Menu Content/Inhalt
Fõmenü > Világvallások > Hinduizmus > Patandzsali: Jóga-szútra I.
 
 
Patandzsali: JĂłga-szĂştra I.
AZ ELME REZDÜLÉSEIRĂ•L

Image1. Íme az Igázás tana:
atha yoga-anusanam
2. Az Igázás a tudat rezdüléseinek lebírása.
yogas citta-vrtti-nirodhah
3. Akkor a Látó igazi mivoltában megmarad.
tada drastuh sva rupe'vasthanam
4. Máskor a rezdülések alakját veszi fel.
vrtti-sarupyam itarata

Magyarázat: Az Igázás, a Jóga, az elmemĂ»ködés feletti uralmat, a tudat rezdüléseinek megzabolázását jelenti. Az uralom nem azonos a folyamatok megsemmisítésével. Elsõdleges célja az, hogy a Látó, az Ember, a tapasztalás végsõ alanya ne vesszen el a tudat-tartalmakban, ne azok hordozzák, hanem önmagában megálljon. Ha ez nem történik meg, akkor a Látó nem lát, hanem újra meg újra belegabalyodik önnön tudatfolyamataiba, együtt örvénylik a pillanatnyi tudatállapotokkal. A Természet vak törvényeit követi, elveszíti szabadságát.

5. Az ötféle szenves vagy szenvtelen rezdülés:
vrttayah pancatayyah klista aklistha
6. a megismerés, a tévedés, a képzelgés, az elalvás és az emlékezés.
pramana-viparyaya-vikalpa-nidra-smrtayah

Magyarázat: A rezdülések kétfélék lehetnek: ösztönösek, vagyis szenvtelenek, valamint a szenvek által indítottak. Ha szenveink mozgatnak, akkor magukkal sodornak a rezdülések. Ha uralkodunk elménken, akkor a tudat örvénylését úgy szemlélhetjük, mint a folyó partjáról tovaáramló vizet.

7. A megismerés formái: a tapasztalás, a következtetés és a Hagyomány.
pratyaksa-anumana-agamah pramnani
8. A tévedés félreértés, ami nem ezeken a formákon alapul.
viparyayo mithya-jnanam atad rupa-pratistham

Magyarázat: A megismerés rezdülésével a tudat kifelé fordul, és megállapítja, hogy tapasztalásának tárgya valóságos-e vagy sem. Mérvadó megismerésre közvetlen érzékszervi tapasztalás, helyes következtetés és megbízható forrás útján juthatunk. Ez utóbbira utal a "Hagyomány" szó, amely alatt a kommentárok a szentiratokat és az avatott mestert értik. Tágabb értelemben azonban ide értendõ minden megtanult, tényként elfogadott igazság. A megismerés ellentéte a tévedés, amely akár a tapasztalás, akár a következtetés, akár a Hagyomány síkján félrecsúszhat. Ennek eredménye is ellentétes, nem megbizonyosodás, hanem kétség.

9. Tárgyak híján szavakat, ismereteket kerget a képzelgés.
sabda-jnananupati vastu-sunyo vikalpah
10. A nemlét felé irányul az elalvás rezdülésének támasztéka.
abhava-pratyaya-alambana vrtti nidra
11. Az emlékezés a már megtapasztalt megtartása.
anubhuta-visaya-asampramosah smrtih

Magyarázat: A megismerés rezdülése a külsõ világhoz köti a tudatot, a tévedés szintén a tárgyi világban kezdõdik, de végül szubjektivitásba fordul. A képzeletmĂ»ködés már teljesen a belsõ érzékvilág síkján megy végbe. A fogalmak, képek, érzések kavargása többnyire a külsõ ingerek pótlására szolgál. A tárgyi világhoz mindössze annyi köti, hogy ismereteit, "mintáit", onnan veszi. Az elalvás rezdülésével pedig a tudat a dologi valóság végsõ határáig mozdul. Az "elalvás" fogalma nem csak a mindennapi élettani funkciót, hanem a tudatnak minden kialvó, a tapasztalást megszüntetõ folyamatát jelentheti. A legbelsõ, legmélyebb síkon az emlékezés található. A korábbi tapasztalások emléke az ébrenléti és az álombéli állapotot egyaránt meghatározza. Túlnyúlik a tudatosság határain, és az "újraszületéskor", az elalvás (kialvás) utáni visszatérés pillanatában újból megszabja a külsõ és belsõ létezés feltételeit.

