A keresztĂ©nysĂ©g alaptanĂtĂĄsai II. |
A szellemvilág Az isten olyan értelemmel és akarattal megajándékozott személyes szellemlényeket teremtett, akik testetlenek, és ezért általában láthatatlanok, de meghatározott alkalmakkor és célból látható testet ölthetnek magukra. Ezeket a lényeket, akik szolgáló szellemekként az isten akaratát hajtják végre, angyaloknak (a görög angelosz = követ, hírnök szóból) nevezik. Attól a pillanattól kezdve, amelyben az isten (az anyagi világot megelĂ”zve) megteremtette Ă”ket, a természetes boldogság birtokába kerültek, ami fĂ”leg az isten tökéletes megismerésébĂ”l állt. Annak érdekében, hogy a túlvilági üdvösségnek is részesei lehessenek, az isten vizsgálatnak vetette alá Ă”ket, és akiket alkalmasnak talált, azokat megjutalmazta megszentelĂ” kegyelmével, amelynek révén abban a túlvilági boldogságban része-sülnek, hogy az istent szüntelenül láthatják (Máté 18, 10). Az angyalok az Ephesz. 1, 21. verse és 3, 10, valamint a Kol. 1, 16. verse szerint kilenc karra oszlanak. Ezek legalsó csoportja (hierarchia) az angyalok, arkangyalok és erények (virtutes), Ă”k hajtják végre közvetlenül az isten parancsait a teremtmények körébe. A második csoport az urasásokat (principatus) és hatalmasságokat (potestates) foglalja magában, ezek fĂ”ként a teremtésben vettek részt; a legmagasabb hierarchiák : a trónusok, szeráfok és kerubok, akik nevüket onnan kapták, hogy az isten trónusa mellett állanak, az iránta érzett szeretettĂ”l égnek, és arcát nézik. A középkori skolasztikusok szerint az angyalok, mivel a matéria mint a princípium individuationis [= az egyedítés elve], hiányzik belĂ”lük, nem tekinthetĂ”k egyéneknek, hanem mindegyik különálló species. Anyagtalan voltukkal függ össze nemnélküliségük is, amirĂ”l már Máténál (22, 30) is szó esik. Az angyalokat az isten küldi, "azok szolgálatára vannak rendelve, akik majd öröklik az üdvösséget" (Zsid. 1, 14). Az emberek érdekében tevékenykednek oly módon, hogy azok imáit az isten trónusa elé viszik (Jel. 8, 3-4; Tób. 12, 12), segítenek az embereknek, hogy elnyerjék az üdvösséget, amint Cornelius századossal tették (Ap. Csel. 10), és minden útjukon óvják Ă”ket (Zsolt. 91, 11 skk.). Máté 18, 10 szerint a gyermekeknek Ă”rzĂ”angyalaik vannak az égben; hasonlóképpen minden embernek van Ă”rangyala, sĂ”t Dán. 10 szerint az egyes népeknek is megvan a maguk túlvilági protektora. Az arkangyalok a következĂ”k: Mihály (Mikáél, "Kicsoda olyan, mint Isten?"); Ă” személyesíti meg az isten mindenhatóságát és igazságosságát; ezért Ă” Ă”rzi az utolsó ítélet kardját és mérlegét. A zsidók (Dán. 10, 13 és 21 és 12, 1), majd késĂ”bb a németek védĂ”szentjének ("a német Michel") tartották. Ráfael (Ráfaél, "Isten az én orvosom"), az ártatlanság védangyala (mint ilyen Tóbiás kísérĂ”je; vándorbottal és lopótökkel ábrázolják). Gábor (Gábriel) az üdvözlet angyala, aki az elsĂ” Ave Mariát mondotta, legtöbbször papi öltözetben, liliommal ábrázolják. Ehhez a háromhoz olykor negyedikként még hozzáteszik Urielt is, aki Krisztus sírját Ă”rizte. Az angyalok egy része nem állotta ki az említett próbát; a gĂ”gtĂ”l elvakultan elfordultak az istentĂ”l, ezért az isten az alvilág sötét mélyébe taszította Ă”ket. Noha az örök tĂ»zben szenvedik kínjaikat (Máté 25, 41), tartózkodási helyüket idĂ”nként mégis elhagyhatják, hogy az embereket kísértésbe vigyék, bĂ»nre csábítsák, és kárt okozzanak nekik; a gonosz hatalmak legtöbbször megszállják az embereket, és különbözĂ” betegségeket okoznak nekik. Az evangéliumok több helye arról számol be, hogy Krisztus kiĂ»zi az ördögöt (pl. Máté 12, 28; Márk 5, 8 skk.). Három párhuzamos helyen (Máté 8, 28, 33; Márk 5, 1-17; Lukács 