Létezik-e duålpår, avagy az ideålis pårkapcsolatról asztrológus szemmel |
Mottó: "Együtt születtek és együtt is maradtok mindörökre. Együtt lesztek akkor is, amikor a halál fehér szárnyai szétszórják napjaitokat. Bizony mondom, együtt lesztek még az Isten csöndes emlékezetében is. De együttlétetekben legyenek távolságok, és a mennyek szellĂ”i táncoljanak kettĂ”tök között. Szeressétek egymást, de a szeretetbĂ”l ne legyen kötelék: Legyen az inkább hullámzó tenger lelketek partja között. Töltsétek meg egymás serlegét, de ne igyatok egyazon serlegbĂ”l. Kínáljátok egymást kenyeretekbĂ”l, de ne ugyanazt a cipót egyétek. Daloljatok, táncoljatok együtt és vigadjatok, de engedjetek egymásnak egyedüllétet. Miként a lant húrjai egyedül vannak, habár ugyanarra a dallamra rezdülnek. Adjátok át szíveteket, de ne Ă”rizzétek egymás szívét. Mert szíveteket csak az Élet keze fogadhatja be. És álljatok egymás mellett, de egymáshoz ne túlontúl közel: Mert a templom oszlopai távol állanak egymástól, és a tölgyfa meg a ciprus nem egymás árnyékában növekszik. " (Khalil Gibran: A házasságról - Révbíró Tamás fordítása) ![]() A „minden férfiban ott van egy nĂ”, és minden nĂ”ben egy férfi”- már olyan általános életigazságnak bizonyul a modern ember életében, annyi pszichológus, orvos, mĂ»vészember, stb. szájából hallottuk már ezt a kifejezést, hogy manapság már inkább az jelenti számunkra a legnagyobb problémát, hogy mit kezdhetünk nĂ”ként a bennünk lévĂ” férfival, és mit kezdhetünk férfiként a bennünk lévĂ” nĂ”vel? A kauzális asztrológia szerint a civilizált ember párkapcsolati konfliktusainak, krízishelyzeteinek a kulcsa e kérdés megválaszolásában rejlik: Hogyan tudom nĂ”ként a Szeretet lételvet (egység-bontási és egység-helyreállítási képesség, odaadás és befogadás) realizálni, hogyan tudom férfiként a Fény-lételvet (tapasztalati ismeret) realizálni, illetve a kettĂ” közötti kiegyenlítĂ”dést, a bennem lévĂ” Szeretet és Fény kölcsönös áthatolását megvalósítani a saját lényemben úgy, hogy ez által a saját belsĂ” harmóniámat és a párkapcsolati-családi életem békéjét megvalósíthassam? Hogy a Szeretet ne váljon korrupcióvá és gyĂ»löletté és a Fény ne váljon Ă”rületté és erĂ”szakká bennem. A történelem folyamán a kauzális asztrológiának ez a fajta problémafelvetése számos gondolkodó, festĂ”, író, költĂ”, politikus, tudós életmĂ»vében is megtalálható volt azoknak, akik az ideális párkapcsolat titkát keresték. Talán ismerĂ”s némely olvasó számára a szókratészi lakomán felidézett atlantiszi mítosz: A szerelmi vágy megvilágításához Arisztophanész meséli el az androgün (férfi-nĂ”; három nemĂ» lény) legendáját: Zeusz kettéhasította õket - innen az olthatatlan vágy. A nemek megosztásáról az ókor nagy bölcse, Platón így emlékezik meg a Lakomában: „Valamikor ugyanis az androgün (férfi–nĂ”) külön nem volt, alakra is, névre is, s egyenlĂ” része volt mindkét nembĂ”l, a férfiból és a nĂ”bĂ”l. (...) Végül Zeusz hosszas fejtörés után így szólt: azt hiszem, találtam olyan módot, amely meghagyja ugyan az embereket, mégis véget vet féktelenségüknek, mert gyengébbé teszi Ă”ket. Kettévágom