A Vadzsrajána filozófiája |
Nehéz vállalkozás a Vadzsrajána ("Gyémánt" vagy "Villámjármû") keletkezésének idejét még csak hozzávetõleg is - megállapítani. Glasenapp (Die Entstehung des Vajrayán, 1936) joggal hivatkozik arra, hogy e harmadik "Jármû" beavatottjainak elméletei és gyakorlatai már az õsbuddhizmusban sem voltak ismeretlenek. Az istenségek kultusza, mágikus formulák (mantra) recitálása, a misztikus kéztartások (mudrák) tana, valamint az elmélkedést elõsegítõ "körök" (mandala) és ábrák (Jantra) meditációs tárgyként való alkalmazása a Hinajána gyakorlatában sem volt ismeretlen. Amíg azonban a Hinajánában szerepük csak másodlagos volt - csupán segédeszközként alkalmazták, addig a Vadzsrajánában alapját képezik a vallási gyakorlatoknak. A Dhjáni Buddhák, a Manusi Buddhák és a Bódhiszattvák osztályozása "tantrikus" (Tantra = "szövedék", "összefonódás") karaktert vesz föl. A Trikája (a Buddhák három teste) tanát néhány tantrikus iskola újabb két testtel egészíti ki. Ezek: a Szvabhávikáj a ("önmagát létrehozó test"), amely a már három ismert "egyesülése" és a "Nagy Öröm" (Mahászukhá) teste, amely mind a négy szintézisét alkotja. A mandalák szövevényes rendszerével kiegészítve, ez az irányzat a buddhizmus ún. "titkos tanításaként" aposztrofált iskolája. Megjelennek ebben az irányzatban a nõi istenségek, (pradzsnyá) mint a férfi istenségek "kiegészítõ" aspektusai, és bárha nem vitás e téren hindu párhuzamról (saktizmus) beszélni, de kétségtelén, hogy e fejlõdés kezdeményezõje, illetve alapja a Mahájána metafizika. Amennyiben a Szamszára és Nirvána ugyanazon realitás különbözõ megnyilvánulása, rehabilitálandó a jelenségek világáról alkotott szemlélet. Ha világossá vált, hogy a lét csak illúzió, úgy a tõle való elfordulás és a szenvedélyek elnyomása szükségtelen, illetve nem lehet a szabadulás elengedhetetlen kritériuma. És végül, ha a világ, a lét a legmagasabb rendi valóság emanációja; úgy a tökéletesség csírája még a "legrosszabban" is föllelhetõ. Ezek a csírák eszerint jelen vannak a szenvedélyekben is, amelyek csak akkor károsak - akadályok az üdvúton -, ha hamis tárgyra irányulnak. Ha tehát a szenvedélyeket elnyomjuk, úgy egyúttal hátráltatjuk a "üdvcsírák" növekedését is. A feladat tehat nem a szenvedélyek, elnyomása, hanem azok "átszellemesítése", szublimálása. A Szamszára-Nirvána dualizmus és a nemek polaritása misztikus analógiát képez, és ilyenformán a szexuális egyesülés szimbóluma lehet az abszolútummal való egyesülésnek (istenségek ún. jab-jum, "apa-anya", "ölelkezõ" ábrázolása). A fönt körvonalazott teória folyományaként a Vadzsrajána panteonjában számos nõi Bódhiszattva, sõt nõi Buddha (Tathágati) tûnik föl, akik a vallás különbözõ princípiumainak manifesztációi. Ilyen nõi istenség például Pradzsnyápáramitá (A Tökéletes Fölismerés), akit a Vadzsrajána a "Buddhák Anyjaként" említ, és Vidjá (Bölcsesség), továbbá Mudrá (Szent Gesztus). E nõi istenségek, mint föntebb már említettük, a megfelelõ Buddhákkal együtt ábrázoltatnak a Vadzsrajána ikonográflájában "ölelkezõ" (Mahászukha) pózban. Vadzsrajána beavatottjai között sok tudós egyházatyát és nagy jógit tartanak számon, ilyenek Tibetben Cong-kha-pa, Tilopa, Náropa, Marpa,Milarépa, Gampópa és a hagyomány többi õrzõje. |