A judaizmusrĂłl I. |
A történeti isten-kinyilatkoztatás vallásainak szülõhazája a Közel-Kelet. Alapjaikat Mózes és Zarathustra rakta le, és a babiloni fogság utáni, az iráni eszméktõl megtermékenyített zsidó vallás volt az a forrás, amelybõl a kereszténység és az iszlám eszmevilága jelentõs mértékben merített. Ez külsõleg már abból is kitĂ»nik, hogy mindkét vallás szent könyveiben minduntalan zsidó legendákról, hagyományokról és szokásokról történik említés, és ezek határozzák meg az egész történelemfelfogást. A zsidó vallás az egyedülvaló, túlvilági istenbe vetett hitet hirdeti. Az a korábbi elképzelés, amely szerint a monoteizmus [egyistenhit] csak a zsidóknál található meg, sõt hogy egyenesen õk lettek volna ennek létrehozói, már nem állja meg a helyét, amióta megállapították, hogy a világ örökkévaló urának képzete az indiaiaknál, kínaiaknál, görögöknél, sõt még természeti népeknél önállóan is elõfordul. A monoteizmusnak az a különleges formája azonban, úgy látszik, a zsidó nép speciális sajátja volt. Ez magyarázza azt a tényt, hogy miért támadták a pogányok a keresztényeket mint "ateisták"-at: azért, mert az utóbbiak megfosztották a természetet isteni voltától. A görögök ui. az égitestekben és más természeti tárgyakban isteneket vagy istenek hatáskörébe tartozókat láttak, felettük pedig a világ örökkévaló urát képzelték el mint legfõbb irányítót, vagy pedig egy örökkévaló Mindenség-Istent tételeztek fel mögöttük vagy bennük végsõ õsökként. Számukra az az isten, aki a semmibõl általa létrehozott természettõl abszolút módon különbözik, és felette természetistenek közvetítése nélkül uralkodik, valami egészen új volt, ami ellentétben állott minden addig létezõvel. A héber monoteizmus hosszú fejlõdési folyamaton ment át, amíg elnyerte azt az egyetemes és átszellemült formáját, amely a kereszténységben jellemzi. Ennek a fejlõdési folyamatnak a történetét a Bibliából természetesen csak közvetett módon lehet kikövetkeztetni, mivel azt a ma rendelkezésre álló formájában papok dolgozták át, akik teológiai szempontjaikat mindenütt igyekeztek érvényre juttatni, és ezért az egész fejlõdést igyekeztek úgy értelmezni, mintha az egyisten gondolat az emberiség õsvallása volna, és Izráel ettõl csak alkalmilag, a politeista [többistenhivõ] szomszéd népek hatására tért volna el. Körültekintõ vizsgálatok után azonban nem lehet kétséges, hogy a héberek, éppúgy, mint a többi sémi nép, eredetileg démonokat, fa-, kõ- és forrásszellemeket, kígyókat és szarvasmarhákat, égi isteneket és istennõket tiszteltek, és még a prófétáknak is szüntelen harcolniuk kellett ezek ellen a régi idõkben meggyökeresedett kultuszformák ellen. A zsidók Elephantinében (Egyiptom) még az i. e. 5. században is imádtak férfi és nõi istenségelvet, név szerint az "ég királynõjé"-t, amint azt a Jeremiással [Jirmijáhu] Egyiptomba kivándorló zsidók is tették (Jer. 7, 18; 44, 16 sk.). Ha a Jahve-imádóknál még ebben az idõben is ilyen erõs politeista hajlamok mutatkoztak, akkor még inkább feltételezhetõk ezek a korábbi idõszakra vonatkozóan. Elõ-Ázsia népei körében a régebbi idõkben különösen nagy jelentõsége volt annak az istennek, aki a közösséget, a törzsek szövetségét, az amphiktüoniát egésszé fogyta össze. Ilyen isteni pártfogóként tisztelték az ammoni és a moábi törzsek Kánrost [Kamós, Kemos], a héberek Jahvét. A Bírák könyve 11. fejezetének 24. versében Jefta [Jefte] bíró az ammoniak