Ă”ket, mindegyiket kétfelé. (...) Így szólván kettévágta az embereket, mint ahogy a naspolyát szokás aszalás elĂ”tt, vagy fonallal a tojást. (...) Ebben az idĂ”ben vert gyökeret az emberekben az egymás iránti szerelmi vágy, mely Ă”si természetüket ismét összehozza, igyekszik egyesíteni kettejüket s meggyógyítani az emberi természetet.” A cikkem mottójaként választott verssorok Jakab Zoltán Csaba újságcikkébĂ”l származnak, aki a következĂ” gondolatait osztja meg velünk a párkapcsolati együttéléssel, a házassággal kapcsolatosan: „A nĂ”k emancipációs törekvései nem váltották be a hozzá fûzött reményeket: ettĂ”l életük nem lett sem könnyebb, sem boldogabb. Hiszen a férjek továbbra is elvárják hitveseiktĂ”l, hogy feleségek és családanyák legyenek, miközben az újonnan kivívott szabadságukkal a nĂ”knek helyt kell állniuk az eddig hagyományosan férfiúi hivatásnak tartott területeken is. A megváltozott társadalmi és gazdasági viszonyok hatására számos nĂ” férfiként kezd viselkedni, és sok férfiban aktiválódnak a hagyományosan nĂ”i szerepek. Ugyanis a két fél-lény egy láthatatlan kötéllel van összekötve, és ha az egyiknél valami kibillen, az a másikat is érzékenyen érinti. Jól ismert a pszichológia azon tétele, miszerint mindannyian magunkban hordozzuk a másik fél képét, amit egy másik nemû lényre kivetítve próbálunk megélni a valóságban. A modern társadalmakban összezavarodtak a nemi szerepek, és hatásukra vészesen megszaporodott a válások s a csonka családban élĂ” gyermekek száma. Nagyon sok ember boldogtalan, magányosan él és lelki elhagyatottságban sínylĂ”dik mind a férfiak, mind a nĂ”k körében. Mit kell tennünk tehát? Hiszen semmivel sem vagyunk rosszabbak szüleinknél, csak a dolgunk lett nehezebb. Ugyanis nem könnyebb szabadon, méghozzá nemrég kivívott szabadságban élni, mint kitaposott utakon a hagyomány védelmében lépkedni. Felszabadultunk ugyan, de még nem vagyunk szabadok. Az új házasság megszületett, de az új ember még nem”. Hasonló gondolatokra találtam Minya Klára egyik írásában is: „...míg a korábbi korok kijelölték a férfi-nĂ” kapcsolat határait, kereteit, formáit, addig ma ezt a nyugati civilizációkban, az individuumok korában minden párnak magának kell kidolgoznia. Ez pedig roppant bátorságot igényel, mivel ebben a viszonyban mérettetünk meg a leginkább. Itt áruljuk el magunkról a legtöbbet, itt derülnek ki legkegyetlenebbül a gyengeségeink, de az erĂ”sségeink is. Ebben a nehéz és felelĂ”sségteljes helyzetben, kapcsolatban az igazi segítséget csak egymástól remélhetjük, ezért becsüljük meg egymást, s a vakító szerelem elmúltával köszönjük meg egymásnak a mindennapok apró-cseprĂ” konfliktusait, ahol megtanulhatjuk a legfontosabb karmikus leckéinket is!” (Minya Klára: A szerelemrĂ”l szellemi szempontból) Hogyan éljük meg valójában a párkapcsolati-házas életünket? Az egyedülálló férfiak és nĂ”k nagy része az „ideális párt” keresi, s elvárják, hogy minél több kritériumnak megfeleljen, mivel nincs idĂ” arra, hogy újat keressenek, ha az aktuális nem mĂ»ködik - derül ki egy párkapcsolatokat elemzĂ” kutatásból, melyet egy brit szociológiai társaság