Csaitanja Maháprabhu élete |
"Hari! Hari!" Zengett sok ezer ajkon Isten neve Bengálban, Navadvíp városában 1486 februárjának teliholdas napján. A ritka esemény kora este történt, miután a nap már lenyugodott. A város apraja-nagyja a Bhagirathi Gangesz vizében állt, fohászkodtak, imádkoztak, és szent szanszkrt verseket szavaltak. Egy ním-fa alatti kis bambuszkunyhóban ekkor született meg Csaitanja Maháprabhu, akit sok millió indiai mind a mai napig Isten legutóbbi inkarnációjaként imád. Apja, Dzsagannáth Misra tudós bráhmana volt. Anyja, Sacsi, elõzõleg már nyolc leánygyermeknek adott életet, de azok röviddel születésük után mind meghaltak. A kilencedik gyermek fiú lett, akit Visvarúpának neveztek el a boldog szülõk. Örömük azonban nem tartott sokáig, mert fiuk már kamasz korában elhagyta a szülõi házat, hogy belépjen a szannjász (szerzetesi) rendbe, majd rövid idõ múltán õ is meghalt. Csaitanja tehát, bár tizedik gyermekként született, egyedüli sarja volt a családnak. Érthetõ, hogy szülei rajongó szeretettel nevelték, s nagy gonddal óvták mindenféle veszélytõl. Elõször Visvambharának nevezték el, de aranyhoz hasonló testszíne miatt mindenki csak Gaurának ("Aranyló") vagy Gaurángának szólította. Hívták Nimájnak is, mert egy ním-fa alatt született. A Krsna Csaitanja vagy röviden csak Csaitanja nevet tulajdonképpen jóval késõbb, mint szannjászí (szerzetes) kapta. Nílámbara Csakravartí, a híres asztrológus nagyapa már a gyermek születése elõtt kiszámította Nimáj horoszkópját. Eszerint a Vénusz és az Asviní a Kos csillagképben, a Kétu bolygó (melynek létezésérõl nem tud a nyugati asztrológia) és az Uttaraphalguní az Oroszlánban, a Hold a tizenegyedik házban, a Szaturnusz és a Dzsjesthá a Skorpióban, a Jupiter és a Púrvásádhá a Nyilasban, a Mars és Sravaná a Bakban, a Nap a Vízöntõben, a Ráhu a Púrvabhádrapádában, míg a Merkúr és az Uttarabhádrapáda a Halakban volt. A születés napja nagyon kedvezõnek ígérkezett, ezt a védikus asztrológia nyelvén szinhalagna néven ismerik. A védikus csillagászatról a Dzsjótir Véda ír. E mĂ» szerint nagyon elõnyös a bolygók konstellációja, ha az oroszlán a zodiákusban és a születés pillanatában is egyszerre jelen van. Ez az övezet az úgynevezett sad-varga és az asta-varga hatása alatt áll, ami mind nagyon szerencsés pillanatra utal. Ezen az emlékezetes napon tehát éppen telehold, illetve holdfogyatkozás volt. A Csaitanja-csaritámrta így ír errõl: Mi szükség a foltokkal csúfított teliholdra, mikor feltĂ»nt a szeplõtlen, vakítóan tündöklõ Áldó Hold – Csaitanja Maháprabhu? Ezért Ráhu, a misztikus fekete bolygó elfedte a teliholdat, mire szerte a három világban felhangzott a szent név: "Krisna, Krisna, Hari!" Az emberek félelmükben, illetve a hagyományokat követve ismételgették Krisna szent neveit, miközben ámulva figyelték a holdfogyatkozást. Azt, hogy személyében nem közönséges halandó fog megszületni, csak kevesen tudták. Advaita Ácsárja és Haridász Thákur, a kor két híres szentje sokat imádkozott, kérvén Krisnát, szálljon alá a Földre, hogy a sötét kali-korszak szerencsétlen emberei esélyt kaphassanak a lelki életre, az igazi boldogságra. Ă•k ketten jól ismerték a védikus Írásokat, ezért amikor közeledett Csaitanja születésének órája, táncra perdültek örömükben. Környezetük azonban nem tudta mire vélni határtalan boldogságukat. Minden hindu tudja, hogy