Menu Content/Inhalt
Fõmenü > Világvallások > Kereszténység > Tóth Sándor Péter: Az ember Isten képmása - miben?
 
 
Tóth Sándor Péter: Az ember Isten képmása - miben?
Az istenképĂ»ségrõl általában
 
Image„Micsoda az ember, hogy megemlékezel róla, és az embernek fia, hogy gondod van reá? Hiszen kevéssel tetted õt kisebbé az Istennél, és dicsõséggel, és tisztességgel megkoronáztad õt. Úrrá tetted õt kezeid munkáin, mindent lábai alá vetettél…”{Zsoltárok 8,5-7}
 
Kik vagyunk és honnan származunk? Mi az, ami „emberré” tesz minket? Merre haladunk és mi a célunk? Nincs közöttünk olyan, akiben ne merültek volna fel ilyen és ehez hasonló kédések. Neveltetésünktõl függetlenül is hallhattuk már, hogy az ember a legcsodálatosabb, legegyedibb lény, akit az különböztet meg az állatoktól, hogy tud uralkodni magán. Ez az állítás igaz, de a leglényegesebb igazság megragadásához nem elegendõ, mert csak az „ágat” ismerteti, a „gyökeret” nem. Ha pedig a gyökeret kezdjük el kutatni, könnyen konfliktusok viharába kerülhetünk.
 
Általános, sokszor hallott vélemény, hogy az ember egy sokmillió éve tartó folyamatos fejlõdés (evolúció) eredménye, nem több mint egy különösen fejlett, kifinomult állat, akiben most is ott lapul az ösztönlény. Az én célom nem azok meggyõzése akik ezt vallják, hiszen én magam is ebbe a táborba tartoztam, és nem emberek gyõztek meg az ellenkezõjérõl, hanem Isten. Akkor mi a célom? Hogy a bibliai igazságok és a mindennapi életbõl vett példák segítségével rámutassak az emberi istenképĂ»ségre mint egy csodálatos ajándékra: Isten szeretetének és kegyelmének megnyilvánulására.

Mi mással is kezdhetném, mint azzal a bibliai résszel, ami a hívõ identitás egyik alapja
 
„És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön és a földön csúszómászó mindenféle állatokon. Teremté tehát az Isten az embert az õ képére, Isten képére teremté õt: férfiúvá és asszonnyá teremté õket. És megáldá Isten õket, és monda nékik Isten: Szaporodjatok, és sokasodjatok, és töltsétek be a földet, és hajtsátok birodalmatok alá; és uralkodjatok a tenger halain, az ég madarain és a földön csúszómászó mindenféle állatokon.” {1M 1,26-28}
 
Tehát mind az emberek, mind az állatok Isten teremtményei: ez a közös vonás. Isten azonban csak az embert teremtette a maga képére és hasonlatosságára, az állatokat nem. Ezt a megkülönböztetést Isten még egy parancsolattal is megerõsítette: uralkodjatok az állatokon. Tehát már Isten sem vette egy kalap alá az embert az állattal, hanem alárendeltségi viszonyba helyezte az emberrel szemben. Késõbb látjuk, hogy Ádám még a névadás hatalmát is megkapta minden állat felett: ezzel Isten Ádámot már-már munkatársként kezelte a teremtés folyamatában. Ebbõl is látszik, hogy Isten becsüli az embert, nem pedig lenézi. Az ember nem más, mint Isten egyetlen olyan teremtménye, aki a Teremtõ tökéletes  portréjának tekinthetõ. Még a mostani, torzult formájában is lenyĂ»gözõ lény! Hogy miben torzult? Erre ki fogunk térni késõbb, de elõbb vizsgáljuk meg, hogy miben tökéletes, azaz: miben Isten képe!
 
Különbözõ vonások, amelyek jellemzik az istenképĂ»séget
 
A következõ felsorolás az ember istenképĂ»ségének legmarkánsabb, legkifejezõbb, legfigyelemreméltóbb jellemzõibõl ad egy csokrot. Ne is keressünk benne olyan kifejezéseket, hogy „a munka emelt ki az állati sorból”, vagy „a törzsfejlõdés rögös útján”, vagy „melyik õsére ütött”. Elsõdleges forrásom a Szentírás, amelyet az Isten iránti bizalmamból fakadóan elfogadok és tisztelek. Lássuk hát, mi mindent mond a Biblia az emberrõl!
 