közremĂ»ködésével a match.com oldal végzett. „A társas és párkapcsolatok jövĂ”je” elnevezésĂ» felmérést Spanyolországban, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban és Svédországban végezték el 2500 személy és négy spanyol pszichológus közremĂ»ködésével. Eszerint ahogy az ember megtervezi a karrierjét, a szabadidejét, és a munkáját, úgy a párkapcsolatát, a randevúit is. A kutatás vezetĂ”je elmondta, hogy a férfiak 75 százaléka és a nĂ”k 72 százaléka gondolta úgy, hogy „az ember páros életre született”, s a válaszadók 85 százaléka tartós kapcsolatban kíván élni, szemben a kilencvenes évekkel, amikor a szexuális tapasztalatszerzés dominált. Az utóbbi években megnövekedett a válások száma is, mely újfajta egyedülállók megjelenéséhez vezetett, akik 40 körül szabadulnak a házasságból, s boldogok, ha újra megtalálják azt, amit elvesztettek. Ezenkívül, az utóbbi idĂ”ben teret vesztett az a nézet, hogy az ellentétek vonzzák egymást, inkább választanak olyan párt maguknak, aki hozzájuk hasonló mentalitással, célokkal, ízléssel bír. Az újkori romanticizmus nem elégszik meg egy gyertyafényes vacsorával, és egy csokor virággal, élmények, utazások, gondolkodásmód megosztása mind fontos tényezĂ”k. Mivel manapság a nĂ”knek nincs szükségük a gazdasági biztonsághoz és a gyermekvállashoz házasságra, újabban a férfiak éreznek olthatatlan vágyat arra, hogy „benĂ”jön a fejük lágya” s megértĂ” férjjé válhassanak, aki segít otthon a háztartásban. A 16 és 59 év közötti európaiak 25 százaléka él élettársi kapcsolatban, s egyre nĂ” azok száma, akik egyedül nevelik gyermeküket. A spanyol nĂ”tlenek és hajadonok 50 százaléka nem bocsátaná meg társa hĂ»tlenségét, csak a férfiak 25 százaléka és a nĂ”k 13 százaléka tartja felejthetĂ”nek az eseti flörtölést. Közismert pszichológusok, un. mentálhigiénés szakemberek véleménye szerint - még ha nem is tudunk róla - minden párválasztásunkban szerepet játszanak gyerekkori élményeink, szüleink, nagyszüleink jelleme és gondolkodásmódja, családunk jelene és múltja. Az egyik embert vonzónak, a másikat valamiért taszítónak találjuk és sok esetben magunk sem tudjuk, miért. Ăk azt javasolják, tartsuk mindig szem elĂ”tt a párunk családjának a példáját, hisz meglehet, idĂ”vel életünk nagy szerelme egyre jobban fog zsörtölĂ”dĂ” apjára, vagy rendmániás anyjára hasonlítani. Ha ezzel együtt is mellette döntünk, legyünk segítségére abban, hogy meglássa a jelen és a múlt között húzódó összefüggéseket, segítsünk neki abban, hogy gyermekeinket még jobban nevelje, mint Ă”t nevelték szülei. Az együtt töltött évek során úgyis mindketten változni fogunk - jó esetben tanulunk egymástól, és érettebb, kiforrottabb egyéniségek leszünk, mint korábban voltunk. Lehet, hogy épp társunk hoz majd ki belĂ”lünk olyan tulajdonságokat, amelyekrĂ”l nem is tudtuk, hogy - elrejtve bár, de - mindig bennünk éltek. Legyünk önmagunkkal is kritikusak. Fontos, hogy felismerjük személyiségjegyeinket, és azokat a másoktól eltanult viselkedésformákat, amelyektĂ”l esetleg meg akarunk szabadulni. Ha tisztában vagyunk az „örökölt” családi rossz szokásainkkal és képesek vagyunk