Menu Content/Inhalt
A vaisnavizmus
Melyik világvallás része a Krisna-tudat?
 
ImageA Krisna-tudat vallástörténeti szempontból a hinduizmus része. A hinduizmus gyĂ»jtõfogalom, India azon több ezer éves vallásait foglalja magában, amelyek a védikus irodalmon (India õsi szanszkrit nyelvĂ» szentírásain) alapulnak. A vaisnavizmus, vagyis Visnu, illetve Krisna-hit a hinduizmus legõsibb, legismertebb és legelterjedtebb irányzata. A buddhizmus is Indiából indult ki, de ennek eredete jóval késõbbre tehetõ, és Gautama Sziddhártha Buddha személyéhez kapcsolódik (i.e. 6-5. sz.). A Krisna-hit és a buddhizmus tehát két külön világvalláshoz tartozik.
 
A Krisna-hívõk filozófiájukban, elveikben és az életmódot meghatározó alapvetõ szabályok tekintetében teljes mértékben az õsi vaisnava tradíciót képviselik nyugaton és Indiában egyaránt. A vallás „modernsége” csupán abban áll, hogy Isten szolgálatában és a védikus tudás bemutatása során a hívek a nyugati világ eszközeit és lehetõségeit is alkalmazzák – ez azonban minden más világvallásról is elmondható.
 
ISKCON, a Krisna-tudat Nemzetközi Szervezete
 
Az ISKCON-t (International Society for Krisna Consciousness), vagyis a Krisna-tudat Nemzetközi Szervezetét - "Ă• Isteni Kegyelme" - A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupáda (1896–1977) alapította meg 1966 júliusában. E világegyház célja az, hogy Srí Csaitanja Maháprabhu tanításai az egész világon elterjedhessenek. Sríla Prabhupáda tehát nem egy új vallást alapított, hanem egy olyan világméretĂ» szervezetet hozott létre, amely a világ minden részén lehetõséget nyújt az embereknek a vaisnava filozófia megismerésére és az ezen alapuló vallásos életmód gyakorlására.

A Krisna-tudat szent könyvei
 
A Krisna-tudat szentírásainak a védikus szentírásokat tekintik. A véda szanszkrit szó, jelentése: tudás, tudomány. A hagyomány szerint a védikus tudás, örök igazság lévén, az univerzum keletkezésével egy idõben jött létre. A védikus írások mantráit, verseit Brahmá, az elsõ teremtett félisten mondta ki elõször hangosan. Ezután a tudás mesterrõl tanítványra szállt alá, hallás útján. Késõbb (mintegy ötezer évvel ezelõtt) Sríla Vjászadéva a könnyebb érthetõség érdekében részekre osztotta, lejegyezte és magyarázatokkal látta el ezt a tudásgyĂ»jteményt.
 
Kicsoda Krisna?
 
A Krisna hívõk szerint Krisna az Istenség Legfelsõbb Személyisége. Eredeti, (örök, tudással és boldogsággal teli) transzcendentális alakjában – kékesfekete bõrĂ», elbĂ»völõ, fuvolázó fiúként – mindig lelki-világbeli lakhelyén tartózkodik. Személyes kiterjedésein és energiáin keresztül azonban egyszerre mindenhol jelen van, és mindenrõl tud.

A "Krisna" név arra utal, hogy
•  Ă• mindenki számára vonzó.
•  Ă• a legfelsõbb élõlény, aki minden más dolog forrása, neki magának azonban nincs más eredete,
•  Ă• az anyagi és a lelki világ, minden energia és tudás oka,
•  Belõle származik minden egyes lélek is.
 
A hagyományos viselet
 
A nõk tarka színĂ» szárit hordanak, és az õ esetükben általában nincs jelentõsége a színeknek és a mintáknak. A teljes cölibátusban, nõtlenül élõ férfiak sáfrányszínĂ», a házasok és a házasulandók pedig fehér színĂ» ruhát viselnek.
 
A férfiaknál a fej kopaszsága a világi élvezetekrõl és ragaszkodásokról való lemondásra utal, a tarkón meghagyott hajtincs pedig az egyistenhit szimbóluma. Azon filozófiai és vallási iskolák – például a buddhizmus – szerzetesei, akik személytelen felfogással rendelkeznek az abszolútumról, teljesen leborotválják a fejüket, míg a Krisna-hívõk a személyes Istenbe vetett hitük jeleként hátul megõriznek hajukból egy kerek, borotválatlan területet.
 