királyának az isten és népe közötti kapcsolatot magyarázza, mondván: "Nemde az, amit Kámos, a te istened elfoglal, az joggal megillet téged? Az tehát, amit az Úr, a mi Istenünk mint gyõztes elfoglalt, nekünk jár birtokul." A törzsi istenek felségterületérõl vallott nézet létezésének bizonyítékát Mésa [Mesa] moábi király i. e. 900 körül készült gyõzelmi felirata szolgáltatja. Mésa ebben elbeszéli, hogy Kámos segítségével legyõzte Izráel népét, elragadta tõle Nebah városát, annak mind a 7000 lakosát Kámos tiszteletére leölette, a Jahvének szentelt templomi edényeket elragadta, és Kámos színe elé helyezte. Az Ószövetség több más helye azt bizonyítja, hogy más isteneket más országok urainak tekintettek. 1 Sám. 26, 19. versében Dávid arról panaszkodik, hogy hazájától távol más isteneket kellett imádnia, Jónás próféta Tarsziszba [Tarsis] menekült, hogy Jahve hatalmának körébõl kiszabaduljon (Jónás 1, 3). Naámán szír zsoldosvezér két öszvérrakomány palesztinai földet vitt magával, hogy Jahvét hazájában tisztelhesse (2 Kir. 5, 17). 5 Mózes 10, 17. verse Jahvét az ;,istenek istené"-nek nevezi. Dániel ll, 36. verse az idegen istenekrõl mint tényleges létezõkrõl beszél. 5 Mózes 4, 19. és 29, 26. verse szerint Jahve más népeknek másféle istenek, pl. az égitestek stb. tiszteletét adományozta. Jézus, Sirák fiának könyve (17, 14) szintén feltételezi, hogy Jahve más isteneket más népek feletti hatalommal ruházott fel. Tehát az a nézet volt az uralkodó, hogy minden népnek külön istene van, akit legfõképpen imád, mert annak kegyei hasznára vannak, haragja pedig árt. Ha tehát az izráeliek Jahvét imádták istenükként, akkor ezt eredetileg nem azért tették, mert azt hitték, hogy õ az egyetlen isten, hanem abban a tudatban, hogy ez az õ istenük, aki velük szerzõdést kötött, és akitõl azt remélték, hogy a leghatalmasabbnak fog bizonyulni. Monoteizmusról tehát a fejlõdésnek ezen a fokán még nem beszélhetünk. Jahve isten, vagy Kámos, vagy valaki más nem a világon és az egész emberiségen uralkodó elv, ezek valamennyien csak részhatalommal rendelkeznek, és egymás mellett állnak. Ha ekkoriban valaki már elgondolkodott volna azon, hogy mi tartja fenn a kozmoszban és a földön a rendet, és mi teremt végsõ egyensúlyt az egyes törzsek rivalizáló istenei között, akkor azt nem tarthatta volna-másnak, mint személytelen világtörvénynek. Ebben az idõszakban azonban ez a kérdés szemmel láthatóan még nem volt égetõ probléma. Másrészt viszont figyelemre méltó, hogy különbözõ népek törzsi istenükrõl világteremtõ mítoszokat regélnek anélkül, hogy ebbõl a számukra magától értetõdõnek tĂ»nõ következtetéseket levonnák. Jahve nevét Mózes 2. könyve (3, 14) úgy magyarázza, hogy az isten azt parancsolta Mózesnak, hogy õt az izráeliek elõtt "Vagyok az, Aki Vagyok" ("Aki vagyok"]-nak nevezze. Nem valószínĂ», hogy oly régi idõszakban a "Jahve" név az isten létét fejezte volna ki, a szó etimológiája azonban mindmáig erõsen vitatott, megoldatlan probléma maradt. A bibliai leírások szerint Jahvét eredetileg természet istennek képzelték el, aki füstben, zivatarban, földrengésben és vulkanikus jelenségekben nyilatkozik meg (Bír. 5, 5)-;-alakja késõbb különbözõ helyi istenekkel olvadt össze. Eredetileg valószínĂ»leg a 5zínai [Sinai-] hegy (Hóreb) istene volt; még a késõbbi idõkben is úgy emlegették ezt a hegyet, mint Jahve lakóhelyét. Forrás: Helmuth Von Glasenapp, Az öt világvallás, Gondolat, 1977 |