A REZDÜLÉSEK LEBÍRÁSÁRÓL

12. Gyakorlás és vágytalanság bírja le õket.
abhyasa-vairagyabhyam tan nirodhah
13. A gyakorlás: arra törekedni, hogy állandósuljon a lebírtság állapota.
tatra sthitau yatno'bhyasah
14. Ez azonban csak hosszú idõ múlva, szakadatlan, áldozatos buzgalommal, fokozatosan szilárdul meg.
sa tu dirgha-kala-nairantarya-satkara-asevito drdha-bhumih sah
15. A vágytalanság uralt összhang, a látott és hallomásbóli érzékletek nem szomjazása.
drsta-anusravika-visaya-vitrsnasya vasikara-samjna vairagyam
16. Ennek legfelsõ foka - felfogván az Embert - a minõségek iránti szomj megszĂ»nése.
tat param purusa-khyater buna-vaitrsnyam

Magyarázat: A tudat rezdüléseit csak hosszantartó gyakorlás után lehet uralom alá kényszeríteni. Ez olyan tudatos életmódot jelent, amelynek minden pillanatában a figyelem, az Igázás érvényesül. A vágyakozó elme csapongásának lecsendesedése után állandósul a tudat érintetlen állapota. A végsõ lebírtság azt célozza, hogy az Ember érintetlen maradjon a közvetlenül tapasztalt ("látott") és a közvetett úton szerzett ("hallomásbóli") érzékletekkel szemben. Más szavakkal: ne ragadják meg sem a látott, sem a "megígért" világok. Ez természetesen nem közönyt jelent, hanem azt az uralmi állapotot, amelyben az elme nem bódul az újra meg újra felmerülõ ingerek, vágytárgyak felé, hanem megbékélt összhangban van mindennel, ami éppen megjelenik. Ennek végsõ fokán kialszik a vágy a létet megteremtõ három minõség [gúna], a Világos, a Ragaszkodó és a Homályos iránt. A tudatminõségek kavargása megszĂ»nik, az Ember már nem önnön tudatával azonosítja magát, hanem felismeri, hogy õ az egyedüli létezõ és minõsítõ, ezért mindenek felett áll.

A RÉVÜLETRĂ•L

17. A ráismerõ révületben gondolkodás, bizonyság, üdvözültség és önmegélés követik egymást.
virtaka-vicara-ananda-asmita-anugamat-samprajnatah
18. A megszĂ»nés elfogadását gyakorolja a másik, aminek során csak az ösztönök maradnak.
viram-pratyaya-abhyasa-purvah samskara-seso'nyah
19. A természetbe oldódott testetlenek lét felé irányulásával szemben.
bhava-pratyayo videha-prakrti-layanam

Magyarázat: Az Igázás célja az Ember eredeti állapotának megvalósítása, ez pedig csak a tudatrezdülések lebírása után, a révület élményében történhet meg. Ennek az állapotnak két fajtáját ismeri az Igázás hagyománya. Az egyik a 17. szútrában leírt folyamat, amely voltaképpen az intuíció révén megy végbe. Az összpontosított gondolkodás elemi felismerésben csúcsosodik ki, ezt a felismerés üdvözültsége, majd a mindenek feletti alanyiság megélése követi. A révület másik módja rá nem ismerõ. Ezt az állapotot egyes magyarázatok a ráismerõ révület fölé helyezik, s valóban értelmezhetõ az ihletettség ama csúcspontjaként, amelyen a felismerés elszakad önnön tárgyától, mintegy tartalom nélkülivé válik. A rá nem ismerõ révület azonban önálló út is. Lényege a tudat kiüresítése, a személyiség megszüntetése. Hagyni, hogy a dolgok önnön törvényeiket követve tovább pörögjenek, hiszen az Ember lényege nem ezekkel azonos. Elhagyni minden elképzelést és gondolatot, "szegénynek" lenni a szó igazi értelmében. A fizikai halállal testetlenné váltak létesülésre törekvésével szemben a révület eme állapotából a tudat minden létesítõ indíték kioltása, az egyedülvalóság felé irányul.