8, 26-37) olvashatunk arról, hogy Jézus az ördögöknek kérésükre megengedte, hogy disznókat szálljanak meg, e disznók azután a tengerbe rohantak, és megfulladtak. A rossz szellemek, az angyalokhoz hasonlóan szintén hierarchiát alkotnak. Élükön az áll, aki a többieket pártütésre csábította. Ennek neve Sátán, Belzebub (Máté 10, 25), Béliál (2 Kor. 6, 15) vagy egyenesen ördög (diabolosz, diabolus). Ez "ordító oroszlán módjára ott kószál mindenütt, és keresi, kit nyeljen el" (1 Péter 5, 8-9). A középkorban a pokol hierarchiáját a mennyei torzképének képzelték. A pokol legmélyén lakozik Lucifer, a gĂ”g szelleme. Alá-rendelt alvezérei: Asmodeus [Ásmodeus], az érzékiség démona, Mammon, a kapzsiság ura és Belzebub, a bálványimádás és a mágia patrónusa. Az ördögrĂ”l szóló és a katolicizmus által még ma is védelmezett tanítás a protestáns ortodoxiának is szerves alkotórésze. David Hollaz ( j' 1713) például azt tanítja, hogy az angyalok bukása a hatnapos isteni mĂ» befejezése után, de még az elsĂ” ember bĂ»nbeesése elĂ”tt, vagyis "a világ második hetében" következett be. Noha az ördögök hatalma nagyobb, mint az embereké, mégis korlátozza Ă”ket az isten hatalma olyképpen, "hogy az isten engedélye nélkül semmit sem tehetnek. Az ördögöknek nincsen többé szabad akaratuk, csupán arra képesek, hogy a különbözĂ” gonosztettek között válasszanak." Ismeretes, milyen pusztításokat okozott az ördögben való hit a boszorkányperek révén mind katolikus, mind protestáns vidékeken. Glarusban még 1782-ben is folyt boszorkányper. E sötét babonák ellen elĂ”ször a jezsuita Spee lépett fel 1681-ben, majd Bekker holland prédikátor 1691-ben, és a felvilágosult Thomasius 1701-ben. Ha az ördögben való hit túlzásai a 19. században meg is szünteti, maga a hit mégis a legtöbb keresztény számára a dogmatika magától értetĂ”dĂ” elemét alkotja. A racionalizmus ezzel szemben az ördög létezésének feltételezése ellen foglalt állást, és Schleiermacher óta számos szabadgondolkodó protestáns teológus szintén elvetette a Sátánban való hitet. Emellett kialakult az az elképzelés, hogy abszolút gonosz személyes ördög nem is létezhet, mivel ha személy, akkor teremtett lény, az isten alkotása, ezért tehát nem is lehet abszolút rossz. Ha viszont azt feltételezik, hogy abszolút gonosz lény létezik, akkor annak éppoly örökkévalónak kell lennie, mint amilyen az abszolút jó isten; ebben az esetben azonban már letérnek a monoteizmus alapjáról, és a dualizmushoz jutnak el. A testek világa Az anyagi világ megteremtése a Genezis 1. része szerint hat nap alatt ment végbe, míg azután az isten a hetedik napon kipihente a munkát, és ezzel példát adott az embereknek a szombat megtartására. Az elsĂ” napon jött létre a fény, a másodikon az ég kiterjesztése a víz közepén és különválasztása, a harmadikon a föld és a növények, a negyediken a világítók az égen, az ötödiken a vízi állatok és a levegĂ”, a hatodikon a szárazföldi állatok és az emberek. A sorrend a mai fogalmak szerint különös, mivel érthetetlen, hogyan létezhetett fény az égitestek elĂ”tt, vagy növények korábban, mint a nap. A teremtéstörténet a Genezis 2, 4 skk. szerint több pontban eltér az elĂ”bbitĂ”l, nevezetesen abban, hogy utóbbi közvetett okokat hangsúlyoz (a növények nedves felhĂ”kbĂ”l, a nĂ” a férfi bordájából keletkezett), és a sorrend is más. A 104. zsoltárban és Jób 38-ban szintén más adatok szerepelnek. A dogmatikusok azonban igyekeznek ezeket az eltéréseket összhangba hozni. A bibliai teremtéstörténet lényege az alábbi megállapításokat tartalmazza: 1. az isten a világot demiurgosz közremĂ»ködése nélkül, éspedig nem valamilyen rajta kívül létezĂ” Ă”sanyagból és 2. az ember javára teremtette. 