Isten meghatározott idõközönként valamilyen formában alászáll a Földre, vagy egy tiszta lelket hatalmaz fel prófétai szerepre. A Legfelsõbb inkarnációiról a Védák, India szent könyvei írnak. E mĂ»vekbõl megtudhatjuk, milyen inkarnációk jártak a Földön millió évekkel ezelõtt, de arra is fény derül, hogy a jövõben ki várható. Ez tulajdonképpen nagyon csodálatos és hasznos információ, hiszen így könnyen eldönthetõ, ki Isten inkarnációja, s ki nem (erre nagy szükség van, hiszen Indiában még napjainkban is sokan tetszelegnek az avatár szerepében; majd minden falunak megvan a maga Visnuja, Sivája stb. – ám a Védákban jártas embereket mindez nem tévesztheti meg). A több ezer éves védikus irodalomban például utalást találhatunk arra, hogy jönni fog egy Buddha nevezetĂ» felhatalmazott inkarnáció is, aki majd az ahimszáról, az erõszak-nélküliségrõl fog tanítani. Ez, mint tudjuk, valóban így lett. Indiában a Legfelsõbbet Trijuga néven is ismerik, ami utal arra, hogy Ă• a négy korszak (szatja, trétá, dvápara és kali) közül az elsõ háromban személyesen is alászáll. Ennek ismeretében joggal kérdezheti valaki: akkor miért tisztelik a kali-jugában született Csaitanját Isten inkarnációjaként? E kérdés megválaszolásához már alaposabban kell ismerni a védikus irodalmat. A Puránák és az Upanisadok néhány verse említést tesz Csaitanjáról, Isten úgynevezett "rejtett-avatárjá"-ról, aki – a dvápara-juga végén megjelenõ Krisnához hasonlóan – Brahmá napjában mindössze egyszer, a kali-korszakban száll alá a Földre. Társaival együtt a szent neveket zengve osztogatja majd az istenszeretet nektárját boldog-boldogtalannak. A titkos tudásban jártas bölcsek kifejtik, hogy Isten ilyenkor az Ă•t legodaadóbban imádó híve érzelmeivel jelenik meg, csakhogy megízlelhesse azt a rajongó és mélységes szeretetet, amely tiszta bhaktáira jellemzõ. Világi hasonlattal élve olyan ez, mint mikor a népszerĂ» uralkodó álruhában járva tapasztalja alattvalói szeretetét. Amikor tehát a Legfelsõbb hívõként születik meg, "inkognitóban" szeretne maradni. Ezért Csaitanja születésekor csak néhány kivételesen nagy lélek tudta, ki is Ă• valójában. Csodálatos élete és tettei azonban egyre több embert meggyõztek isteni volta felõl. Soha nem írt könyvet, de erre nem is volt szükség: életének minden mozzanata oly határtalan, eksztatikus istenszeretetrõl tanúskodott, hogy pusztán személyének láttán megtértek az emberek. Már csecsemõkorában a Legfelsõbb dicsõítésére oktatta környezetét: sokszor sírt, s mindaddig nem hagyta abba, amíg a körülötte lévõk nem kezdték mondani vagy énekelni Isten szent neveit (Krisna, Ráma, Hari stb.). Amikor már felcseperedett valamelyest, kedvenc idõtöltése a Hari bol! Hari bol! ("Mondd: Hari! Mondd: Hari!") szöveg éneklésébõl és táncból állt. Mindez annak a belsõ isteni gyönyörnek a spontán megnyilvánulása volt, amely teljesen elárasztotta szívét, s irányította minden mozdulatát. Égnek emelt karral, felfelé fordult szemmel, egyfajta szent õrülettel táncolt, minek láttán a nézõk is táncra perdültek – akár akaratukon kívül is. Nimáj gyermekkora – Krisnáéhoz hasonlóan – csodákkal teli. Egyszer például, amikor meglátott egy kobrát az udvaron, megragadta azt, majd mosolyogva játszadozott a teste köré csavarodó mérgeskígyóval. Mint minden gyereknek, neki is voltak szép számmal csínytevései. Hozzá kell azonban tenni, hogy