InterjĂș Dimitris Stavropoulosszal, a görög Hellinger IntĂ©zet vezetĂ”jĂ©vel |
![]() A mini-állítás arra emlékeztet engem, mint amikor valaki úgy néz egy DVD filmet, hogy átugorja a történetet és csak a Happy End-re kíváncsi. Ön ezzel szemben ráérĂ”sen vezeti az állításokat, a MezĂ”re hagyatkozva. Ez a kivárás teszi lehetĂ”vé, hogy egészen az Ókorig vissza tudunk menni idĂ”ben? A mítoszok és a bennük szereplĂ” archetípusok iránti tisztelet és a sok évtizedes tapasztalat az alapja a módszeremnek. Mérhetetlen alázat és türelem szükséges ahhoz, hogy a mezĂ” üzeneteire fogékonyak legyünk és ezt bárki el tudja sajátítani. A mini-állítások is hatékonyak, hiszen elindítanak egy folyamatot, ami aztán elvezethet a gyógyuláshoz. A Csoportrezonancia módszerét a görög Hellinger Intézetben fejlesztettük ki. Az állítás során teljes mértékben a MezĂ”re hagyatkozom. Minden terápiás és önismereti csoportban létrejön ez a rezonancia, amit az összes résztvevĂ” érzékel. EbbĂ”l bontakozik ki maga az állítás. Amikor meghallgatjuk valakinek az egyéni témáját, öntudatlanul ráhangolódunk arra a rezgésre, amit az illetĂ” kibocsát magából. Az állítást csupán egyetlen szereplĂ” felállításával kezdjük. Ez a rezonancia behív még 2-3 szereplĂ”t és a kezdĂ”képben megjelenik az alapprobléma. Ezután az állítást vezetĂ” megfigyeli a többi jelenlevĂ” reakcióját, hogy ki van még benne az állításban. Aki úgy érzi, hogy szerepben van, az beléphet szereplĂ”nek. Ha az állítás vezetĂ”je rá mer hagyakozni a csoportrezonanciára, akkor a mozgások egészen a kezdetekhez - magához az Ă”sproblémához – és az archetípusokig vezethetik vissza az állítást. Így az oldási képben az egyéni témán messze túllépve az Örökkévalóság és a Teljesség jelenik meg, amihez minden résztvevĂ” kapcsolódni tud. Az építészek csodálják az ókori amfiteátrumok tökéletes akusztikáját: mikrofon és erĂ”sítĂ” nélkül is tökéletesen lehetett a színészeket hallani még a leghátsó sorokból is. Az ókori görög darabok pedig felértek egy terápiával, eksztázisba hozták a közönséget. Így jöhetett létre a katarzis, ami megtisztulást jelent. A mítoszok problémáink gyökereit mutatják meg egy történetben elrejtve. Azért tudjuk könnyebben befogadni a gyógyerĂ”t, mert úgy gondoljuk, hogy:"Ó hát ez csak egy mese!", így aztán teljesen megnyílunk? Az istenségeket és a mítoszok hĂ”seit távoli Ă”seinknek foghatjuk fel. Ezek a történetek meghatározóak minden kultúrában. EttĂ”l lesznek annyira jelentĂ”ségteljesek azok állítások, amelyeknél archetípusokkal és mitológiai elemekkel dolgozunk. A kollektív tudattalanban tárolódnak az Ă”si emlékek, így azok kivétel nélkül mindannyiunkban jelen vannak. Családi rendszereink egészen a világ teremtéséig nyúlnak vissza: a legfelsĂ” szinten egy közös rendszerbe fonódunk össze mindannyian. Tehát minden sorsminta visszavezethetĂ” egy mitológiai szituációhoz és egy archetípushoz! Agyunk védekezĂ”, blokkoló mechanizmusát kikapcsoljuk, amikor csak eljátszunk valamit vagy belebújunk egy szerepbe. Hiszen nem egy valós személy féltett titkait kell kifürkésznünk, hanem csak egy kitalált mitikus szereplĂ”rĂ”l van szó. Gyermeki Énünk akadálytalanul képes befogadni az üzenetet, ami az agyunk szĂ»rĂ”rendszerét kikerülve közvetlenül a belsĂ” tudattalanba jut el. Az ókori görögök azt írták, hogy az emberek egy labirintusban bolyongnak céltalanul (nem tudják honnan indultak el, hova tartanak), de az istenek odafentrĂ”l látnak mindent. Mondhatjuk azt, hogy a családállítás során egy pillanatra mi is odafentrĂ”l tekinthetünk rá dolgainkra? Állítás nélkül - például meditáció segítségével - is elĂ”idézhetĂ” ez az állapot? A labirintus találó hasonlat mind a belsĂ” egyéni és kollektív világunkra, valamint a családi rendszerünkre. Ugyanakkor nem hiszem, hogy egy mély meditáció elvezetne bennünket a labirintus kijáratához. Ehhez Ariadné fonalára is szükségünk van, mint a mondabéli Thészeusznak Minotaurusz útveszĂ”jében. Családi