Patandzsali: JĂłga-szĂştra IV. |
A BETELJESEDÉSRĂ•L 1. A beteljesedést születés, növényi szer, ige, kiégetés és révület szüli. janmaushadhi-mantra-tapah-samadhijah siddhayah 2. Másik létállapotba születés a Természet betöltöttségébõl következik. jaty-antara-parinamah prakrity-apurat 3. A kiváltó nem az igazi ok, bár a Természet gátjait átszakítja, miként a földmĂ»ves. nimittam aprayojakam prakritinam varanabhedas tu tatah kshetrikavat Magyarázat: A beteljesedés rendkívüli tudatállapotot jelent, átlépést magasabb megismerési síkra. Ez az átalakulás mĂ»vi és természetes módszerekkel idézhetõ elõ. Az 1. szútra fogalmainak vizsgálatából kiderül, hogy valójában egyre finomodó, egyre tudatosabb eszközök soráról van szó. A születés a beteljesedés állapotának természetes kialakulását jelenti. Ekkor a tudat elõzõ tapasztalásai révén mintegy "éretté" válik a magasabb állapotok megélésére, vagyis a beteljesedés a tudat természetes, készen kapott állapotát jelenti. Hasonló állapotokat lehet elérni a hitbõl táplálkozó igékkel, a vágyak kiégetésével, és a révület által. Ezek a módszerek az elme szándékos befolyásolására irányulnak. A legdurvább módszer külsõ, anyagi eszközökkel hat a tudat mĂ»ködésére, az eszme és kiégetés szellemibb eszközökkel próbálja megvalósítani ugyanezt, míg a révület már kizárólag belülrõl kísérli meg feloldani a magasabb megismeréstõl elválasztó tudati akadályokat. Minél kisebb mértékĂ» a tudatosság, annál kevésbé valószínĂ» a beteljesedés állapotának állandósulása, illetve annál nagyobb a veszélye annak, hogy a tudat rabjává válik a természetellenes úton kiváltott állapotnak. A tapasztaló ugyanis ekkor nem teremt, hanem csak elõsegít bizonyos folyamatokat, ahogy a földmĂ»ves a növény sarjadását. Igazi megoldást csak a tökéletesen megismert és uralt út, a révület jelenthet. A TUDAT KIALAKULÁSÁRÓL 4. Egyedül az önösség alakítja ki a formáló tudatállapotokat. nirmana-chittany asmita-matrat 5. A sokféle mĂ»ködésben egy tudat az oka a többinek. pravritti-bhede prayojakam chittam ekam anekesham 6. Ezek közül az elmélyedésbõl születõ tudat nem hajlamosít. tatra dhyanajam anashayam Magyarázat: A tudatot - a tapasztalás állandóan változó színterét, foglalatát - a tapasztalás kisajátításának ösztöne, az önösség alakítja ki. A tudat akkor születik, amikor az énség nélküli Alany, az Ember, egyesülvén a Természettel, önmagaként éli meg a Világost, azaz az Eszméletbõl, énképzetbõl és észbõl álló belsõ szervezetet. A szemlélõ számtalan tudattal bír, amelyek egymást szülik és ösztönzik, mint a térbeliség tudata, az idõbeliség tudata, a pillanatnyi tapasztalás tudata, az énség tudata, amelyek kölcsönösen gerjesztik és meghatározzák egymást. Ezt az összefonódást átlátva, ebben elmélyedve a tapasztaló mentesül a tudatot újra meg újra korlátok közé kényszerítõ hajlamoktól. A TETTEKRĂ•L ÉS AZOK EREDMÉNYEIRĂ•L 7. Az Igázó tettei nem feketék és nem fehérek, míg másoknál háromfélék. karmashuklakrishnam yoginas trividham itaresham Magyarázat: A pillanatnyi tapasztalás tudata a cselekvésben vizsgálható. Ezek vagy konkrét tettek, vagy pedig megmaradnak az élmények minõsítésének szintjén. A minõsítés háromféle lehet: Világos, Ragaszkodó vagy Homályos. Míg a közönséges tudatot a korábbi tettek hajlamai alakítják, és így mind a három minõsítés jellemzõ rá, az önösségen túlemelkedett ember cselekvései és tapasztalásai nem jellemezhetõk a minõségek kategóriáival. 