ezekkel is mások lelki javát szolgálta. A védikus rituálék útvesztõjében eltévedt bráhmanák figyelmét például úgy hívta fel Isten odaadó szolgálatára, hogy a víz alá bukva megcsavarta lábuk ujját, miközben azok a Gangeszban állva számtalan szertartásaik valamelyikét végezték. Bráhmana családban született, így õt is iskolába küldték, ahol a kor szokásainak megfelelõen többek között szanszkrit nyelvtant, logikát, filozófiát és irodalmat tanult. Navadvíp India szerte híres volt jó iskoláiról; az ott tanító mesterek fõleg a logika tudományában jártak elöl. Nem csoda hát, hogy a fiatal Nimáj sokszor úgy játszott osztálytársaival, hogy egy rövid és magvas védikus szútrát idézett, amihez magyarázatot fĂ»zött, majd arra kérte barátait, találjanak hibát fejtegetésében. Azok, bárhogy is törték a fejüket, képtelenek voltak a feladatra, mire Nimáj maga mutatott rá a hibákra, újabb magyarázattal állt elõ, de csak azért, hogy azt is megcáfolva az elsõ magyarázata helyességét bizonyítsa. Hihetetlen emlékezõtehetsége, éles logikája, valamint ellenállhatatlan érvelése már fiatalon korának leghíresebb tudósává (panditjává) tette. Nimáj még tanuló volt, mikor édesapja, Dzsagannáth Misra hirtelen elhalálozott. Mint egyetlen fiúgyermekre, a család fenntartása reá hárult. Ezért anyja kérésére elvette Laksmipriját, Vallabha Ácsárja lányát, és saját nyelvtaniskolát nyitott. Híres tudósok között Indiában mind a mai napig szokás a sportszerĂ» "megvívás", amit kissé tréfásan lehetne észbajnokságnak is nevezni. Ilyenkor a kihívó összeméri tudását a kihívottal, majd a színvonalas „mérkõzés” után a vesztes elismeri hiányosságait, s a nálánál többet tudó tanítványává válik. Akkoriban az egyik leghíresebb "észbajnok" a kasmíri származású Késava Pandit volt, akit Digvidzsají ("Világbajnok") néven is ismertek. Egész Indiát bejárta, gyõzelmet gyõzelemre halmozott, míg el nem jutott Navadvípba. Látogatásának hírére az összes ismert tudós fontos elintézni való ügyekre, halaszthatatlan rokonlátogatásokra hivatkozva eltĂ»nt a környékrõl, hátrahagyva az üzenetet, hogy a kasmíri tudós mérkõzzék meg Nimáj Pandittal. Gondolták, vereség esetén hivatkozhatnak arra, hogy Késava Pandit mindössze egy tapasztalatlan fiút gyõzött le, ellenkezõ esetben viszont büszkén vallhatják: lám, Navadvípban még a legfiatalabb tudós is képes legyõzni az országos bajnokot. Csaitanja és Késava Pandit a Gangesz partján találkozott. A fiú elõbb magasztalta a kasmíri tudós érdemeit, majd megkérte, költsön fejbõl olyan szanszkrit verseket, melyek a Gangesz anyát dicsõítik. A Pandit azonnal száz gyönyörĂ» verset alkotott és szavalt el, majd kevélyen várta a fiú hozzászólását. Nagy megdöbbenésére Nimáj az egyik verset fejbõl idézte, majd részletesen elemezte a szép költõi fogásokat, de az olyan hibákat is, mint a felesleges szóismétlés, szórendi hiba, illetve az ebbõl adódó fogalomzavar. A hosszas, részletes és tudományos fejtegetés hallatán Késava Pandit megdöbbenve vette tudomásul, hogy a fiatal navadvípi tanár többet tud nála. Elkeseredetten tért vissza szálláshelyére, ám másnapra megnyugodott, mert álmában megjelent elõtte Szaraszvatí, a tudás istennõje, felfedvén neki, hogy Nimáj nem más, mint maga a Legfelsõbb. Nagyon megrendült, alázatossá vált, s azonnal meghódolt Csaitanja elõtt. Huszonkét éves korában Nimáj Kelet-Bengálba látogatott, ahol