána) nevezett Megvalósult Lény. A gazda istenség Rákiní. " A második csakra és hozzárendelései Szín: narancssárga. Hozzárendelt természeti elem: a víz. Érzékszervi funkciója: az ízlelés. Szimbóluma: a hatszirmú lótuszvirág. Alapelv: a lét alkotó jellegĂ» szaporodása. Hozzárendelt testrészek: medence, ivarszervek, vese, hólyag: mindennemĂ» testfolyadék, mint a vér, nyirok, emésztõnedvek, sperma. Hozzárendelt mirigyek: ivarmirigyek - petefészek, prosztata, here. Az ivarmirigyek feladata a férfi és a nõi nemi jellegek kialakítása, valamint a nõi menstruációs ciklus szabályozása. Asztrológiai hozzárendelések: Rák/Hold: érzelemgazdagság, érzékenység, termékenység Mérleg/Vénusz: partnerkapcsolatok, érzékiség, mĂ»vészi hajlam. Skorpió/Plútó: érzéki vágyak, a szexuális egyesülés során az, "én" feladása, s ezáltal a személyiség megváltozása. Megjegyzés: Egyes írásokban a második csakrát lép-csakrának nevezik. Igen fontos mellékcsakrának tekintik és mĂ»ködését tekintve a harmadik csakrával hozzák összefüggésbe. A csakrákról szóló tanok eredeti megváltoztatását az magyarázza, hogy egyes ezoterikus iskolák tagadták a szexualitást. Ez késõbb némi zavart eredményezett, olyannyira, hogy a szexualitás területét még ma is gyakran a lép-csakrához vagy a gyökér-csakrához kapcsolják. A második csakra feladata és mĂ»ködése A második csakra az õsi, soha ki nem haló érzelmek, a szexuális energiák és az alkotó erõk központja. Természeti eleme a víz, amelybõl minden élõlény származik, és ami az asztrológiában az érzelmek területének felel meg. A víz megtermékenyítõ erõvel bír és a teremtésben újabb és újabb életet hoz létre. A szakrális-csakrán át lépünk kapcsolatba a természet egészét átszövõ megtermékenyítõ és a befogadó energiákkal. Úgy érezzük, az állandó teremtõfolyamatok részévé váltunk, ami bennünk érzéseket ébreszt és alkotótevékenységre ösztönöz. A szakrális-csakrát gyakran az Isten nõi megnyilvánulási formájának, a Saktinak székhelyeként tartják számon, amely mint alkotóerõ jelenik meg. MĂ»ködési területe férfiaknál az ivarszervekre korlátozódik, amelyek az új élet teremtéséhez szükséges impulzusokat hordozzák magukban. A nõknél a szakrális-csakra az a terület, amely a teremtõ impulzusokat befogadja és az új élet, a növekvõ kis lény számára biztosítja mindazt, ami védi, és táplálja azt. A víz mint természeti elem tisztít is. Felold és eltávolít mindent, ami a szabad folyását gátolja. A test szintjén ez a vesék és a hólyag méregtelenítõ, kiválasztó tevékenységében jelenik meg. A lélek szintjén pedig a megtisztulás egyik formája az, amikor megszabadulunk érzéseinktõl, melyek eddig gátoltak minket abban, hogy életünket újrakezdjük. Az emberekhez való viszonyunkat - fõként a másik nemmel való kapcsolatunkat - nagymértékben a második csakra mĂ»ködése befolyásolja. Az erotika mĂ»vészetének sokarcú játéka szintén a második csakra hatóterébe tartozik, csakúgy, mint az önzés megszüntetése, vagy a szexuális egyesülés során érzett egység kialakulása is. A harmonikus mĂ»ködés A nyitott szakrális-csakra harmonikus mĂ»ködése az élet és az érzések természetes átélésében mutatkozik meg. Másokkal, fõként a másik nem képviselõivel szemben nyitottak és természetesek vagyunk. A szeretett társsal való szexuális egyesülés lehetõséget nyújt ahhoz, hogy bekapcsolódhassunk a teremtés nõi és férfi energiáinak táncába, azért, hogy a természettel egy magasabb