A tilaka jel
 
A homlokon lévõ jel neve tilaka, melyet a hívõk minden zuhanyzás után a felsõtest további tizenegy pontjára is felfestenek. A homlok közepén húzódó két függõleges vonal Krisna lábnyomát jelképezi, az orron húzódó levélforma pedig a szent tulaszí növény levelét. A tilaka valamely szent hely vagy folyó földjébõl, agyagából készül, és felfestésekor az Úr megfelelõ neveit szokás ismételni. A test szent jelekkel való díszítése arra is utal, hogy testük a szívükben is jelen lévõ Úr temploma, melyet az Ă• szolgálatára kell használniuk. A házas hölgyek homlokának közepén egy piros színĂ» pötty is látható, ami férjezettségüket jelöli.
 
Fõ erkölcsi elvek
 
A védikus vallásbölcselet szerint a tisztaság, a lemondás, az igazmondás és a kegyesség a vallás négy egyetemes alapelve. Ezek következetes alkalmazása a vallási gyakorlatok végzésével együtt biztosítja az ember lelki felemelkedését, elutasításuk pedig erkölcsi és lelki hanyatláshoz vezet. Az erkölcsi alapelvek szellemében a Krisna-hívõk négy szabály követését tartják különösen fontosnak:
•  a húsevés beszüntetése könyörületesség az állatok iránt, ugyanakkor fejleszti az együttérzésre való képességet;
•  a kábító- és mámorítószerektõl való tartózkodás a lemondásnak, a mértékletes életmódnak kedvez;
•  a korlátozatlan nemi élet elkerülése biztosítja a belsõ tisztaságot;
•  a szerencsejátékok és a pénzügyi spekuláció elkerülése pedig abban segít az embernek, hogy igazmondó és becsületes maradjon.
 
Vegetáriánus étkezés
 
A vallás egyik fõ alapelve az erõszaknélküliség, mert nem lehet hatékony vallásos életet élni, ha az ember erõszakot követ el más élõlények ellen, vagy ha elfogyasztásuk által bĂ»nrészessé válik ebben az erõszakos cselekedetben. Hitük szerint az állatok is lelkek, Isten gyermekei, és az embernek nincs joga elvenni az életüket pusztán azért, hogy kielégítse telhetetlen nyelve vágyait. A vaisnava írások a vegetáriánus ételek (zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, olajos magvak, cukor, tejtermékek) fogyasztását írják elõ az ember számára. A vaisnava konyha az ilyen alapanyagokból készült, tápláló ételek gazdag választékát kínálja.
 
Házasság
 
A Krisna-tudat támogatja a házasság intézményét. Javasolt, hogy a hívek házastársnak is Krisna-hívõt válasszanak. Azonban ha valaki már házasságkötése után vált Krisna-hívõvé, a világnézeti különbség miatt nem kell megszakítania házasságát. Amennyiben a közösség tagjai közül valakik össze szeretnének házasodni, egy-két év alatt eldönthetik, hogy valóban megfelelõ párt választottak-e. Ezután polgári esküvõt köthetnek, és a védikus szokások szerint indiai házassági ceremóniát is tartanak. A védikus esküvõ után a házasság egy életre szól, a válás nem megengedett.
 
Vallásgyakorlat
 
A legfõbb gyakorlat a szent nevek, a mahá-mantra éneklése: Haré Krisna, Haré Krisna, Krisna Krisna, Haré Haré, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré. Krisna neveinek éneklése megtisztítja a tudatot az anyagi szennyezõdésektõl, és lelki boldogságot eredményez. Krisna neveit ismételhetjük egyedül (japa), másokkal közösen énekelve (bhadzsana), és közösen táncolva (kírtana). A szent név éneklésének végsõ célja az önzetlen, tiszta istenszeretet elérése.
 
A Krisna-templomok oltárán egy képet vagy szobrot (szanszkritul múrtit) láthatunk, amely Krisnát vagy valamelyik inkarnációját ábrázolja. A hívõk mindennap imádatot mutatnak be e múrti-formáknak: ételt ajánlanak Nekik, felöltöztetik Ă•ket, a szertartások során pedig füstölõt, lángot, vizet és virágokat ajánlanak fel Nekik. A múrti nem bálvány. A védikus szentírások szerint Isten a hiteles módon elkészített múrti-formáin keresztül elfogadja és viszonozza hívei szeretetét, ily módon segítve õket a lelki életben való fejlõdésben. A Krisna-templomok oltárán leggyakrabban Srí Csaitanja és Srí Nitjánanda, vagy Srí Krisna, és örök társa, Srímatí Rádhárání formái láthatók.
 
Japázás
 
A japázás azt jelenti, hogy a szent neveket ismételik, és kérik Istent, hogy fogadja be õket a szolgálatába. Szövege: Haré Krisna, Haré Krisna, Krisna Krisna, Haré Haré, Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré. A japa-meditáció közben nagyon fontos a szavak tiszta kiejtése és figyelmes hallgatása. A japázáshoz egy 108 golyóból álló imafüzért, a japa-láncot használnak, amit a japa-zsákban tartanak, amelynek alakja egy nyíló lótuszra hasonlít. A zsákot a kezünkben tartva, a 108 láncszemen egyenként elmondják a mahá-mantrát, ezt nevezik „egy kör” japázásnak. Az avatott hívek számára napi tizenhat kör japázás kötelezõ, ami másfél-két óráig tart. A nem avatott hívek a számukra megfelelõ számú kört ismétlik el naponta.
 