kora híres iskoláit, illetve rokonait kereste fel. Útja során megismerkedett Purusóttamával, egy kiváló bhaktával, aki a késõbbiek során Szvarúpa Dámódara néven egyik legmeghittebb követõjévé és társává vált. Hazatérve lesújtó hír fogadta: felesége, Laksmiprijá elhunyt, kígyómarás végzett vele. Röviddel ezután anyja kérésére újra nõsült, ezúttal Visnupriját, Navadvíp egyik híres panditjának, Szanátan Misrának a lányát vette el. Egy évvel késõbb, 1508-ban Nimáj számos tanítványa kíséretében Gajába zarándokolt, hogy az õsi védikus szokásoknak megfelelõen elhunyt apja lelki üdvössége érdekében elvégezze az úgynevezett sráddha ceremóniát. A rituáció elvégzése után meglátogatta a Gadádhar nevĂ› templomot, hogy megtekintse az ott ereklyeként õrzött Visnu lábnyomot. Miközben áhítattal szemlélte a kõben látható lábnyomot, a bráhmanák gyönyörĂ» himnuszokat énekelve dicsõítették Visnut. Nimáj elõször földbegyökerezett lábbal, szobor módjára állt ott, majd hirtelen szokatlan jelek mutatkoztak rajta: haja égnek meredt, szemébõl patakzottak a könnyek, egész testét furcsa reszketés járta át. Ami most elsõ ízben fordult elõ vele, késõbb egész életére jellemzõ lett. A Sors úgy hozta, hogy ebben az idõpontban érkezett a templomhoz Ísvara Puri is, a Madhva tanítványi lánc híres guruja. Nimáj ott helyben felavatást kért a mestertõl, s meg is kapta tõle a tíz szótagú Krisna mantrát. A magvas jelentést hordozó mantrák, azaz magyarul szent szavakból álló versecskék meditálásra valók. Ezeket teljes koncentrációval mondogatva, ismételgetve lelki megtapasztaláshoz juthat a komoly tanítvány. A mantrákhoz természetesen bárki hozzájuthat, ám a védikus hagyományok szerint a mantrának csak akkor van "ereje", ha azt egy hiteles tanítványi láncba tartozó, tiszta lelkĂ» gurutól, felavatás révén kapta az ember. A Védák a felavatást sokszor második születésnek hívják. Nimájról minden bizonnyal elmondható, hogy ezek után valóban egészen új élete lett, teljesen megváltozott. Nem érdekelte már az iskola vagy az intellektuális viták, szívében már csak Krisna lakozott. Mindenhol Ă•t látta, szavait Ă•hozzá intézte, a reggeli ködben, az esti szürkület homályában az Ă• alakját vélte kirajzolódni, a szél süvítésében az Ă• fuvoláját hallotta... Navadvípban a legtöbb ember nem tudta mire vélni a tudós fiatalemberben hirtelen végbement teljes átváltozást. Sok szülõ panaszt emelt, hogy az iskolában nyelvtan helyett csak Krisnáról hallanak a gyerekek. A békés polgárok megdöbbenve tárgyalták Nimáj furcsa viselkedését. Hol azt látták, hogy Krsna neveit emlegetve, zokogva hempereg a földön, hol pedig azt, hogy szinte lázasan fut egy láthatatlan valaki után. Egyik nap Nimáj így szólt tanítványaihoz: "Mindig a sötétes bõrĂ», gyönyörĂ» szépségĂ» pásztorfiút (Krisnát) látom magam elott, amint elbĂ»völõ mosollyal fuvoláján játszik. Másra nem tudok gondolni, másról nem tudok beszélni. Ezért úgy döntöttem, mától fogva nem tanítok többet. Szabadok vagytok mind, keressetek más iskolát, más tanárt!" Nimáj meglepetésére a tanulók mind elébe járultak, s áldásáért esedeztek. S ekkor kezdetét vette az úgynevezett szankírtan mozgalom, amely mind a mai napig él Indiában – Nimáj és a tanítványok kórusban énekelték Isten neveit: "Harajé namah krisna jádavája namah, jádavája mádhavája késavája namah…" Ettõl a naptól kezdve a környék vaisnavái