20. Az elõbbit hit, bátorság, jelenlét, révület és felismerés elõzi meg.
sraddha-virya-smrti-samadhi-prajna-purvaka itaresam
21. A megszállottakhoz áll közel,
tivra-samveganam asannah
22. de még náluk is különbözõ, enyhe, közepes vagy eluralkodott mértéke szerint,
mrdu-madhya-adhimatratvat tato'pi visesah
23. illetve az Úrnak való odaadás alapján.
isvara-pranidhanad va

Magyarázat: A ráismerõ révület megvalósulásához több elõfeltétel is szükséges. Elsõ a hit, a kutatás helyes irányának bizonyossága. Amikor szembenézünk önmagunkkal, feltárjuk legmélyebb félelmeinket és szorongásainkat, megszĂ»nik a tudatos elme ellenõrzése az emlékezés felett, és valamennyi, már "feledésbe merült" emlék felbukkanhat. Ezeknek a rejtett tudati törvényeknek a feltárulása kioltja a felszíni elme mĂ»ködéseit, és megvalósul a révület, az Ember felismerésének állapota. A ráismerõ révület kezdeti szakaszát valamennyien ismerjük. Ez az az állapot, amikor valamilyen tárgy lázasan, mintegy "megszállottan" foglalkoztatja tudatunkat. Ennék mértékét az határozza meg, hogy mennyiben képes az elme önmagán túllépni. Más szavakkal: mennyiben vagyunk képesek az önmagunkkal azonosított képtõl egy magasabb felismerési állapotnak, végsõ soron az Ember felismerésének érdekében elszakadni.

AZ ÚRRÓL

24. A szenves cselekvés termései és hajlamai által sebzetlen, megkülönböztetett Ember az Úr.
klesa-karma-vipakasayair aparamrstah purusa-visesa isvarah

Magyarázat: Az Alany egyedül az emberi lényben képes önmagára ismerni. Innen az Ember elnevezés. A személyiség, az egyén vágyaktól Ă»zve, korlátok közé szorítva cselekszik és tapasztal. Ennek oka az, hogy tetteit szenvek vezérlik, tetteinek eredményei, tapasztalásai pedig újabb szenvek, hajlamok kialakulásához vezetnek. Ezen a módon ágyazódik bele az érzékvilágba. A megszabadulás útja a hajlamok kioltása, a szenvtelen cselekvés és a tett-eredmények általi érintetlenség fenntartása. Az Úr, az Istenség nem más, mint az a végsõ Alany, aki mentes mindezektõl.

25. Benne a mindentudás magja felülmúlhatatlan.
tatra niratisayam sarva-jna-bijam
26. Ă• az elõdök mestere is, mert nem korlátozza az idõ.
Purvesam api guruh kalena anavacchedat

Magyarázat: A változások, átalakulások sorozatán túl egyetlen érintetlen pont található. Ez a minden tapasztalás mögötti végsõ Szemlélõ, aki jelen volt a születésben, az egyéni születés elõtt, minden idõk minden tapasztalásában, és jelen lesz a jövõben is, amikor mostani testünk már régen elenyészett. Az idõbõl szemlélve úgy látjuk, hogy a Tapasztaló újra meg újra testet ölt a világban, és ezt teszi mindaddig, amíg tapasztaló lény lesz a Földön.