1. A hármas egység (szellem, lélek, test)
 
Az isteni háromság fogalma nem ismeretlen elõttünk. Már a teremtéskor hallhatjuk a többes számot (teremtsünk), és késõbb is találkozhatunk vele. {1M 1,26; 11,6-7} Isten Szelleme jelen volt a teremtésnél, Ă• volt az a ruach (szellem, szél, lehelet), aki Isten szájából jött ki a hatalmas szavak  kisérõjeként. Ă• az, aki ott van, létrehoz, fenntart: akkor is és most is: Ă• Isten Szelleme. {1M 1,2; 2,7; Zs 33,6; Jób 34,14-15; Zs 104,29-30} A Biblia nem hagy kétséget a felõl sem, hogy a Fiú is jelen volt a teremtésnél, sõt: aktívan részt vett benne! {Péld 8,22-31; Kol 1,15-16; Zsid 1,2}
 
Megvan ez a háromság az emberben? Bár a vélemények megoszlanak errõl, én úgy hiszem, hogy megvan benne:
„És formálta az Úr Isten az embert a földnek porából, és az orrába lehelte (fújta) az élet leheletét. Így lett az ember élõ lélekké (lélegzõ lénnyé).” {1M 2,7}
 
Ebben a versben szerepel az ember mindhárom részének eredete. A testet földbõl formálta, a szellemet belénk lehelte, a lélek pedig a test és a szellem egyesülésekor jött létre. A Biblia elejétõl a végéig számtalanszor használja e három „összetevõ” megnevezéseit.
 
Az emberi szellem egyedülálló jelenség. Istentõl kaptuk, hogy Általa kapcsolatban legyünk Ă•vele, és a részévé váljunk, mint a kezdetekkor. Szellemünk, aki a szívünket mindig kutatja: annak õrlángja is egyben. Világosság és élet, de csak akkor él, ha Isten lakik benne: nélküle halott. {Péld 20,27; Kor 2,10-15; Jób 33,4; 32,8; Ef 2,5} Megerõsítésként álljon Itt a bibliai antropológia egyik alapigéje:
 
„Maga pedig a békességnek Istene szenteljen meg titeket mindenestõl; és a ti egész szellemetek (pneuma), mind lelketek (pszükhé), mind testetek (szóma) feddhetetlenül õriztessék meg a mi Urunk Jézus Krisztus eljövetelére.” {1M 2,7}
Meg sem próbálom az isteni háromság tagjait az emberi háromság részeivel egyenként behelyettesíteni, mert nem sikerülne: egyedül csak a hármas felépítés tényére szándékoztam itt rámutatni. A hasonlóság viszont - véleményem szerint - egyértelmĂ»en Istentõl ered.
 
2. Halhatatlanság - az ember szellemi lény
 
A Szentírás beszél arról, hogy az ember a fizikai halálban nem semmisül meg, hanem szelleme elköltözik egy várakozási helyre, és ott marad egészen a testi feltámadásokig , majd az ezt követõ ítéletek után végleges helyére kerül, ahol az örökkévalóságot fogja „eltölteni”. Ennek megfelelõen igen nagy felelõssége van az embernek, mert az õ testbeni döntései határozzák meg az örök pozícióját. Semmilyen más teremtményrõl nem mondja ezt az Ige. Ez rendkívüli, egyedülálló szellemi lényekké tesz minket. A Krisztusban hívõk feltámadott teste is egy szellemi test lesz! {Kor 15,39-49}
 
De ti: „Ne csodálkozzatok ezen: mert eljön az óra, amelyben mindazok, akik a koporsókban vannak, meghallják az õ szavát. És kijönnek, akik a jót cselekedték, az élet feltámadására; akik a gonoszt mĂ»velték, a kárhozat feltámadására.”
{Jn 5,28-29}
 
3. Öntudat, istentudat, világtudat
 
Az ember veleszületett - nem tanult - tulajdonsága, hogy tudatában van önmagának, tud Istenrõl és a mindenségrõl (embertársak, világ, kor stb.). Ez a tudat része a természetének, ezért kiirthatatlan, és felelõssé teszi õt önmagával, Istennel és a többi emberrel kapcsolatos cselekedeteiért. {Rm 1,19-25; Péld 24,11-12; Préd 12,16; Mt 12,35-37; Jn 15,24}
 