vezetõjüknek fogadták el Nimájt, s a szankírtan mindennapossá vált. Az eksztatikus jelek, melyek Nimájon szüntelenül mutatkoztak, hatásosabbak voltak minden prédikációnál; még Navadvíp hírhedt bĂ»nözõi is jámbor vaisnavákká váltak. Nimáj közvetlen követõi és társai – Nitjánanda, Advaita Ácsárja, Gadádhara és Srívásza – tudták, hogy az Ă• személyében maga Krisna szállt alá ismét a Földre. Ă• viszont, Isten tiszta hívének szerepében, végtelenül szerény és alázatos volt, s mindig tagadta, hogy a Legfelsõbb inkarnációja lett volna. Akkoriban India legnagyobb része mohamedán fennhatóság alatt állt. A hódítók minden eszközt igénybe vettek, hogy a lakosságot, akár erõszakkal is, a Próféta hitére térítsék. A környék helytartója, Szirázuddina Khán éppen ezért nem jó szemmel nézte a hindu szellemi megújhodást. Egy darabig tĂ»rte Nimáj szankírtanjait, de amikor a követõk száma több ezerre nõtt, betiltotta a csoportosulást, az agyagdobokat pedig összetörette. S ekkor, több száz évvel Mahátmá Gandhi elõtt, Nimáj megszervezte az elsõ erõszak nélküli polgári ellenállási mozgalmat. Több százezres tömeg gyĂ»lt össze fáklyákkal, dobokkal és cintányérokkal. A szent neveket énekelve körülfogták a helytartó palotáját, aki azonnal jobb belátásra tért, s párbeszédre hívta Csaitanját, kinek tiszta személyisége, ritka vallásos érzelmei, ugyanakkor ésszerĂ» és világos érvelése olyannyira meggyõzték, hogy maga is vaisnava lett. Indiában a szannjászík nagy tiszteletnek örvendenek még napjainkban is. A legtöbb indus õszintén fejet hajt az olyan ember elõtt, aki a legnemesebb eszmény, Isten szolgálata érdekében önként lemond minden földi jóról, még a családi élet örömeirõl is, csakhogy több ideje és alkalma legyen megosztani embertársaival azt a csodálatos szellemi kincset, amit õ maga már felfedezett, sõt meg is ízlelt. A szannjászí az úgynevezett lemondott rend tagja, nyugati értelemben szerzetes. Jövedelme nincs, nem is lehet, így adót sem fizet. Semmilyen kötelezettsége nincs sem a rokonság, a közösség, sot az állam irányában sem; egyszóval, olyan, mintha már nem is élne. A szannjászík állandóan járják az országot, vagy pedig valamilyen szent helyen, esetleg egy ásramban élnek. A hagyományok szerint a környék lakosai kötelességtudóan ellátják oket a megfelelõ vegetáriánus élelemmel, és azzal a néhány szükségszerĂ» dologgal, amire szerény életmódjuk mellett is igény van. A legfrissebb becslések szerint még a modern, egyre inkább elnyugatosított Indiában is mintegy húszmillió (!) ilyen szent ember (szannjászí vagy szádhu) él. Hozzá kell tenni, szükség van rájuk, mert sehol az egész világon nincs az embereknek olyan nagy igényük a lelki életre, lelki tudásra, mint Indiában. És ezt az igényt a szannjászík elégítik ki. Természetesen sok bráhmana is van, aki jártas a lelki bölcseletben, de ilyen kérdésekben az emberek szívesebben fordulnak a szannjászíkhoz, sõt, a legtöbb esetben elvárják, hogy a mester (guru) szerzetesként éljen. Nimáj természetesen tisztában volt mindezzel, ezért úgy döntött, fiatal kora ellenére szannjászí lesz. Tudta, így jobban, többet segíthet az embereken. Nagy mĂ»veltségĂ», híres ember volt, felesége angyali szépségĂ» és természetĂ», édesanyja gyöngéd és törõdõ. És végül, de nem utolsó sorban, Nimáj nagyon szép, megragadó külsejĂ» fiatalelember volt. Mindezek ellenére 1510-ben, huszonnégy