egységet alkothassunk, és kifejleszthessük és megérezzük magunkban a teljességet, vagyis azt, hogy az élet a mi testünkön, lelkünkön és szellemünkön is keresztüláramlik. Részt veszünk a teremtés legmélyebb örömeiben, az élet újra és újra csodálattal, lelkesedéssel tölt el bennünket. Érzéseink természetesek, cselekedeteink kreatívak, s ezzel gyümölcsözõvé tesszük nemcsak a saját életünket, de a mások életét is. A diszharmonikus mĂ»ködés A szakrális-csakra mĂ»ködési zavarainak gyökereit gyakran a pubertáskorban kell keresni. Az egyre erõsödõ szexuális energiák bizonytalanságot váltanak ki a kamasz gyermekben és a szülõk, illetve a nevelõk ritkán képesek segíteni abban, hogy miként kell bánni ezekkel a felszabaduló energiákkal. Ha valakinek kisgyermekkorban nem volt része elegendõ gyengédségben, testi közelségben, s ezért késõbb kamaszkorban elutasítja a szexualitást és nem enged szabad utat alkotó energiáinak, akkor azok az energiák nem a megfelelõ módon és formában jutnak kifejezésre. Ilyen például a túlzott szexuális fantáziálás vagy az idõrõl idõre felszínre törõ elfojtott szenvedélyesség. Ennek pont ellenkezõ következménye is lehet: a szexualitást mintegy kábítószerként használjuk. A szexualitás alkotó energiái ebben az esetben is tévutakon járnak. Mindkét esetben feléled bennünk a feszültség és a bizonytalanság érzése, amely fõleg a másik nem ellen irányul. A szexualitásunk nem elég kifinomult, nem vagyunk érzékenyek a másik iránt, s ezért leginkább saját szexuális vágyaink kielégítését helyezzük elõtérbe az intim partnerkapcsolatban. Lehetséges, hogy állandóan vágyakozunk egy tökéletesen beteljesedett szexuális kapcsolatra, anélkül, hogy tudnánk, milyen is az. Csak önmagunkat hibáztathatjuk azért, hogy ez a vágyunk eddig még nem teljesült. Ha az ártatlanság és a tisztaság érzése hiányzik a szexuális energiák találkozásakor, semmi remény arra, hogy ezek az energiák alkotóvá, építõvé váljanak számunkra, nem alakul ki a jin és a jang közötti játék s nem fogunk gyermek módjára rácsodálkozni az élet csodáira. A csökkentett mĂ»ködés A szakrális-csakra csökkentett mĂ»ködése az esetek nagy részében gyermekkorban alakul ki. ValószínĂ», hogy már a szülõk is elfojtották saját érzéki, szexuális vágyaikat, s ezért sem érzékiségüket, sem érzelmeiket nem tudták kellõképpen kifejezni. A gyerek nem kapott elegendõ gyengédséget, simogatást, ölelést, aminek az lett a következménye, hogy érzelmi antennáit behúzta. Késõbb kamaszkorban szexuális energiáit valószínĂ»leg megpróbálta elfojtani. Ha a mĂ»velet "sikeresnek" bizonyult, kialakult az önértékelés hiánya. Az érzelmek betokosodnak, szexuális vágyaik felé gátak épülnek. Az élet szomorúvá, értéktelenné és sivárrá válik. A második csakra megtisztításának és aktivizálásának lehetõsége A természet érzékelése A tiszta természeti vizek megérintése, de csak puszta látványa is és a holdfény élénkítõen hat a második csakrára. A hold, fõként a telihold felébreszti érzéseinket és érzékennyé tesz bennünket lelkünk üzeneteire, amelyek fantáziaképek és álmok formájában jelennek meg. Ha csak csendben nézzük a tiszta, természetes vizek hullámzását, vagy megfürdünk benne, vagy iszunk néhány kortyot egy friss forrásból, lelkünk megtisztul, érzelmi gátjaink felszabadulhatnak, és az életerõ újra szabadon áramolhat bennünk. Ha egyszerre nézzük a holdat, miközben víz közelében vagyunk, még erõsebb hatást