4. Lelkiismeret
 
„…a törvény cselekedete be van írva az õ szívükbe, együtt tanúskodnak arról az õ lelkiismeretük és gondolataik, amelyek egymást kölcsönösen vádolják vagy mente-getik.” {Rm 2,15}

Egy indián bölcsesség szerint a lelkiismeret olyan, mint egy hegyes háromszög a testünkben: ha száznyolcvan fokot fordítunk rajta, akkor felsért belül mindent, és iszonyatosan fáj. Minél többször forgatjuk meg, annál jobban elkopnak a hegyei és annál jobban eltompulnak a belsõ részeink, melyek a fájdalmat hivatottak jelezni: végül teljesen érzéketlenné válunk, észre sem vesszük a forgó háromszöget. Így romlik meg az ember: fokról-fokra. Ez a példa jó képet fest az emberi lelkiismeret mĂ»ködésérõl, és sejteti annak feladatát.
 
A lelkiismeret egy Istentõl kapott képesség arra, hogy az Ă• akaratát, törvényét felismerjük. Lelkiismeretünk õrt áll a szívünk fölött, és kellõ idõben jelez nekünk, emlékeztet minket, még büntet is. Az öntudathoz hasonlóan ez a tulajdonság is velünk született, és csak az emberre jellemzõ. Ámde az ember természetének megromlása miatt nem hagyatkozhatunk teljesen a lelkiismeretünkre, mert a bĂ»n által már elferdült, és csak részlegesen tudja ellátni feladatát. Isten nélkül „nyugodt lelkiismerettel” követhetnek el az emberek válogatott gonoszságokat. Isten alapos ismerete kell ahhoz, hogy a lelkiismeretünk ne legyen könnyen becsapható, hanem eredményesen mĂ»ködjön. A megtéréskor az Úr egy új szívet ad, benne egy új lelkiismerettel a romlott régi helyett. Csak akkor hallgass a lelkiismeretedre, ha az együtt tesz bizonyságot a Szentlélekkel és Isten szavával, igéjével. {Rm 9,1}
Mert õ: „…megtisztítja a ti lelkiismereteteket a holt cselekedetektõl, hogy szolgálja-tok az élõ Istennek.” {Zsid 9,14b}
 
5. Értelem (bölcsesség) és fejlõdés
 
A bölcsesség mélysége és az értelem magassága Isten jellemzõ tulajdonságai. {Jób 28,12-28; Jes 11,2; 40,28; Péld 2,6; 8,14; Rm 11,33-36} Ezeket a tulajdonságokat megörököltük tõle.
 
„Igen, ha a bölcsességért kiáltasz, és az értelemért a te szódat felemeled, ha keresed azt, mint az ezüstöt, és mint a kincseket kutatod azt: akkor megérted az Úrnak félelmét, és az Istennek ismeretére jutsz. Mert az Úr ad bölcsességet, az Ă• szájából tudomány és értelem származik.” {Péld 2,3-6}
 
Míg az állatot teljesen az ösztönei irányítják, addig az ember képes arra, hogy cselekedeteit azok indítóokai szerint, lefolyásukban és következményeikben megvizsgálja, megfontolja, és következetesen mérlegelje. Tudatos döntésre képes. A világos gondolkodásra és megfontolásra való képesség maga az értelem. Ha azonban az ember engedi, hogy az ösztönei uralkodjanak rajta, akkor az állat szintjére süllyed. Isten nélkül az ember állattá válik. {2Péter 2,10-12. 22; Dániel 4,7-32}
 
Az értelemmel megajándékozott ember koordinálja a földön a társadalmi és a tudományos fejlõdést. Erre is csak minket tett képessé Isten. {1M 1,22-28}
 
6. Gazdag érzelmi világ
 
Már maga a teremtés is érzelmi motivációból jött létre: szeretetbõl és jókedvbõl. Ez csak egy töredéke Isten érzelmi sokoldalúságának. Az Ă• érzelmi világa tökéletes mintaképe az emberének. A Teremtõ tud szeretni, gyĂ»lölni, barátkozni, örülni, sírni, elszomorodni, ujjongani, nevetni, vigadni, megrendülni, bánkódni, könyörülni, félteni, ragaszkodni, megbocsájtani: végtelen lenne a felsorolás.
 