éves korában Katvában egy Késava Bháratí nevĂ» szerzetes felavatása révén belépett a szannjászí rendbe, s ezentúl Krisna Csaitanja volt a neve (követõi számára csak Maháprabhu; ez utóbbi név tulajdonképpen inkább a legmagasabb fajtájú cím, lelki rang). A jelentése magyarra lefordítva Krisna tudat vagy Krisna tudatú. Nevének választásával egyben utalt arra is, hogy a lelki életben nem szabad, hogy a tudatosság helyett a formaságokra, a rituálékra vagy más külsõségekre terelõdjék a hangsúly. Nem arról van szó, melyik egyház vagy felekezet tagjai legyünk, hanem, hogy elérjük a legmagasabb tudatsíkot, amikor az ember teljesen, állandóan tudatos Istenrõl, s életének minden cselekménye, idejének minden perce az Ă• szeretetteljes szolgálatáért van. Ilyenkor az a szokás, hogy az új szannjászí messzire költözik volt lakóhelyétõl, egyrészt, mert – mint mondják – senki sem lehet próféta a saját hazájában, másrészt pedig azért, hogy nemes céljaiban ne akadályozza a környezethez való ragaszkodás. Csaitanja Vrndávanban, Krsna falujában szeretett volna élni, de anyja kérésére inkább a közelebbi szent városba, Puríba költözött. E város nagyon híres õsi, hatalmas méretĂ» templomáról, az abban imádott, különleges formájú három istenségrõl (ezek Dzsagannáth, azaz Krisna, valamint bátyja, Baladév, illetve húga, Szubhadrá), és a számukra minden nyáron megrendezett szekérünnepségrõl. Csaitanja megérkezése után rögtön meglátogatta a Dzsagannáth templomot. Krisnát megpillantva a legnagyobb fokú lelki eksztázis jelei mutatkoztak rajta, majd eszméletét vesztve a padlóra zuhant. Szárvabhauma Bhattácsárja, kora leghíresebb logika tudósa vitte haza otthonába, hogy gondozásába vegye. Ismeretlenül is nagyon rokonszenvesnek találta Csaitanját. Kötelességének tartotta, hogy a Védánta-szútra magyarázásával segítsen a fiatal szannjászín. Úgy vélte, a fiatal szerzetesek egyedül a védánta filozófiában való elmélyülés által maradhatnak hĂ»ek fogadalmukhoz. Hét napon keresztül magyarázta a Védánta tömör, magukban szinte összefüggéstelen és érthetetlen szútráit, amikor feltĂ»nt neki, hogy Csaitanja sohasem szól semmit, még kérdéseket sem tesz fel. Tudakozódására Csaitanja azt felelte, hogy Vjásza, a Védánta-szútra szerzõje is írt kommentárt nehezen érthetõ mĂ»véhez, s ez nem más, mint a Bhágavata-purána. Ha a Bhágavatát tanulmányozzuk, világossá válnak számunkra a Védánta tömör aforizmái. Majd így folytatta: "A Védánta-szútra olyan, akár a Nap, az ön magyarázatai ellenben akár a Napot eltakaró felhõk. Mindez azért, mert oly görcsösen ragaszkodik Sankara advaita (teljes monizmust valló) filozófiájához és közvetett magyarázó módszeréhez." Csaitanja egyszerĂ» szavakkal, de mélyrehatóan ismertette a védikus hagyományokhoz hĂ», közvetlen magyarázatot, amelybõl egyértelmĂ»en kiviláglik a lelki élet legfelsõbb célja, a spontán és dinamikus bhakti (Isten iránti szeretetteljes odaadás). Bölcs és józan érvelése, hamisítatlan lelki érzelmei, valamint mély hite végül is teljesen meggyõzték Szárvabhaumát, aki idõs kora ellenére a fiatal szannjászí tanítványává és hĂ» követõjévé vált. Csaitanja rövid idõ múltán elhagyta Purít, s hat éven át szinte állandó jelleggel vándorolt. Elõször a keleti partvidék mentén Dél-Indiába zarándokolt, ahol az összes fontos templomot és szent helyet meglátogatta. Útban Dél-India felé, a Gódávarí folyó