1 Mózes 1, 17, 26 skk. és 9, 1-3 kifejezetten hangsúlyozza, hogy a föld és az égitestek, az állatok és növények nem öncélúak, hanem kizárólag az ember érdekét szolgálják. E tekintetben a keresztény tanítás sokkal nagyobb mértékben antropocentrikus, mint az indiaiaké, az elĂ”bbiben ui. az ember a természethez képest különleges helyet foglal el, Ă” a teremtés koronája, és Ă” miatta játszódnak le a világ eseményei. Az emberi világ Az isten az embereket a saját képmásaként teremtette (1 Mózes 1, 26). Az embernek az istenhez hasonlósága elsĂ”sorban abban mutatkozik meg, hogy az ember, ellentétben az állatokkal, halhatatlan, szellemi, értelmes lélekkel és akaratszabadsággal rendelkezik. Ez a tanítás a teológusok szerint abból hámozható ki, hogy az isten 1 Mózes 2, 7 szerint az embert a föld porából alkotta, és a élet leheletét lehelte belé, míg az állatok teremtésénél nem esik szó arról, hogy külön életprincípiummal látta volna el Ă”ket. A dogmatikusok szerint az ember két teljesen különbözĂ” alkotórészbĂ”l áll, az anyagi (materiális) testbĂ”l, amely természetes úton, az anya testébĂ”l jön létre, továbbá a halhatatlan lélekbĂ”l, amely egyszerĂ», szellemi, anyagtalan szubsztancia. Valamennyi teológus bizonyos abban, hogy a lelkeket az isten teremtette, tehát van kezdetük, de az isten mindenhatósága révén nincsen végük, hanem az isten örökké életben fogja tartani Ă”ket. Az ún. "tradicionisták", így például Tertullianus és más teológusok azt tételezik fel, hogy lelkét a gyermek testével együtt szüleitĂ”l kapja, így minden lélek az elsĂ” ember lelkétĂ”l származik; az ún. "kreácionisták" abban hisznek; hogy az isten az egyes lelkeket külön alkotja meg a semmibĂ”l, és azután a szülĂ”k létrehozta testtel egyesíti. Az isten elĂ”ször Ádámot, az elsĂ” férfit teremtette meg, és csak késĂ”bb az elsĂ” nĂ”t, Évát (= élet) Ádám egyik bordájából, ami 1 Kor. 11, 9 szerint azt az elvet fejezi ki, hogy nem a férfi van a nĂ”, hanem a nĂ” a férfi kedvéért. Az elsĂ” embereket az isten természetes és természetfeletti adottságokkal és tulajdonságokkal ruházta fel. Birtokukban volt a test halhatatlansága (Bölcsesség könyve 2, 23 skk.), és boldogan éltek a paradicsomban, akaratukkal oly tökéletesen tudtak uralkodni érzékiségük felett, hogy semmiféle érzéki vágy nem szállt szembe a szellemmel, és ezért meztelenségüket sem szégyellték (1 Mózes 2, 25). Isteni döntés alapján Ádám lett az emberi nem testi és lelki Ă”sapja. Arra a kérdésre, vajon hogyan volt képes Ádám gyermekeket nemzeni, ha nem voltak vágyai, Szent Ágoston azt válaszolta, hogy Ádámnak gerjedelem nélkül is sikerülhetett hímvesszĂ”jét erekcióra késztetni, ugyanúgy, ahogyan az emberek össze tudják ráncolni homlokukat, vagy sokan mozgatni tudják fülüket. MielĂ”tt azonban Ádám az emberiség Ă”sapja lett, az isten vizsgálatnak vetette alá. Azt kívánta tĂ”le, hogy engedelmesen teljesítse parancsát, s hogy ne egyék a tudás fájának gyümölcsébĂ”l. Ádám azonban, akit a kígyó (vagyis késĂ”bbi értelmezés szerint a Sátán) megkísértett, Éva buzdítására vétett a parancs ellen, és ezzel oly súlyos bĂ»nt követett el, hogy az isten Ă”t és az összes késĂ”bbi embert megfosztotta korábbi elĂ”nyös tulajdonságaitól. Azóta az emberek testileg többé nem halhatatlanok, hanem alá vannak vetve a halálnak, mert ez a bĂ»n zsoldja (Itóm. 6, 23), nem élhetnek többé gondtalanul a paradicsomban, hanem keményen kell dolgozniuk a világban. A katolikus és protestáns dogmatikusok nézetei arról, hogy milyen szellemi-erkölcsi állapotba került az emberiség a bĂ»nbeesés következtében, eltérnek egymástól. A római katolikus tan szerint maga az emberi természet