John Myrdhin Reynolds |
John Myrdhin Reynolds Vadzsranatha a Berkley-ben lévõ Kolumbia és Kalifornia egyetemeken és a Seattleben lévõ Washington Egyetemen buddhizmust,vallástörténetet, antropológiát, arabot, szanszkritot, és tibeti nyelvet tanulmányozott. Elõször iszlám tanulmányokat folytatott Atrhur Jeffrey professzor vezetésével, majd iráni tanulmányokat J. Duchesne-Geillemin professzor vezetésével. Buddhista filozófiából nyerte el a Ph.D fokozatot, melyhez szanszkrit és tibeti nyelven Edward Conze professzor irányításával végezte kutatásait, aki a Buddhista Pradzsnyápáramita irodalom híres tudósa. Aztán több mint tíz évet töltött Indiában és Nepálban, különbözõ dél-indiai hindu asramokban, és Darjeelingben, Kalimpongban és Nepálban tibeti buddhista kolostorokban kutatásokat végzett. Az utóbbi helyeken a nyingmapa és kagyüpa tibeti buddhista iskolák irodalmát kutatta szertartásaikat és meditációikat gyakorolta. Láma tanítói közé tartozott Desung Rinpócse, Kangyur Rinpócse, Csátrál Rinpócse, Dudzsom Rinpócse, Kalu Rinpócse, XVI. Gyalva Karmapa, és mások. Fõleg a Dzogcsent és a buddhista tantrákat gyakorolta, mindkettõt a saját közegében, és összehasonlította nyugat gnoszticizmusával és más mitikus hagyományokkal. Ennek eredményeképp sok nyingmapa és kagyüpa hagyományhoz tartozó szöveget fordított angolra, és az utóbbi tizenöt évben a bön hagyomány szövegeit is fordítja. Nepálban kutatta a tibeti sámánizmus tanait és technikáit, beleértve az ördögĂ»zést és a lélek visszaszerzését is, a nyingmapa iskolához tartozó ngakpa lámákkal együtt alkalmazta és gyakorolta azokat. Elõrehaladása ezekben a kutatásokban tapasztalati jellegĂ» volt és részvételen alapult, nem csupán a szövegekre korlátozódott. Beavatottja lett a tibeti buddhizmus nyingmapa és kagyüpa iskoláinak, és Ă•szentsége Dudzsom Rinpócse 1974-ben Kalimpongban nyingmapa ngákpává, vagyis buddhista tantrikus jógivá avatta, és a Vadzsranatha (Rigzdin Dordzse Gönpo) nevet kapta . Ă•szentsége ösztönzésére és jóváhagyásával mély kutatásokba kezdett a tibeti buddhizmus ngakpa hagyományával kapcsolatban, mely Guru Padmszambhavától és Nubcsen Szángye Jesetõl származik, az idõszámításunk szerinti VIII. századból. Attól kezdve széles körben folytatta kutatásait és tanításait Indiában, Európában és Amerikában. Vallástörténelmet tanított és buddhista tanításokat adott a Sánti Asrámban (Dél-India), a Massachusetts Egyetemen (Amherst), a Kalifornia Egyetemen (Santa Cruz), és újabban a New Rochelle Egyetemen (New York City). Továbbá Európa különbözõ vidékein buddhista meditációt, tibeti samanizmust és pszichológiát oktatott, például Amszterdamban, Hágában, Göringenben, Koppenhágában, Malmöben, Oszlóban, Devonban, Londonban, valamint Olaszországban, Görögországban, Mallorcán, Lengyelországban, Magyarországon és Jugoszláviában. Húsz éven keresztül együtt dolgozott Namkhai Norbu Rinpócsével, a nyugaton élõ híres Dzogcsen mesterrel, akinek útmutatásával számos nyingmapa Dzogcsen szöveget fordított. 1989-tol Lopön Tenzin Námdák Rinpócsével dolgozik együtt, a Tibeten kívül élõ híres bön tudóssal, és számos õsi ritka bönpó dzogcsen szöveget fordított le, melyek fõleg a Zhang-zhung Nyan-gyud-höz tartoznak, átültetett Má-gyud és bönpó Anyatantra szövegeket is. Fõleg a Nyingmapa és a Jungdrug bön hagyományok Dzogcsen tanításának eredetével foglalkozik, és kutatja ezek kapcsolatát az iráni, közép-ázsiai és nyugati vallásokkal, beleértve az iráni buddhizmust, mithraizmust, és gnoszticizmust. Létrehozta a Bönpó Fordítási Alapítvány Bönpó Fordítási Projektjét, ahol sok saját fordítása jelent meg. San Diegoban létrehozta a Vidjadhara Intézetet, ahol összehasonlító tanulmányokat végeznek a világon lévõ vallások valamint a keleti és nyugati pszichológia között. Forrás: Dharmalap |