partján találkozott Rámánanda Rájjal, Vidjánagar kormányzójával, aki a lelki életben igen fejlett Krisna-hívõ volt. Amirol akkor kettõjük között több napon át folyt a szó, az – tudós vaisnava mesterek véleménye szerint – a transzcendentális bölcselet legtitkosabb, legmeghittebb részét képezi. Kifejtették, hogy a Legfelsõbbet minden elvárás vagy ellenszolgáltatás nélkül, vegyítetlen rajongással imádó gópík (Vrndávan fejõslányai) rendelkeznek a legmagasabb préma-bhaktival (istenszeretettel). A gópíkat dicsõítve Csaitanja kijelentette, hogy a valóság középpontja nem Isten, hanem a szeplõtlen szeretet (préma). A szeretet nemcsak a hívõ (bhakta), hanem maga a Legfelsõbb számára is a középpontot jelenti. Ebbõl következik, hogy mindkettõjüket a szeretet uralja és irányítja. Habár Isten a szeretet megtestesítõje, maga is örökké növekvõ vággyal óhajtja azt. A szeretetet olyan gravitációs erõhöz lehetne hasonlítani, amely a bhaktát Istenhez, Istent pedig a bhaktához vonzza. Csaitanja a visszafelé vezetõ úton a nyugati partvidéken haladt fölfelé. Trivandrum közelében, az Ádikésava templomban rábukkant a Védák egy már régóta elveszettnek hitt mĂ»vére, a Brahma-szanhitá ötödik fejezetére. Udupiban, a Madhva iskola székhelyén emlékezetes teológiai eszmecserét folytatott e vaisnava tanítványi lánc vezetõivel. Késõbb a Krisna és Vénvá (Bhímá) folyók között, Sólápurtól nyugatra sikerült másolatot szereznie Bilvamangala Krsinakarnámrta címĂ» könyvérõl. A bhakti tudomány e páratlan költõi tehetséggel megírt mĂ»vét nagyon nagy kincsnek tartotta, olvasásából élete végéig örömöt merített. Nem sokkal azután, hogy Csaitanja visszatért Puríba, Rámánanda Ráj is megérkezett, s három fivérével, valamint apjával egyetemben mindnyájan teljesen mesterük szolgálatába ajánlották életüket. A legfontosabb eseményt viszont maga a király, Pratáparudra megtérése jelentette. Pratáparudra tehetséges politikus, ugyanakkor bátor hadvezér és erõskezĂ» uralkodó volt, aki sikeres csatákban biztosította Orissza függetlenségét a túlerõben lévõ, területéhes mohamedán csapatokkal szemben. Pratáparudra már sokszor kérte a legközelebbi tanítványokat, mutassák be Csaitanjának, de az minden alkalommal elutasította õt, mondván: nem kíván kapcsolatot teremteni olyan gazdag, befolyásos emberrel, mint a király, mert ez összeegyeztethetetlen a minden anyagiról – pénzrõl, hatalomról, karrierrol stb. – lemondott szannjászí életmódjával és elveivel. Egy nap azonban Pratáparudra álruhában belopódzott abba a kertbe, ahol Csaitanja transzban feküdt a gyepen. Legmeghittebb tanítványai vették körül, s feldúlt lelki állapotát – amit a Krisna iránti olthatatlan szeretet, és a Tõle való távollét gyötrõ érzése okozott – megfelelõ szanszkrt versekkel, idézetekkel igyekeztek enyhíteni. A király Csaitanja lábaihoz borult, s könnyes szemekkel kérte, fogadja el õt is alázatos, szerény szolgájává. Maháprabhut meghatotta a király szerénysége, és a lelki élet iránti hõ vágya, ezért teljesítette kívánságát. Röviddel késobb Advaita Ácsárja vezetésével körülbelül kétszáz bengáli tanítvány zarándokolt Puríba, hogy Csaitanja társaságában részt vehessenek a szekérfesztiválon. A város történelmében elõször fordult elõ, hogy bhakták nagy csoportjai a hatalmas szekerek elõtt táncoltak, énekeltek a dobok, cintányérok és gongok ütemére. Az õsi hagyományoknak