Tévedünk, ha azt hisszük, hogy a teremtés volt a legnagyobb érzelmi megnyilvánulás az Úr részérõl. Ă• annyira szeretett minket, hogy képes volt értünk lemondani a számára legdrágább kincsrõl: egyetlen fiáról. Ilyen szeretetbeli cselekedetet csak Isten tudott produkálni. Lám, milyen magasra becsülte az Atya az ember értékét: szavakkal ki sem fejezhetõ!
Az ilyen és ehhez hasonló érzelmeket a teremtmények közül csak az ember képes megélni és - bár tökéletlen formában - ki is mutatni. {Jn 3,16; Zs 86,15; 1M 6,6; Jes 41,8; Ef 4,30; Zs 78,65}
 
7. Kommunikáció, beszéd, szavak hatalma
 
Az ember közösségi lény, felruházva a kommunikáció igényével. A beszéd lényeges vonása az ember istenképĂ»ségének, és magasan minden más teremtmény fölé emeli. Az állat csak meghatározatlan hangokat képes adni. Nem tudja a hangcsoportokat szabadon kombinálni. Mindig ugyanazokat a hangokat és csoportosításokat ismétli. Az ember azonban gazdag szókincsével végtelenül sok kombinációt tud alkotni.
 
A szó a közösség utáni vágy legmélyebb és leggazdagabb kifejezése, ugyanakkor a közösség átélésének és ápolásának leghatásosabb eszköze. Erre használta és használja Isten, annyira, hogy magát „Igé” -nek („Szó” -nak) nevezi. {Jn 1,1-3; Jel 19,13} Erre adta az embernek is ezt a csodálatos ajándékot.
 
Ahogy az Isten szavának teremtõ hatalma van, úgy az emberének is: életet vagy halált hordoz, attól függ, hogyan használjuk fel: „…meg lesz neki, amit mondott”.{Márk 11,23; Jakab 3}
 
„Mind a halál, mind az élet a nyelv hatalmában van, és ahogy ki-ki szeret azzal élni, úgy eszi annak gyümölcsét.” {Péld 18,21}
 
„Mert aki akarja az életet szeretni, jó napokat látni, tiltsa meg nyelvét a gonosztól, és ajkait, hogy ne szóljanak álnokságot!” {Péter 3,10}
 
Mivel a beszéd hatalom, ezért az embernek számot kell majd adnia minden elhamarkodott beszédért az ítélet napján. {Máté 12,36-37} Mit tehetünk? Csak olyanokat mondjunk ki, amit majd a mennyei törvényszék elõtt is bátran fel merünk vállalni.
 
8. Szabad akarat
 
Az ember istenképĂ»ségének felsorolt vonásai tulajdonképpeni jelentõségüket az Isten által beléteremtett személyes akaratban nyerik el. Ez teszi az embert igazán erkölcsi lénnyé, azaz olyanná, aki felelõs a gondolkodásáért, beszédéért és cselekedeteiért.
 
Úgy kell tisztelnünk a másik ember szabad akaratát, ahogy Isten is messzemenõkig tiszteletben tartotta az ember szabad döntési jogát. Ă• megadta a lehetõséget Ádámnak, hogy a szabad döntést gyakrolhassa, akár kárára is. Megvolt a mód az engedelmességre is és az engedetlenségre is. Ennek szimbóluma a jó és gonosz tudásának fája, a lehetõségek fája az édenkertben, ahol a szabad akarat talán elõször nyilvánult meg: sajnos, negatív formában. {1M 2, 16-17; 3,1-13}
 
Az emberi döntésekben élõ szabad akarat maga a szabadság. Enélkül roncsok vagyunk. De a szabad akaratot ne tévesszük össze az önfejĂ»séggel: ez inkább a megkötözött akaratról tanúskodik. Ha a szabad akaratunkat összehangoljuk Isten akaratával, akkor a létezõ legnagyobb szabadságra juthatunk el.
 
9. Istenhez való vonzódás
 
Az ember sóvárog Isten után, vágyakozik oda, ahonnan kiszakadt. {Róma 8,19-22} Meg akar szabadulni a múlandóság börtönébõl. Ádám élete, onnantól fogva, hogy a bĂ»n miatt elvesztette az Istennel való személyes közösséget, nem volt többé teljes. Az Isten utáni vágyat maga az Úr helyezte Ádámba, mi pedig örököltük azt.
 