27. Ă• hallatszik a Morajlásban.
tasya vacakah pranavah
28. Ezt zengetve élhetõ át Annak értelme.
taj japas tad artha-bhavanam

Magyarázat: Ez az idõtlen Szemlélõ nem beszél nyelvet, nem gondolkodik és nem vélekedik a kimondott valóságról. Egyetlen szava a Morajlás, az A-U-M. Ha ezt a hangot lassan és figyelmesen kiejtjük, úgy megélhetjük a lét folytonos teremtését. Elõször a külvilág felé táruló "A" nyílik ki, majd a befelé mélyülõ "U", Legvégül pedig a becsukott szájjal a test bensejében, a szívben zengetett "M". Ez a hang azzal az örök morajlással azonos, amely ott zeng a csillagok harmóniájában, az utcai jármĂ»vek zajában, vagy a vér keringésében. Ez az Úr szava, a "vagyok", a "létezem" hangja.

AZ AKADÁLYOKRÓL

29. Innen az ember önmagára lel, és az akadályok is megszĂ»nnek.
tatah pratyak-cetana-adhigamo'py-antaraya-abhavas-ca
30. Betegség, konokság, kételkedés, hanyagság, restség, féktelenség, szétszórtság, felszínesség és állhatatlanság a tudatot eltérítõ akadályok.
vyadhi-styana-samsaya-pramada-alasya-avirati-bhranti-darsana-alabdha-bhumikatva-anavasthitatvani-citta-viksepas te'ntarayah
31. Szenvedés, rosszkedv, tagok rángása, sóhajtozás jár azzal, ha eltérített.
duhkha-daurmanasya-angam ejayatva-svasa-prasvasa viksepa-sahabhuva
32. Ezek elhárítása végett az egyvalóságot kell gyakorolni.
tat pratisedha-artham eka-tattva-abhyasa

Magyarázat: A 30. szútrában felsorolt akadályok voltaképpen az elme ösztönös védekezése során alakulnak ki. Nemcsak a magasabb megismerés elleni tiltakozásból születhetnek meg, hanem minden olyan tudatos mozdulattal szemben is, amely a tudat eredendõ természetének, a csapongásnak, állandó kavargásnak és tárgyhoz-kötõdésnek a lebírására irányul. A tudat folytonos eltérítettsége során szorongás alakul ki. E kifordult állapotot úgy lehet rendbehozni, ha érdeklõdõ, törõdõ, de nem ragaszkodó figyelemmel fordulunk megismerésünk tárgya felé. Az éppen jelenlevõre összpontosítás az akadályok eltĂ»nését és a tudat összpontosulását eredményezi.

A LETISZTULÁSRÓL

33. A tudat akkor tisztul le, ha szeretetet, türelmet, derĂ»t és elnézést gyakorol az örömteli és szenvedésteli, helyesnek és helytelennek minõsített tapasztalások iránt.
maitri-karuna-mudita-upeksanam suhkha-duhkha-punya-apunya-visayanam bhavanatas citta prasadanam

Magyarázat: Az akadályok eltĂ»nése után következik a tudat figyelmi állapotát megzavaró vélekedések, belsõ képzetek szétoszlása, a tudat letisztulása. Patandzsali több módszert ismertet ennek megvalósítására. Az elsõ a világ folyamataiban (a tudat eseményeiben) való aktív, szeretetteljes, de ugyanakkor kívülálló, érintetlen részvétel. A szútrában felsorolt négy szellemi alapállás révén az alany elfogulatlanul képes szemlélni a vele szembenállót, és a tudat nem veszik el többé a világ ellentétpárjainak kavargásában.

34. Vagy kilövellve megtartott lélekzéssel.
pracchardana-vidharanabhyam va pranasya

Magyarázat: Az Igázás hagyománya úgy tartja, hogy minden kifelé irányuló testi vagy lelki mozdulattal kiárad az életerõ, a belsõ világ kiürül, és készen áll a tapasztalás újbóli befogadására. A táplálkozás, a lélekzés és a szexuális energiák irányítására súlyt fektetõ jóga-irányzatok gyakorlatának az volt a lényegi-mozdulata, hogy a gyakorló "lövelljen", adjon ki magából minden belülrõl feszítõ, felkavaró energiát, és maradjon meg az ezután bekövetkezõ kiüresedett állapotban. Így megszĂ»nik az elme "lélekzése", külsõ és belsõ közötti ingázása, a tudat kiürül és önmagára tisztul.