gyakorolhatunk a második csakránkra. Hangterápia A zene formája: a második csakra aktivizálásához segítséget nyújt mindenfajta pergõ zene, amely életörömöt sugároz magából. Ide tartoznak még a pergõ ritmusú néptáncok és a párostáncok is, valamint minden olyan zene, amely érzelmeinket megmozdítja. A szakrális-csakra megnyugtatására és harmonizálására a madarak éneke, a természetes víz csobogása, de egy szobaszökõkút halk duruzsolása is pozitívan hat. Magánhangzó: a szakrális-csakrát a zárt "o" hang aktivizálja. A hangskálán a "d" hangon kell kiénekelni. A zárt "o" hang körkörös mozgást vált ki bennünk, amely az "u" hanghoz áll közel, érzéseink legmélyebb rétegeit ébreszti fel, s zárt egységet alakít ki bennünk, amelyben jin és jang, a nõi és a férfi energiák harmonikus játékában egyesülnek. Beszélt nyelvünkben az ,"oh" felkiáltás az, amely ezt a folyamatot a leginkább kifejezi. Az "o" hang felszínre hozza bennünk azt a képességet, hogy a teremtés dolgaira rácsodálkozunk. Mantra: VAM Színterápia A második csakrát a világos narancssárga szín aktivizálja. A narancssárga szín élénk, megújult energiát sugároz, s megszabadít minket betokosodott érzelmeinktõl. Segíti az önbecsülés kifejlesztését, és örömöt hoz az érzéki élvezetekbe. Az új ájurvédában azt mondják, hogy a narancssárga a víz belsõ színe. Drágakõterápia Karneol: a karneol olyan drágakõ, amely segít észrevenni földünk szépségeit és alkotó erejét. Segít megélni a pillanat adta örömöket, ezenkívül fejleszti a koncentrálóképességet. A karneol viselõje újra felfigyel a teremtés csodáira, kapcsolatba kerül az élettel és belsõ erõit az alkotás szolgálatába állítja. Holdkõ: a holdkõ megnyitja számunkra az utat az érzelmeink birodalmába, s ezáltal lényünk álmodozó, érzékeny része kerül elõtérbe. Segít elfogadnunk és beépítenünk személyiségünkbe ezt a részünket. Megszünteti félelmünket az érzésektõl és harmonizáló hatással van belsõ érzelmi egyensúlyunkra. Fizikai síkon elõsegíti a nyirokpályák zárlatainak feloldását, nõk esetében pedig biztosítja a kiegyensúlyozott hormonháztartást. Aromaterápia Jlang jlang: a jlang-jlang fa virágaiból nyert tiszta olaj az egyik legismertebb nemi izgatószer. Nyugtatólag hat, de ugyanakkor utat nyit számunkra az érzékek kifinomult és sokszínĂ» világába. Édes illata a védettség érzését váltja ki belõlünk, ami segít szabadjára engednünk érzelmeinket. A megtagadott vagy zavaros érzések felszabadulnak, és letisztulnak. Szantálfa: a szantálfa olaját keleten gyakran használják szexuális energiák növelésére és arra, hogy a szexuális egyesülés során a szerelmesek szellemi örömöket megéljenek. A szantálfaolaj élénkíti a fantáziát, és így az érzéki örömök alkotó tevékenységgé változnak át. A szantálfaolaj kisugárzása segít egységbe rendezni a szellemi energiákat, mind gondolati, mind érzelmi szinten, valamint az összes cselekedetünkben. A második csakrára leginkább ható jógatípus Tantra jóga: a tantra jógában a természet úgy jelenik meg, mint a nõi és a férfi erõk, a Sakti és a Siva játéka, amely egy soha meg nem szĂ»nõ termékenységi táncban létrehozza a valós világot. Ha érzékszerveinket megnyitjuk a külvilág felé, és pozitívan viszonyulunk az élethez, gazdagabbá tesszük és finomítjuk szexuális élményeinket, akkor a tantra jógában egyesülhetünk a szexualitás kozmikus értelemben vett élményével. Forrás: Shalila Sharamon, Rejtett energiák, Édesvíz, 1997 |