tudatosan változtatni ezeken, máris elindultunk azon az ösvényen, amely a „boldog házasság” felé vezet. Nagy öröm volt számomra ezeket a fenti gondolatokat olvasni, hiszen a saját élettörténetemre, szüleim, nagyszüleim élettörténetére ismertem bennük, és a saját élettörténetembĂ”l is felelevenedtek a férjemmel való megismerkedés óta eltelt 9 év idĂ”szaka. Tisztában vagyok azzal, hogy milyen mély nyomokat hagyott bennem 12 éves kamaszlányként a szüleim válása, a nagyszüleim viharos, szenvedélyes vitatkozásokkal teli házasélete. Ám a tudományos, genetikai, vallásos, filozófiai, pszichológiai és mentálhigiéniai magyarázatok kevésnek bizonyultak számomra a gyökeres, mélyre hatoló változáshoz. Soha nem váltam volna képes megváltozni, vagyis megváltoztatni a házasságról, együttélésrĂ”l, férfi-nĂ” kapcsolatról, szexualitásról, szerelemrĂ”l való, az irracionalitásig elmenĂ”en, szélsĂ”ségesen romantikus, szenvedélyes és ellenséges képzeteimet, ha nem hallottam volna a LilithrĂ”l. Arról a minden emberben ott lappangó tudattalan mélypontról, irracionális másság utáni sóvárgásról, a mely a kauzális asztrológia álláspontja szerint a párkapcsolati konfliktusok, krízishelyzetek, tragikus csalódások és elválások, a kölcsönös (ön)ámítások, félrevezetések, titkolózások, a féltékenység és az erĂ”szak szellemi hátterét képezi: Vagyis a minden ember tudattalanjában lappangó, egész életképzeletét mozgató rejtett személytelen kéjvágyról, élvezet- és kényelemvágyról, bebiztosítási késztetésrĂ”l, dominálási - hatalmi és birtoklási-kontrollálási ösztönrĂ”l. És ha nem hallottam volna a Lilith szerinti tévképzetek továbbörökítését lehetĂ”vé tevĂ” spirituális memóriáról. Arról, hogy hogyan örökítĂ”dnek tovább és hogyan ívódnak bele egész-génrendszerünkbe, tudatos és tudattalan lelki- és érzelmi világunkba, egész életképzeletünkbe azoknak a szélsĂ”séges, negatív élethelyzeteknek, negatív gondolati-érzelmi mintáknak, viszonyulási módoknak, késztetéseknek, vágyaknak, ambícióknak és sóvárgásoknak az emlékei, amelyek egykor édesanyánk, nagymamánk, dédnagymamánk megoldatlan párkapcsolati - szerelmi-szexuális sorsfeladatai voltak. Ennyit röviden a duálpárokról és a szerelmi beteljesülésrĂ”l. Sokszor abban a kapcsolatban találjuk meg ténylegesen a boldogságunkat, amelyet a hófehér lovon száguldó herceg és rózsaillatú hercegkisasszony utáni epekedésünk miatt újra és újra elutasítottunk. Mert a szerelem önmagában, mint ahogy az általam idézett szerzĂ”k is említik, önmagában nem elég. Nem elég az, ha a párunkban pusztán csak a szerelmi-szexuális partnert lássuk, és nem pedig azt a sors által elénk nyújtott lehetĂ”séget, amely tudatos, sokszor nagyon fájdalmas és kimerítĂ” erĂ”feszítések árán a spirituális fejlĂ”désünkhöz vezet. Még lenne írnivalóm e témáról, de talán egy következĂ” cikkemben kitérek majd a párkapcsolati házasélet testi vetületeire, és a modern ember szexuális életét is sikerül a kauzális asztrológia mélyre hatoló, az egyetemes törvények és a Lilith szerinti tévképzetek, aberrációk és az ehhez kapcsolódó tragikus élethelyzetek, sorstapasztalatok szempontjából megvizsgálnom. |