35. Az elme megállapodásához vezet az is, ha létrejön tárgyra irányuló mĂ»ködése,
visaya-vati va pravrttir utpanna manasah sthiti-nibandani
36. illetve gondtalan, tündökletes mĂ»ködése,
visoka va jyotismati
37. illetve a vágytalanul tapasztaló tudat,
vita-raga-visayam va cittam

Magyarázat: A fenti három szútra a ráismerõ révület elõkészítõ gyakorlatait ismerteti, és szoros kapcsolatban áll a 33. szútrában megfogalmazott szellemi alapállásokkal. Az elsõ a lét állandó, megismerõ figyelmét, a második a megismerés gyönyörĂ»ségének, a szép élményének fenntartott állapotát, a harmadik pedig a vágyakozás nélküli, tiszta szemlélõdést írja le. A három állapotot felfoghatjuk egy megismerési folyamat egymást követõ szakaszainak is. Ennek során a korábban ingerlõ természetĂ» tapasztalások kiüresednek, és lényegi mivoltukban mutatkoznak meg. A végsõ valóságban megismert tárgy pedig a tudat uralma alatt áll, így az elme nem esik többé semminek sem áldozatául.

38. illetve az álom és elalvás ismeretére támaszkodó tudat.
svapna-nidra-jnana-alambanam va

Magyarázat: Ez a gyakorlat részben az álomvilág tudatosítása és elemzése révén próbálja feltárni és kioltani az ébrenléti tudat gátlásait és vélekedéseit, részben pedig azt a folyamatot gyakorolja, ami elalváskor történik meg mindannyiunkkal. Elereszti a dolgokat, és a Természet tudatot kioltó erejét használja fel arra, hogy feloldja a tapasztalásokat "fontossá" színezõ lelki kötelékeket.

39. A bármiben való elmélyedés által is.
yatha abhimata-dhyanad-va
40. A legparányibbtól a leghatalmasabbig terjed ennek uralma.
parama-anu-parama-mahattva-anto'sya vasikarah

Magyarázat: Az elmélyedés mintegy összefoglalja és beteljesíti az összes eddigieket. Ez a gyakorlat már nem annyira a megismerendõ, mint inkább a megismerés természetét tárja fel. Ennek során a szemlélõ ráébred arra, hogy a látvány intenzitása és milyensége magából a látás folyamatából fakad. A világ képét a tudat eredendõ ösztönzései festik elénk. Ebben az állapotban nyugszik el végleg a tudat, itt ismerszik meg a teremtõ alany, az Ember, akinek jelenléte mindent áthat a legkisebb atomoktól a végtelen világmindenségig.

AZ EGGYÉVÁLÁSRÓL

41. Az eggyéválás az az állapot, amikor a megtapasztaláskor rezdületlen tudat annak színét veszi fel, amin nyugszik, miként a tiszta kristály.
ksina-vrtter abhijatasya-iva maner grahitr-grahana-grahyesu tat-sth-tad-anjanata samapattih

Magyarázat: Patandzsali az eggyéválás állapotára a hegyikristály hasonlatát hozza, amely más tárgyakkal érintkezve felveszi azok színét. Hasonlóképpen veszi fel a letisztult, rezdülésektõl mentes tudat is a tapasztalás tárgyának "színét", állapotát. Ekkor a megismerési pillanat három összetevõje, a tapasztaló, a tapasztalandó és a tapasztalás aktusa elválaszthatatlan egységet alkot. Ez az eggyéválás, a tiszta, elvektõl mentes megismerés állapota, ami az elõzõ szútrákban taglalt akadályok eltĂ»nése után valósul meg.