A Krisna-tudat szent helyei
 
Ezek a helyek általában Indiában találhatók. Olyan területek ezek, amelyek valamilyen kapcsolatban állnak Krisnával vagy Srí Csaitanja Maháprabhuval. Közülük a két legfontosabb a Delhitõl nyolcvan kilométerre, délre fekvõ Vrindávana (Krisna gyermekkorának helyszíne) és a Nyugat-Bengáliában található Máyápur (Srí Csaitanja szülõhelye). Ezek mellett minden olyan hely vagy templom szentnek számít, ahol szent emberek élnek, és Istent szolgálják. Ezek látogatása is lelki cselekedetnek, odaadó szolgálatnak minõsül.
 
Krisna-hívõk Magyarországon
 
A Krisna-hívõk kisebbik része központokban él, többségük pedig világi hívõ, gyülekezeti tag. A körülbelül háromszáz, központokban élõ bhakta különbözõ egyházi szolgálatokat lát el: könyvterjesztéssel foglalkozik, vagy irodai, konyhai, templomi, szervezõi, éttermi szolgálatot végez. A húszezer fõs, tágabb gyülekezet tagjai otthonukban élve, munkájuk végzése, vagy tanulmányaik folytatása mellett gyakorolják vallásukat. A világi hívõk különbözõ elkötelezettségi szinten állnak, foglalkozásuk pedig sokféle lehet – munkájukkal azonban nem sérthetik meg a vallás erkölcsi szabályait: például nem dolgozhatnak a húsiparban, vagy nem kereskedhetnek alkohollal, cigarettával.
 
Krisna-völgy
 
A 260 hektár területĂ» Krisna-völgy Indiai Kulturális Központ és Biofarm azzal a céllal létesült, hogy az embereket hozzásegítse egy õsi, lelki kultúra értékeinek, valamint ugyanezen a szellemiségen alapuló természetes életmódnak a megismeréséhez. Jelenleg a Krisna-völgyben kb. 150 szerzetes él. Vannak köztük cölibátusban élõk, de a nagy részük családos. A nap korán reggel kezdõdik, mivel hitük szerint a kora reggeli órák nagyon kedveznek a lelki gyakorlatoknak. Fél ötkor mindenki összegyĂ»lik a templomban a hajnali istentiszteletre. A közös éneklés, mantra meditáció, filozófiai elõadás fél kilencig tart. A szerzetesek együtt reggeliznek, majd mindenki végzi a saját munkáját. Vannak, akik a földeken dolgoznak vagy az állatokat látják el, mások a mĂ»vészeti stúdióban, a pékségben, a konyhán vagy a méhészetben végzik munkájukat. Vannak, akik irodai munkát végeznek, mások pedig a Krisna-völgybe ellátogató vendégeket fogadják. Délben ismét együtt tiszteli meg mindenki az ebédet, s a nap végén újra találkoznak a templomban a zenés esti istentiszteletkor. A Krisna-völgy egyben turistalátványosság is.
 
Budapesti Hare Krisna Templom
 
2004 évben sikerült megvásárolniuk a 1039 Budapest (Csillaghegy), Lehel u. 15-17. ingatlan együttest templom és közösségi hely számára, ahol már befejezõdtek az átalakítások. A külsõ hivatkozásban található képek alapján egyik kulturális érdekessége lett fõvárosunknak. A templomszoba mellett vegetáriánus büfé és indiai ajándékbolt is várja az ide látogatókat.

Honlapok:
www.krisna.hu – Az egyház hivatalos honlapja
www.krisnavolgy.hu – Somogyvámosi Krisna-völgy
www.haribol.hu - Budapesti Hare Krisna Templom
www.bhf.hu - Bhaktivedanta Hittudományi Fõiskola
www.ffl.hu - Élet az Életért Közhasznú Alapítvány
www.vallaskozi.hu – az egyház vallásközi honlapja
www.szkepszis.hu – a tudományos kételyek honlapja
www.govinda.hu – Govinda vegetáriánus étterem
 
Szerzõ: Govardhana Das
Tornóczky Gusztáv
Magyarországi Krisna-tudatú Hívõk Közössége kommunikációs képviselõ 
 

A Világ Tanítói

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Ajaib Singh
Prabhupada
Ching Hai
Steiner
Kriyananda

Barátaink

Siddhartha.hu
Santmat
Kepesseg
Body Talk