rendszerünkbĂ”l hozott kötĂ”déseink jelképe lehet maga az útvesztĂ”, ahonnan a MezĂ” segítségével az állításban megjelenĂ” mozgások fonalát követve juthatunk ki. A delphoi jósda a Föld köldöke felett helyezkedett el és Gaia (Földanya) méhéhez kapcsolódott. A jóslat pedig a láthatatlan köldökzsinóron keresztül egy vulkanikus lyukból érkezett. Vezetett már Ön állításokat szakrális helyeken, ahol Földanyánk gyógyító ereje érzékelhetĂ” volt? Lehet-e állításokat vezetni a természet lágy ölén - erdĂ”ben, források közelében - ahol talán a fák és a tündérek súgják meg nekünk a válaszokat? A szakrális helyek nagymértékben felerĂ”sítik és táplálják az állítások erejét, a MezĂ” jelenléte jóval intenzívebben érzékelhetĂ”. Csodálatos emlékeket Ă”rzök görög szakrális helyeken végzett állításokról. Delphoiban egy archaikus szereplĂ” jelent meg egy alkalommal: a Napisten fĂ”papja. Utólag egy régész elmondta nekünk, hogy egy Ă”si Héliosz Napisten szentély területén tartózkodtunk, ami még az Apolló (Fényisten) kultusznál is régebbi. Epidauroszban pedig azt az üzenet kaptuk az istenektĂ”l, hogy nem tudjuk életre kelteni Ă”ket, mert Ă”k már a múltat képviselik. Üzeneteiket emlékmĂ»vek kövébe vésve hagyták maguk után, de mégis bennünk élnek és rajtunk keresztül hatnak. A Pelión hegyen, a híres Kheirón kentaur területén is megmutatkozott a természet hatása. Kheirón (Chiron), a sebzett gyógyító: az önmagát meggyógyítani képtelen archetípus dinamikája minden terapeutánál felbukkan. Az állítás alatt egy hatalmas fáról elkezdtek hullani a gyümölcsök és a levelek pontosan abban a pillanatban, amikor a Szeretet megjelent az állításban. Mintha csak a fa próbált volna meg kommunikálni velünk, az Ă” saját nyelvén. A homoszexualitás elfogadott volt az ókori görögöknél, néhány tudós szerint a városállamok magas népsĂ»rĂ»sége miatt ez egyfajta válaszreakciónak tekinthetĂ” a természettĂ”l, ami a demográfiai növekedést hivatott lelassítani. Ön szerint pedig némely esetben a mögöttes ok (amiért a férfi szexuális partnerként férfit választ magának) az, hogy ne tudjon ártani a nĂ”knek. Ez a családi rendszerbĂ”l ered és a korábbi generációk bĂ»nével függ össze (nemi erĂ”szak, nĂ”k bántalmazása). Összefügg egymással a kettĂ”? Néha terápiás hatással bír a melegek számára, ha felismerik a családi rendszerükbĂ”l eredĂ” kötĂ”dést, ami a nĂ”k ellen elkövetett nemi erĂ”szakból és bántalmazásból fakad. Az áldozat iránt érzett bĂ»ntudat miatt akarnak vezekelni a kötĂ”désben levĂ” utódok, hogy így gyógyítsák be a családi rendszert. ElĂ”djük terhét magukra veszik és ugyanazt a sorsmintát ismételve próbálják meg jóvátenni a felmenĂ”k vétkét. Ugyanis nem tudják az erĂ”szaktevĂ” Ă”s nehéz sorsát elfogadni, megbékélni azzal amit tett, terhét meghagyva neki. Ehelyett kirekesztik a vétkes Ă”st a családi rendszerbĂ”l. A nĂ”i ágon pedig a nĂ”i utódok utasítják el azt a fájdalmat és szenvedést, amit az áldozat - a megerĂ”szakolt nĂ” - élt át, aki az erĂ”szaktevĂ”tĂ”l fogant gyermeket volt kénytelen megszülni. A férfi leszármazottak a homoszexualitásba menekülnek, nehogy szexuálisan bántalmazzák a nĂ”ket. Tudattalanul próbálnak meg vezekelni az Ă”s kirekesztettsége miatt. A nĂ”i utódok, pedig azért nem engedik be a férfiakat a testükbe, hogy elkerüljék a megtermékenyítést. Magányosak és terméketlenek lesznek, ily módon próbálnak azonosulni az áldozat nehéz sorsával. Mindez napjainkban már olyan szokatlan dolgokhoz vezethet, mint például amikor homoszexuális férfit használ spermadonornak egy nĂ”, hogy teherbe essen. Azért, hogy elkerülje a behatolást. A meleg férfi pedig béranyát választ, aki kihordja a gyermekét, majd a csecsemĂ”t örökbe fogadja. A családállítás szemszögébĂ”l nézve az ellenség asszonyainak a megerĂ”szakolása a hódítók azon törekvését fejezi ki, hogy megakadályozzák az ellenség szaporodását, a saját népükét pedig növeljék. Népirtásnak tekinthetĂ”, ha erĂ”szakkal szülésre