8. A háromféle tettekbõl csak a termések minõségének megfelelõ benyomások nyilvánulnak meg. tatas tad-vipakanugunanam evabhivyaktir vasananam Magyarázat: Ha a megítélés a létet Világosra, Ragaszkodóra és Homályosra osztja, és az ember ennek megfelelõen tevékenykedik, akkor ennek a megkülönböztetésnek szükségszerĂ»en a tapasztalásban is meg kell jelennie, vagyis az ember törvényszerĂ»en jót és rosszat, örömteljeset és szenvedésteljeset fog átélni. 9. Bár a tettek és benyomások között keletkezési helyüket és idõpontjukat tekintve látszólag nincsen összefüggés, mégis összetartoznak, mert egylényegĂ» az ösztönzés és az emlékezés. jati-desha-kala-vyavahitanam apy anantaryam smriti-sanskarayor ekarupatvat 10. És ezek kezdet nélküliek, mert a sóvárgás örök. tasam anaditvam chashisho nityatvat Magyarázat: Bár a mindenkori sorshelyzet és a korábbi cselekvések közötti összefüggés általában rejtett, mégis kimutatható a "jó és rossz tettek" és a "sorsszerĂ» események" közötti kapcsolat. A lét ugyanis nem tudattól független valóság, hanem hozzá a korábbi megismerések emlékképei tapadnak. Ebbõl a nézõpontból tekintve a külvilág jelenségeihez a tudat mélyérõl felmerülõ ösztönzések, bevésõdött emlékképek kapcsolódnak. Ezek ismételt felbukkanása a létet egyre inkább megszokott világgá merevíti. Ha kutatni kezdjük az ösztönzések mögötti emlékképeket, akkor nem leljük azok kezdetét, hiszen végsõ soron az õsi szenvekben gyökereznek. Ezek pedig idõtlen idõk óta fennállnak a tapasztalás hátterében, és mindaddig fennmaradnak, míg meg nem valósul az Egyedülvalóság állapota. 11. Az ok és a gyümölcs, a hajlam és annak támasztéka összetartoznak. Ezért ha ezek megszĂ»nnek, megszĂ»nnek az ösztönzések is. hetu-phalashrayalambanaih sangrihitatvad esham abhave tad-abhavah Magyarázat: Az ösztönzések nem önmagukban léteznek, hanem termések csupán, okra vezethetõk vissza. Okuk a vágyakozó, szenvek által befolyásolt tudat. Ezért ha megszĂ»nik az ok, az ösztönzések iránti hajlam, akkor eltĂ»nnek a gyümölcsök, a hajlamot alátámasztó ösztönzések is. AZ IDĂ•RĂ•L 12. A múlt és a jövõ magából adódik, mivel a dolgok útja megtörik. atitanagatam svarupato 'sty adhva-bhedad dharmanam 13. A dolgok lényegük szerint megnyilvánult vagy rejlõ minõségĂ»ek. te vyakta-sukshmah gunatmanah 14. A dolgok önazonossága a változások egyazonosságából következik. parinamaikatvad vastu-tattvam Magyarázat: A III. 13.-16. szútrák már tárgyalták az idõ tényét, és azt a dolgok változásának folyamatából vezették le. Ez a változás akként is megragadható, ha a dolgok lényegét jelenlevõ (korábban rejlõbõl megnyilvánult) és rejtett (majdan megnyilvánuló) minõségek összességeként fogjuk fel. A folytonos változásban lévõ dolog önazonosságát (például, hogy ugyanarról a folyóról van szó) a változási folyamatok egyazonossága adja. A DOLGOK TAPASZTALÁSÁRÓL 15. Ha egy dolog változatlan, a tudatállapotok különbözõsége szerint különböztetõdik meg tapasztalása. vastu-samye chitta-bhedat tayor vibhaktah panthah 16. Ha egy dolog nem egy tudat függvénye, hogyan lehetne megismert? na