nem változott meg a bĂ»nbeeséssel; a megismerés és az akarat erĂ”i, amelyekkel rendelkezett, valamint az a képesség, hogy önmaga döntsön a jó mellett, megmaradtak (liberum arbitrium), de már csak csökkent mértékben. Elvesztek viszont a kegyelem természetfeletti ajándékai, amelyeket az isten Ádámnak adott, a szentség és igazságosság, amely összhangban állott a vágyakkal, kötelességekkel és cselekedetekkel, továbbá a haláltól való függetlenség és a paradicsom gyönyörĂ»ségei, és ennek a jóra való állandó törekvés és az érzékiség megfékezése vallotta kárát. A protestáns elmélet nem tesz különbséget természetes és természetfeletti kegyelmi ajándékok között, hanem úgy véli, hogy az embert a bĂ»n teljesen megrontotta. Ugyanúgy, mint ahogyan az eredeti igazságosság (iustitia originalis) a még el nem bukott ember lényege volt, a bĂ»n okozta romlottság a bukott ember alapvetĂ” sajátossága. A bĂ»nre való, szokásszerĂ» hajlam miatt teljességgel képtelen az istent magától megismerni és szeretni, a jóra törekedni és a jót cselekedni. Mindaz, ami jó benne, csak isteni kegyelem révén hat. Ádám bĂ»nét összes utódai örökölték, így "egynek vétke minden emberre kárhozatot hozott, "egy embernek engedetlensége miatt mindnyájan bĂ»nössé váltak" (Róm. 5, 18-19). Az isteni parancsnak megfelelĂ”en, amely azt mondotta, hogy sokasodjanak, és az egész földet vessék alá maguknak (1 Mózes 1, 28), az emberek száma nemzedékrĂ”l nemzedékre nĂ”tt, és az egész földön elterjedtek. Az Ószövetség részletesen beszámol az emberiség fokozódó romlottságáról, ami az istent arra késztette, hogy a vízözönnel súlyos büntetést mérjen rá (1 Mózes 6); - de a megmenekültek utódai sem Ă”rizték meg az Ă”s-kinyilatkoztatás igazságait, amelyeket az isten az elsĂ” emberekkel közölt, hanem bálványimádásba süllyedtek, mivel az egy igaz isten helyett számos bálványt és démont imádtak. A helyzet tovább romlott, amikor a bábeli torony építése miatt (1 Mózes 11) bekövetkezett az általános nyelvzavar. Az isten ekkor minden népet saját útjára engedett (Ap. Csel. 14, 16), és csak azzal törĂ”dött, hogy egy bizonyos nemzetséget a kinyilatkoztatás hordozójává tegyen. Az isten választása Ábrahámra esett, utasította, hogy Káldeából, hazájából, Kánaánba [Kanaán] költözzék, és egy nép Ă”satyjává tette Ă”t. Ez a nép arra volt kiszemelve, hogy híven megĂ”rizze az egy isten tanítását, és késĂ”bb a világot megajándékozza a messiással, aki majd minden népnek áldást hoz (1 Mózes 12, 3). Ábrahám utódai, Izsák és Jákob és ennek fiai, valamint Mózes, a törvényhozó és végezetül a próféták, akik idĂ”rĂ”l idĂ”re felléptek a zsidók között, tovább adták a szent kinyilatkoztatást, mind fényesebb megvilágításba helyezték, és elĂ”készítették Krisztus megjelenését, akiben az isten maga lett emberré, hogy Mózes törvényét újjal váltsa fel, a kinyilatkoztatást teljessé tegye, és befejezze, mindenekelĂ”tt pedig azért, hogy az emberiséget az eredeti bĂ»ntĂ”l megváltsa. Az emberiség képtelen volt arra, hogy a bukásból magától felemelkedjék, és az azt megelĂ”zĂ” állapotba visszakerüljön, mivel Ádám bĂ»nével az istent olyan súlyosan megsértette, hogy annak jóvátételére valamennyi ember sem volna képes. Az isten azzal, hogy Krisztusként emberré lett, helyre tudta állítani az Ádám bĂ»nbeesésével megzavart üdvrendet, és visszavezethette az emberiséget az üdvösség útjára. Azzal, hogy Krisztus a kereszten meghalt, önmagát mindenki helyett váltságdíjként ajánlotta fel Atyjának (Máté 20, 28; Márk 10, 45; 1 Kor. 6, 20; 1 Tim. 2, 6), és ily módon lehetĂ”vé tette, hogy az isten és az emberek között a bĂ»nbeesés elĂ”tt fennálló kapcsolat ismét helyreálljon. Azzal, hogy Krisztus "odaadta magátértünk jó illatú áldozati adományként az Istennek" (Ephesz. 