A vonzódás másik oka az, hogy az ember külsõ mivolta szerint földi, a belsõ szerint pedig mennyei származású lévén, rendeltetése, hogy összekötõ kapocs legyen a föld és a menny között. {1M 2,7; Préd 12,9} Ez egy újabb egyedülálló emberi vonás.
 
10. Uralkodás (hatalom birtoklása)
 
Az uralkodás kérdését részben már kifejtettem az elsõ fejezetben. Még annyit tennék hozzá, hogy az Úr az egész teremtett világot az állatokkal, növényekkel, tengerekkel és szárazföldekkel együtt Ádámnak adta ajándékba, és kinevezte õt teljhatalmú uralkodónak. Amikor Ádám elbukott, akkor az õ teljes hatalmi övezetére is kihatott a bĂ»n miatti romlás. Nem kell bizonyítani azt, hogy az ember ma is uralkodik a teremtett világon, ez a hatalom Istentõl ered. {1M 1,28-30}
 
A Sátán meggyalázta Isten képét
 
Ezzel a fejezettel arra kívánom felhívni a figyelmet, hogy az elõbb felsorolt tíz kiváltság erõs torzulást szenvedett akkor, amikor az istenképĂ» ember, a bĂ»n miatt, a Sátán rabszolgájává vált.
 
-Megsérült a hármas egység, mert a szellem a halál állapotába került attól a pillanattól fogva, hogy az ember engedetlenséget követett el Istennel szemben. {1M 2,17; Ef 2,1}  Ennek következtében a léleknek megszakadt a kapcsolata teremtõjével, a test pedig ki lett téve a betegségnek és a fizikai halálnak.
-Megsérült a halhatatlanság. Itt a földön nem tudjuk élvezni az elõnyeit, mert a betegségek, a test múlandósága ezt megakadályozza.
-Megsérült az öntudat, istentudat, világtudat. A bĂ»n megrontotta az ember egész gondolkodását, és általános identitászavart idézett elõ a megváltatlan emberben.
-Megsérült a lelkiismeret. (Ezt már kifejtettem.)
-Megsérült az értelem, megtévesztõ információkkal tette hatástalanná azt az Ellenség, az embert a büszkeség csapdájába ejtve. {1M 3,4-6; Péld 9,13-18}
-Megsérült az érzelmi világ is, mert az elszakadással bejött az ember életébe az elvetettség, a keserĂ»ség és még sok minden más. Az eltorzult érzelmek hajlamosak lettek a csapongásra, ezáltal az ember részben kiszámíthatatlanná vált, könnyen viszik érzelmei tévútra.
-Megsérült a kommunikáció is, mert az emberek elkezdték a beszédet rendeltetésén kívül, egymás ellen használni. Az ember, nyelvével lángra lobbantotta a világot. {Jak,3}
-Megsérült a szabad akarat, azáltal, hogy a beáramló bĂ»nök különféle megkötözöttségekbe és függõségekbe taszították az embert. Emiatt nem tudja a jót választani, annak ellenére, hogy sokszor akarja is a jót. {2Pt 2,19}
-Megsérült az Istenhez való vonzódás. Az emberek sokszor fel sem ismerik már, csak az ürességet érzik, amelynek betömésére elégtelen pótlékokat használnak: kezdve a pótszeretettõl egészen a különbözõ drogokig. A pótlékok listája végtelen, de az összes együtt sem pótolhatja Isten jelenlétét és szeretetét.
-Megsérült a korlátlan uralom is. Mivel az ember a bĂ»n miatt az Ördög rabszolgája lett, ezért a Sátán bitorolja azt a világot is, amit az ember Istentõl visszavonhatatlan ajándékként megkapott. Aki a bĂ»nt cselekszi, szolgája a bĂ»nnek. Az az urunk, akinek az akaratát végrehajtjuk. {Jn 8,34.44}
 