42. A töprengõ eggyéváláshoz szó, jelentés, ismeret és képzelgés keveredik.
tatra sabda-artha-jnana-vikalpaih samkirna savitarka samapattih
43. Amikor az emléktisztulásban az önforma mintegy kiüresedik, és csupán a miértvalóság ragyog: ez a nem töprengõ eggyéválás.
smrti-parisuddhau sva rupa-sunya-iva-artha-matra-nirbhasa nirvitarka
44. Ez egyben a rejtett tárgyú, bizonyossággal bíró és bizonyossággal már nem bíró eggyéválás magyarázata is.
etayaiva savicara nirvicara ca suksma-visaya vyakhyata
45. A rejtett érzékvilágnak a jeltelen a vége.
suksma-visayatvam ca aliinga-paryavasanam

Magyarázat: Az eggyéválásnak két szintje van. Az elsõ szinten a megismerõ tudatban még lezajlanak gondolkodási folyamatok, jelentést hordozó szavak bukkannak fel, mĂ»ködik a képzelet és az ösztönvilág. Ezeknek a kialvása után valósul meg az eggyéválás második, nem töprengõ szakasza. A gondolatok eltĂ»nése a vélekedõ én eltĂ»nését eredményezi, s ennek révén az emlékezés kitisztul, vagyis tudatosulnak a jelen ösztönzések mögött rejtõzõ, múltbeli tapasztalások. Ezáltal megvilágosodik az éppen adott tapasztalás értelme, miértje, amely végsõ soron a tudat tárgyának lényegével, létének értelmével azonos. Vagyis a révületben láthatóvá lesz, hogy a szemlélt dolog tartalmát és minõségét egyaránt a szemlélõ ösztönzéseibõl nyeri. Az énség kiüresedése a tapasztalati tárgy "önlétének", azaz objektivitásának a kiüresedését hozza magával. Ebben az állapotban a megismerés mértékadójává a szemlélõ alany válik. A szemlélõ jeltelen, ismérv nélküli és nem azonos a tudattal, a belsõ érzékvilággal, ami még a Természet részét képezi.

46. Ez még csak a maggal bíró révület.
ta eva sabijah samadhi
47. A bizonyosság nélküli elmélyedés gyakorlatában letisztul az önlélek.
nirvicara-vaisaradye'dhyatama-prasadh
48. Itt van a rendet hozó Felismerés.
rtam bhara tatra prajna
49. Ennek tárgya más, mint a hallott vagy kikövetkeztetett felismerések, mivelhogy más célt tĂ»zött ki maga elé.
sruta-anumana-prajnabhyam anya-visaya visesa-arthatvat
50. A belõle születõ ösztönzés minden más ösztönt lenyĂ»göz.
taj-jah samskaro'nya-samskara-pratibandhi
51. Lebírva ezt is, mindent lebírni. Ez a magnélküli révület.
tasya api nirodhe sarva-nirodhan nirbijah samadhih

Magyarázat: Az emlékek kitisztulásának révülete még az önösség magjával bír, hiszen az ösztönzések a személyes lét felé hajtanak. Ez a "megbizonyosodás" állapota. Az ezt követõ szint a bizonyságok, igazságok nélküli, személytelen látás. Ekkor a tudatban egyetlen igazság, egyetlen belülrõl fakadó felismerés marad, az, hogy minden a letisztult "legfõbb lényegtõl," a Szemlélõtõl függ. Ă• az, aki a világ és a tudat rendjét megalkotja. Ez a valóság végsõ megtapasztalása, amely lényegileg különbözik minden egyéb, vallási vagy tudományos, hallott vagy kikövetkeztetett igazságtól, hiszen ezek mindenkor viszonylagosak és célzatosak. Ez a felismerés éppen ezért minden ösztönzés kioltását is jelenti. Ha pedig még ez is feloldódik, úgy a tudat utolsó tárgya is megszĂ»nik. Ez a magnélküli révület szabadsága.
 
Fordította és magyarázatokkal ellátta:
Farkas Attila Márton és Tenigl-Takács László,
Patandzsali: JÓGA SZÚTRA (AZ IGÁZÁS SZÖVÉTNEKE)
 

A Világ Tanítói

Get the Flash Player to see this player.
Flash Image Rotator Module by Joomlashack.
Ajaib Singh
Prabhupada
Ching Hai
Steiner
Kriyananda

Barátaink

Siddhartha.hu
Santmat
Kepesseg
Body Talk