A Zen buddhizmus |
Japánban is a Mahajána buddhizmus érkezett meg kínai közvetítéssel. Népszerû és elterjedt Japánban a sin-buddhizmus, ami szerint az ún. "nem-butsu" (Hamu Amida butsu: Tisztelet Amida buddhának) mantra állandó ismétlése révén lehet részesülni Amida Buddha kegyelmében, aki a halál után befogadja hívét Nyugati Paradicsomába, s e mennyei állapotból emeli majd át a nirvánába. Nehezebb út és kevesebb követõt számlál a zen- (Kínában: csan-) buddhizmus, amelyben a kegyelmi mozzanat csak annyi, hogy az ülõ meditáció szorgalmas, szakszerû végzésekor a gyakorló már akkor egy kis "szatori" (megvilágosodás) élményben részesül, amikor egész lénye még nem tisztult meg, még nem emelkedett a megvilágosodás szintjére. Íme egy ilyen "szatori" élmény leírása: "Ó! Beléptem. Elvesztettem fizikai testem határát. A bõrömben maradtam, de úgy éreztem, hogy a világegyetem közepén állok. Embereket láttam közeledni, de mind ugyanolyan volt. Mindegyik én voltam. Soha azelõtt nem ismertem ezt a világot. Egykor azt hittem, hogy teremtett lény vagyok, de most meg kell változtatnom a véleményemet: senki sem teremtett. A világegyetem voltam. Különvált egyének nem léteztek." Ennek az "elõleg"-nek a segítségével a tanítvány könnyebben tudja további szellemi útját megjárni, s késõbb majd szolgálatával törleszti az elõleget. A zen mester (roshi), tanító és utasításokat ad, de nem guru olyan értelemben, hogy kegyelmében tudná részesíteni a tanítványt s így képes lenne útját megkönnyíteni. A helyes önidentifikáció elnyerésére gazdag hagyomány, koanok (fejtörõk) ezrei terelik a keresõt. Síró, kacagó nagy élménnyel és nagy felszabadulással jár, amikor a gyakorló végre élményszinten megtalálja pl., a következõ koanra adandó helyes választ: "Mutasd meg nekem a te eredeti arcodat, mielõtt a szüleid megszülettek volna!" A buddhizmus a megvilágosodás doktrínáját szívesen ábrázolja szemléletes képekben is. E képi ábrázolás kimagasló példáját szolgáltatja a Zen-buddhizmus Az ökörpásztor Zen-történetének 10 képében. Itt az ökör az elsötétült tudatalatti, a pásztor az emberi tudat. Az elsõ 6 képben a pásztor keresi, megfogja, szelídíti - feketeségeitõl fokozatosan szabaduló - ökrét, hogy végül hátán hazatérve megnyugodhasson. A 7-10. kép azonban a magasabb tudatállapotokat ábrázolja. Azok kísérõszövegeibõl érdemes idéznünk. 7. "Feledve az ökör. Az ökör megtért, az istálló mégis üresnek tûnik. A pásztor nyugodtan nézi, ami elé tárul. Benne kel és nyugszik a Nap. Könnyedén hordja vállán a világmindenséget! 8. Se ökör, se pásztor. Üres és csodálatos minden!!! Üres és csodálatos minden!!! 9. Az õseredetnél. A pásztor szalmaszandáljánál végzõdik az út, a megjárt. A folyó folyik, mivel folyó. A virág virágzik, mivel virág. A nagy nagy és a kicsi kicsi. 10. Betérés a piactérre üres kézzel. Mezítláb tér be a piacra. Nem számít, ha arcára por tapad. Áldással van teli. A hunok és a kínaiak szavát egyaránt érti. Akire néz, megvilágosodik. Találkozott már Önmagával. Várja a palota!" A 7. képet szokták úgy ábrázolni, hogy a pásztor vállán nincs fej, helyette ott a Világ, vagyis tudatának tartalmai. Már nem a testtel, hanem a tudattal azonosult állapot ez. Elõzõleg a tudatalatti átlátszóvá, transzcendenssé, tudatfölöttivé lett. A szöveg szerint: "az ökör nem látszik", más változatokban: "belegyalogol az óceánba, és ott eltûnik". A tudatalatti ilyen átalakulása az elõfeltétele a tudót intenzifikálódásának, a felébredésnek. A 8. kép egy üres kör. Ez már a tudattartalmak elejtése, az Abszolútummal való egység megtapasztalása. A végcél. A csodálatos "Üresség!" Egyes képsorok itt be is fejezõdnek. Az igazi mahayana szemlélet azonban továbbviszi a képsort a követ-kezõképpen: A 9. kép egy szép tájék. Az eredetbõl nézve a Világ olyannak látszik, amilyen valójában. S ez nem rossz, hanem virágjait kibontó világ. A 10. kép pedig a felszabadult visszatérését mutatja be az emberi társadalomba, a többiek üdvéért. Mert - s ez a végsõ üzenet: aki találkozott már Önmagával, az áldással van teli, s megvilágosodását terjeszti. A megvilágosodási folyamat energiát von el a hétköznapi élettõl. Ezért vonult sok Zen tanítvány egy idõre kolostorba. De a sikeres átalakulás visszavezet a hétköznapi életbe, amelyet ezután a megvilágosodott teljes mélységében reálisan fog megítélni. A jól ismert Zen mondás szerint: "A Zen elõtt a hegyek hegyek voltak, s a fák fák. A Zen alatt a hegyek a szellemek trónusai voltak, s a fák a bölcsesség hangjai. A Zen után a hegyek hegyek voltak, s a fák fák." Forrás: Szász Ilma, Az élõ fény árnyéka, Kõröspatak, 1997 |