kényszerítik a megerĂ”szakolt nĂ”ket. Ráadásul teljességgel hiábavaló, mert a következĂ” generációk azonosulni fognak mind a kirekesztett erĂ”szaktevĂ”kkel, mind az áldozatokkal és a kiegyenlítĂ”dés elve alapján kialakul a kötĂ”dés. Ez az, amit Bert Hellinger "A Szeretet rejtett szimmetriájának" nevez. A homoszexualitásnak a születésszabályozásban betöltött szerepe számomra egy további érv, hogy elfogadjuk a melegeket. De fontos elismerni és tisztelni a homoszexuális férfiak áldozatvállalását is, hiszen kötĂ”désük a kirekesztett iránti mélységes szeretetbĂ”l fakad. Említett egy példát a kötésrĂ”l, amikor egy hölgy horgolni kezdett. Egy halászhálót képzeltem el: ahol a vízszintes kötél a családi vonalat szimbolizálja (mindazokat a készségeket, amiket öröklünk felmenĂ”inktĂ”l és azokat a terheket – csomókat - amik feloldásra várnak) a függĂ”leges kötél pedig azokat az embereket, akikkel kapcsolatba kerülünk életünk során (akikkel valamilyen megoldandó közös feladatunk van, amit ki kell "bogoznunk”). Ez a háló nagyon erĂ”s, ha a hal nem veszi észre, menthetetlenül belegabalyodik. Minél inkább küzd a háló ellen, annál nehezebb lesz kiszabadulnia. Elszakítani nem tudja hálót, egyetlen út vezet csak a szabadsághoz: a felemelkedés. A Családállítás módszere - amit az egész világon ismernek - szolgál egy magasabb célt is egyben: segíti a tudatosulásban az embereket, azért hogy megleljék FelsĂ”bb-Énjüket? Ezzel a példával a rendszerbéli kötĂ”désekre próbáltam utalni. Bert Hellinger németül a "Verstrickung" szóval írta le ezt a fogalmat, ami egyszerre jelent kötést és kötĂ”dést. A kötĂ”dés azt jelenti, amikor valaki elhagyja a saját "csomóját" - azaz a helyét a családi rendszerben - tudattalanul azonosulva és képviselve egy kirekesztett felmenĂ”jét és az Ă” távolabb elhelyezkedĂ” "csomóját" is átveszi: a kettĂ” csomó összekötĂ”dik. EttĂ”l viszont a háló (a család bioenergetikai rendszere) összegabalyodik és az energia (a Szeretet) nem tud áramolni. A Családállítás segít az embereknek abban, hogy FelsĂ”bb - Énjükkel kapcsolatban kerüljenek, és Valódi Lényükre rátaláljanak, amit mindenki magában hordoz. Vissza kell találnunk önmagunkhoz, mert enélkül nem tudjuk elfogadni az életünket, a létezésünket. Ami a legbecsesebb ajándék! Pontosan ez az amit Bert Hellinger a Szellem-Lélek szabad mozgásának módszerében hangsúlyoz: mondjunk "Igen"-t mindenre, fogadjuk el a hálót olyannak, amilyen és jelentsük ki, hogy ez nekünk: "Jó"! Ön szerint eljön majd az idĂ”, amikor webkamerákon vagy a TV-n keresztül a világ különbözĂ” pontjairól kapcsolódhatnak be emberek az állításba? A családállítók segíthetik-e közös összefogással a japán radioaktív víz tisztulását a világméretĂ» meditációkhoz hasonlóan? A globális célok elsĂ”dleges fontossággal bírnak. Bár a Hellinger közösségben sok tapasztalatot gyĂ»jtöttünk a "nagyobb rendszerek" (pl. szervezetek, etnikai csoportok, politikai témák) terén, de csak nemrég kezdtünk fokuszálni a "tágabb" törekvésekre. Ön egy új korszakot vázolt fel és a javaslatokkal egyetértek. Úgy tĂ»nik ideje kiterjesztenünk az állításokat - tiszteletteljes és alázatos hozzáállással - nagyobb célok érdekében. Kipróbálhatnánk, hogy földrajzilag egymástól távol elhelyezkedĂ” emberek vennének részt az állításban web-kamerák, TV segítségével. Szervezhetnénk szerte a világon egyidejĂ»leg tematikus állításokat - például a japán víz tisztulásáért - és megoszthatnánk közösen a tapasztalatokat. Bár az eredményét nem tudnánk olyan kézzel foghatóan mérni, mint Masaru Emoto, aki fényképen örökíti meg a vízkristályokat. És egyénileg is csinálhatnánk magunknak mentális állítást: beengedhetnénk magunkba az állításból jövĂ” pozitív energiát, azért hogy hasson ránk és egyidejĂ»leg a szennyezett területre is, valamint az egész emberiségre. Remélem, egy napon majd valaki elkezdi, és sok követĂ”re talál! SzerzĂ”: Szabó János http://hellingermodszer.blogspot.com |