5, 2), elégtételt szolgáltatott az isten megsértett igazságérzetének, megváltotta az emberiséget a bĂ»ntĂ”l és annak büntetésétĂ”l: az örök kárhozattól, ismét visszaszerezte számára az isten kegyelmét. Az isten emberré levése ezért a legnagyobb jelentĂ”ségĂ» korforduló, és igazán érthetĂ”, hogy a kereszténység a világmegváltó születését tette az idĂ”számítás kiindulópontjává. Ezzel ugyanis a világfolyamat új fázisa vette kezdetét, amelynek az a rendeltetése, hogy végül minden népet elvezéreljen az örök boldogsághoz. Az üdvözülés módja A Krisztus kereszthalálával teremtett új helyzet az emberekre nézve csak akkor jár következményekkel, ha tudnak róla, és felhasználják. Ezért a hit az üdv elnyerésének elĂ”feltétele. A római és a görög egyház hiten az isteni kinyilatkoztatáson alapuló keresztény tan helyességérĂ”l való szilárd meggyĂ”zĂ”dést érti. Mivel ezt az üdvigazságot kizárólag az egyház hirdeti, ezért az igaz-hitĂ»ség a megváltás elĂ”feltétele. Ez az egyház által megfogalmazott valamennyi tanítás feltétlen elfogadását kívánja meg. Nem szükséges hozzá, hogy a hivĂ” az egész tanítást részletesen ismerje, hanem csak az, hogy eleve és összességében mindazt igaznak tartsa, amit az egyház tanít. Az egyház tanításának igazságáról való meggyĂ”zĂ”dés természetesen még nem elég a keresztény életmód megvalósításához. A hivĂ” érzületet jó cselekedetek végrehajtásával kell igazolni, ez valamennyi erkölcsi kötelesség teljesítésébĂ”l, továbbá érdemteljes cselekedetek végrehajtásából (alamizsnálkodás, imádkozás, böjtölés, búcsújárás stb.) áll. A protestantizmus a hit fogalmának bĂ”vebb tartalmat ad. A hit nem csupán bizonyos tanok igaznak tartása, hanem az isten üdvözítĂ” igéje által ébresztett bizodalom is az Ă” bĂ»nbocsátó kegyelmében. Ez a hit nem az ember mĂ»ve vagy érdeme, hanem a Szentlélek hatása. EzekbĂ”l az eltérĂ” alapfelfogásokból az isteni kegyelem és az emberi erĂ” viszonyának különbözĂ” szemlélete következik. Katolikus elmélet szerint, noha az isten kegyelme az üdvösség elĂ”feltétele, gyenge erejéhez mérten az embernek is közre kell mĂ»ködnie az üdvözülés folyamatában. A megelĂ”zĂ” kegyelem (gratia praeveniens) nem vált ki az emberbĂ”l semmit, ami már korábban ne lett volna meg benne, hanem csupán felrázza az emberben már eleve ott szunnyadó képességet, támogatja, és fokozza azt. A reformátorok szerint az ember természetébĂ”l következĂ”en nem képes semmi jó véghezvitelére, kizárólag az isteni kegyelemre van utalva. Az üdvözülés folyamata során ezért csak az isten aktív, az ember passzív (Phil. 2, 13; János 15, 5). Az isteni kegyelem és az emberi törekvések közötti összefüggést azonban a részleteket illetĂ”en igen különbözĂ”képpen értelmezték. Kálvin szerint az isten annyira korlátlan úr, hogy még az ember bĂ»nbeesése is az istentĂ”l elĂ”re elrendelt (predesztinált) volt; ennek a nézetnek képviselĂ”i, az úgynevezett "supralapsarius"-ok szemben állanak az "infralapsarius"-okkal, akik - mint pl. Arminius - a bĂ»nbeesést az ember szabad akaratából következĂ”nek tartják, és azt feltételezik, hogy az isten kegyelme nem érvényesül ellenállhatatlanul, és nem elveszíthetetlen, hanem az embernek közre kell mĂ»ködnie a megtérés-ben. Luther és Melanchton eredetileg nem tulajdonított az embernek semmiféle önállóságot; késĂ”bb azzal enyhítették ezt a rideg predesz-tinianizmust, hogy elvetették az elkárhozás eleve elrendelt voltát, és feltételezték, hogy az emberek maguk vétkesek balsorsukban, ha nem fogadják el az istentĂ”l felajánlott kegyelmet. Forrás: Helmuth Von Glasenapp, Az öt világvallás, Gondolat, 1977 |