chaika-chitta-tantram vastu tad-apramanakam tada kim syat 17. Tekintve, hogy a dolog beárnyékolja a tudatot, az egyszerre lesz megismert és meg nem ismert. tad-uparagapekshitvach chittasya vastu jnatajnatam Magyarázat: Mi van akkor, ha a vizsgált tárgy nem egyértelmĂ»en változó (folyó, ember), hanem változatlannak, maradandónak tĂ»nik (hegy, Patandzsali Jóga-szútrája)? Ebben az esetben is különbözõnek tapasztaltatik, mégpedig a rátekintõ elme különbözõ színezettsége miatt. JókedélyĂ» tudat - "kéklõ hegyóriás", rosszkedélyĂ» tudat - "döglesztõ kapaszkodó", értõ tudat - "csodálatos irat", értetlen tudat - "zagyva badarság". Az a tény viszont, hogy a megismert dolog mindig a rátekintõ tudatfüggvénye, azt a problémát veti fel, hogy megismerésének szintjét mindig a megismerõ tudat szintje határozza meg. Így a szilárd, dologi valóság lebontása nem annak tudomásul nem vételét jelenti, hanem azoknak a tudati- és lét-síkoknak a bejárását, amelyeken keresztül a tárgyi világ kialakult. Ez pedig a figyelem, az elmélyedés és a révület megvalósításával lehetséges. A TUDAT TERMÉSZETÉRĂ•L 18. A tudat rezdülései mindig ismertek gazdája elõtt, mert az Ember nem változik. sada jnatasth chitta-vrittayas tat-prabhoh purushasyaparinamitvat 19. Saját ragyogása nincsen, mert maga is látvány. na tat svabhasam drishyatvat 20. És egy pillanatban nem határozható meg kétféleként. eka-samaye chobhayanavadharanam Magyarázat: A 19. szútra egyértelmĂ»en rámutat, hogy az úgynevezett "objektív valóság" körébe a valóság objektív voltát feltételezõ tudat is beletartozik. Nem igazi tapasztaló, hanem a tapasztalás szerve, aminek lencséje lényegesen torzítja a tapasztalt képet. Mivel "ugyanarról" a valóságról gyakran többféle képet is kapunk, a képek különbözõségébõl és sajátosságából kiindulva közvetetten megtapasztalható maga a képalkotó tudat is. Ha pedig tapasztalható, akkor nem alanyi, hanem tárgyi léttel bír. A megismerés fénye egyedül a mindenkori tudatra rátekintõ Emberbõl ragyog. 21. Másik tudatba látva egymásba ragadnának az eszmélések, és összezavarodna az emlékezés. chittantara-drishye buddhi-buddher atiprasangah smriti-sanskarah cha 22. Az öneszmélet akkor tudatosul, ha az öntudat nem lép ki, és magára ölti annak alakját. chiter apratisankramayas tad-akarapattau svabuddhi-sanvedanam Magyarázat: Ha az Ember egyszerre több tudatba látna, úgy mindegyik tudatban tükrözõdne az összes többi is. Könnyen belátható, hogy ez gyakorlatilag lehetetlenné tenne minden megismerést, következtetést, valamint a tudatállapotoktól való függetlenedést is. Az a pont, amelyrõl rátekintünk a tudatra, valójában kívül esik a tudat területén. Ez az öneszmélet az öntudat mozdulatlan középpontja, amelybõl a mindenkori tudat kialakul. 23. A Látó és a látvány által színezett tudat mindenért-való. drashtri-drishyoparaktam chittam sarvartham 24. Mivel számtalan benyomás tarkítja, a tudat is másért-való, mert szervezetten mĂ»ködik. tad asankhyeya-vasanabhish chitram api parartham sanhatya-karitvat Magyarázat: A tudatok változatossága is célt szolgál. A sokféleképpen tarkított tudatállapotok középpontjából ugyanis különbséget tehetünk tudat és tudat között, kitĂ»zhetjük a tudat átalakításának célját és irányát. Ebbõl a pontból az is