A Sátán pont azért gyĂ»löli az embert, mert az Isten képe. Valahányszor embert lát, az mindig Istenre emlékezteti. Mivel Istennek közvetlenül nem tud ártani, ezért gyĂ»löletét azzal fejezi ki, hogy széttépi a „fotóját”. Minden eszközzel megpróbálja eltorzítani az embert, hogy azt „saját képére és hasonlatosságára” formálja át, végül pedig: megölje. Dühét Isten szerettein éli ki. {Jel 12,13-17}
 
Isten képének helyreállítása, avagy: Jézus Krisztus Isten képe
 
Ki fogja helyreállítani azt, amit Ádám annyira elrontott? Mennyire garázdálkodhat szabadon a Sátán? Hogyan kerülhetünk vissza az Istennel való közösségbe? Kicsoda szabadít meg a halál testébõl? Isten nem késett a válasszal: az örkkévaló Fiú, a várva várt megváltó személyesen vette kezébe az ügyet. Krisztus, az Ige, testté (emberré) lett, hogy az embert (Isten „fotóját”) helyreállítsa. {Jn 1,14}
„Mert akiket eleve ismert, eleve el is rendelte, hogy azok az õ Fia ábrázatához hasonlóak legyenek, hogy Ă• legyen az elsõszülött sok testvér között. {Róma 8,29}
„Mivel tehát a gyermekek testbõl és vérbõl valók, Ă• is hasonlóképpen részese lett azoknak (testnek és vérnek), hogy a halál által megsemmisítse azt, akinek hatalma van a halálon, tudniillik az ördögöt. {Zsid 2,14}
Jézus azért lett testté és vérré (hús-vér emberré), hogy az istenképĂ»ség tökéletes példáját itt a földön is bemutassa, és visszavezessen minket az Atyához. Hogyan lehetünk újra Istennek tökéletes képe, sõt: szeretett fiai? Ha megszabadulunk a hús-vér ádámi származásunktól, az eredendõ bĂ»ntõl. Miképpen? Erre ad választ a következõ igerész:
„Akik pedig befogadták õt (Krisztust), azoknak hatalmat adott arra, hogy Isten fiaivá legyenek, azoknak, akik az Ă• nevében hisznek. Akik nem vérbõl, sem a testnek akaratjából, sem a férfi indulatából, hanem Istentõl születtek.” {Jn 1,12-13}
Aki megtér, beleszületik Isten családjába, ahol a gonosz már nem illetheti õt. Így, Szentlelke által, ki tudja javítani az istenképĂ»ségünkön esett torzulásokat, amiket régi életünkben szedtünk fel. Ez egy folyamat, amely a megtéréssel, újjászületéssel kezdõdik, és Jézus Krisztus visszajövetelének napjával ér véget: ez lesz a teljesség. {Fil 1,6; 1Kor 13,10}
„És ahogy hordtuk a földinek ábrázatját, hordani fogjuk a mennyeinek ábrázatját is. {1Kor 15,49}

ÁMEN
 
Kedves barátom! Ha ezt az írást elolvasva rádöbbentél, hogy még nem ismered személyesen Jézus Krisztust, hogy még nem lakik ott a szívedben, hogy még elveszett állapotban vagy és úgy érzed szükséged van rá: most, ebben a percben befogadhatod õt a szívedbe! Isten megígérte a bibliában, hogy aki segítségül hívja az Úr nevét: az megmenekül. Csak mondd el ezt az imát:

DRÁGA JÉZUS KRISZTUS!

KÉRLEK, SEGÍTS RAJTAM, MERT SZÜKSÉGEM VAN RÁD!
HISZEM, HOGY TE VAGY AZ ISTEN FIA.
KÖSZÖNÖM, HOGY EMBERRÉ LETTÉL ÉRTEM, ÉS MEGHALTÁL A BĂ›NEIMÉRT.
KÖSZÖNÖM, HOGY FELTÁMADTÁL, HOGY ÉN IS ÉLHESSEK VELED.
TE VAGY AZ ÉN URAM ÉS MEGVÁLTÓM.
MÁTÓL A TIÉD VAGYOK, KÉRLEK, JÖJJ BE A SZÍVEMBE!
VEZESS A TE AKARATOD SZERINT!

JÉZUS NEVÉBEN: ÁMEN
 
Szerzõ: Tóth Sándor Péter
 

A Világ Tanítói

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Ajaib Singh
Prabhupada
Ching Hai
Steiner
Kriyananda

Barátaink

Siddhartha.hu
Santmat
Kepesseg
Body Talk