nyilvánvalóvá válik, hogy a bármilyen állapotot, tapasztalatot, színt magára öltõ tudat mĂ»ködése végsõ soron nem önmagáért való, hanem az Emberért. Igazi célja pedig az, hogy önmagát megmutassa, és ezzel magasabb megismerések felé segítsen. A MEGKÜLÖNBÖZTETÉSRĂ•L 25. A megkülönböztetõn látóból eltĂ»nik az önlét átélése. vishesha-darshina atma-bhava-bhavana-vinivrittih 26. Akkor valósul meg a megkülönböztetés síkjáról hegyként kimagasló Egyedülvaló tudat. tada hi viveka-nimnam kaivalya-pragbharam chittam Magyarázat: A megkülönböztetés lényege, az Alany és a Tárgy különválasztása. Ennek tökéletes szintje az addig alanyiként átélt tudatnak tárgyként, látványként történõ szemlélése. Ekkor az énen felülemelkedett Alannyal, az idõtlen Emberrel való azonosulás révén eltĂ»nik a személyiség, és a szemlélõ egyetemessé, Egyedülvalóvá válik. 27. Az ennek résein belépõ másféle irányultságok az ösztönökbõl fakadnak. tach-chidreshu pratyayantarani sanskarebhyah 28. Elhagyásuk módját már elmondtuk a szenvekkel kapcsolatban. hanam esham kleshavad uktam Magyarázat: Még ebben az állapotban is felmerül annak igénye, hogy a létet valamiképpen, valamilyen szempontból, vagy cél érdekében szemléljük. A tudat résein befurakodó ösztönzéseket visszahúzódással illetve elmélyedés révén lehet kiküszöbölni, amint azt a II. 10.-11.szútrák ismertetik. AZ EGYEDÜLVALÓSÁGRÓL 29. Ki még az Elszámoláskor sem haszonlesõ, az a mindent felölelõ, megkülönböztetõ látásmóddal eléri a "Törvény felhõ" révületet. prasankhyane 'py akusidasya sarvatha viveka-khyater dharma-meghah samadhih 30. Innentõl szĂ»nnek meg a szenvek és a cselekvések. tatah klesha-karma-nivrittih Magyarázat: A szenvek végsõ kioltása a Teljesség iránti vágyakozás megszüntetését jelenti. Ha az ember még ezzel szemben is vágytalan, akkor tárulnak fel az ember elõtt a lét végsõ törvényei. 31. Akkor a végtelen megismerés minden elfedõ szenny fölé emelkedik, és csekély az, ami még megismerésre vár. tada sarvavarana-malapetasya jnanasyanantyaj jneyam alpam Magyarázat: A szenny a szenvekre utal. Ha ezek eltĂ»nnek, eltĂ»nik a világ, a látvány vonzereje is. Bármi megismerhetõ, de semmi sem köti magához a megismerõ figyelmét. 32. Ekkor a minõségek váltakozásának sorozata célját beteljesíti, és véget ér. tatah kritarthanam parinama-krama-samaptir gunanam 33. És a pillanatokkal szemben a változások végpontjáról a sorrend értelme megragadható. kshana-pratiyogi parinamaparanta-nirgrahyah kramah Magyarázat: Ekkor tárul fel a látvány igazi célja, amely mindig is az Ember és a Természet végsõ szabadsága volt. Ekkor a Természet minden eddigi törvénye szertefoszlik, a térbe, idõbe és formákba rendezett világ elemeire hullik szét, és feloldódik a végtelenné tágult szemléletben. Kiderül, hogy minden eddigi esemény és megismerési pillanat ezért a végsõ állapotért született, ebbõl érthetõ, és ebben ér véget. 34. Amikor a minõségek céljuktól, az Embertõl fosztatván visszahúzódnak, az az Egyedülvalóság, vagyis az öntudat erejének önmagán alapulása. purushartha-shunyanam gunanam pratiprasavah kaivalyam svarupa-pratishtha va chiti-shakter iti Fordította és magyarázatokkal ellátta: Farkas Attila Márton és Tenigl-Takács László, Patandzsali: JÓGA SZÚTRA (AZ IGÁZÁS SZÖVÉTNEKE) |