megfelelõen a több napos ünnepség azért van, hogy e forró nyári idõszakban a templomi istenségeket, Dzsagannáthot (Krisnát), Baladévát és Szubhadrát, külön, hívõk vontatta szekereken a néhány kilométerre lévõ Gundicsá templomba vigyék, hogy ott az árnyas parkok kellemesebb környezetében hĂ»sölhessenek. A bengáliak négy teljes hónapig maradtak Puríban, szeretett Maháprabhujuk társaságában. Napjaik szankírtannal, teológiai, filozófiai eszmecserékkel teltek, s emellett rendszeresen lejártak a tengerpartra fürödni. Ilyenkor gyermeki önfeledtséggel játszadoztak a habokban. A bengáli vaisnavák számára a késõbbi évek folyamán bevett szokássá vált a szekérfesztivál alkalmából Puríba zarándokolni. Csaitanja Maháprabhu nem maradt sokáig Puríban. 1514-ben újra útrakelt, hogy Vrndávanba látogasson. Még a szannjász rendbe való belépése idején arra kérte egyik kiemelkedõ tanítványát, Lókanáth Ácsárját, menjen Krisna gyermekkori falujába, Vrndávanába, s derítse fel annak szent helyeit, melyek a hosszú évszázadok során feledésbe merültek, illetve a helyükön idõközben elburjánzott dzsungelbe vesztek. Lókanáth missziója sikeressé vált, s ez mérföldkövet jelentett az észak-indiai vaisnava hit újraélesztésében. Útja során Maháprabhut emberek tömegei keresték fel, mindenki látni akarta, ha csak egy pillanatra is a közben legendás hírĂ»vé vált szentet, isteni inkarnációt. Olykor oly nagy volt az emberáradat, hogy Csaitanját társai szinte elmenekítették a környékrõl. Újra ellátogatott Navadvípba, ahol a máig is sokat emlegetett Bhágavata tanítását magyarázó beszédeit tartotta. Innen Rámakélibe tért, s itt megnyerte a mohamedán uralkodó, Husszein Sah két miniszterét Isten feltételek nélküli, odaadó szolgálatának, a bhaktinak. Ettõl kezdve Rúpa és Szanátan lett a nevük. Unokatestvérükkel, Dzsívával õk váltak késõbb a Krisna-bhakti három fõpillérévé, miután számos könyvben tudományosan részletezve lefektették a vaisnava hit teológiai alapjait. A hagyomány úgy tartja, hogy Csaitanja Rúpa és Szanátan kérésére elállt korábbi szándékától, és visszatért Puríba. A fivérek azzal érveltek, hogy Vrndávanba nem ajánlatos követõk tömegével menni, mert ez akadályozná a bensõséges lelki érzelmekben való elmélyülést. Csaitanja 1515 õszén ismét útra kelt. Ezúttal csak két kísérõvel, a lakott területeket gondosan elkerülve, õserdõk csapásain, úttalan utakon igyekezett végsõ célja, Vrndávan felé. A Dzsárikhanda dzsungelen áthaladva Maháprabhu isteni lényének hatására még a vadállatok – elefántok, tigrisek, õzek stb. – is táncra perdültek, és Krisna neveit zengték. Csaitanja Váránaszí és Prajág (Allahabad) érintésével, a Jamuná folyó mentén jutott el Vrndávanba. Itt Krisna iránti rajongó szeretete sokszorosan intenzívebbé vált. A környék erdeiben bolyongva mindenben Ă•t, és az Ă• isteni kedvteléseit látta, ezért szüntelenül transzban volt. Ottani tartózkodása ideje alatt maga is felfedezett néhány szent helyet, mint például a Rádhá-kunda és Sjáma-kunda nevĂ» tavacskákat. A Csaitanja-csaritámrtában Krisnadász részletes és költõi leírást közöl errõl az idõszakról. Mint írja, Maháprabhu minden növényben, minden fĂ»szálban Krisna isteni kedvteléseinek (líláinak) lelki hatását látta. Az állatokat, madarakat barátjaiként üdvözölte, hol sírt, hol táncolt, olykor pedig eszméletlen állapotban zuhant a földre. Az eksztatikus istenszeretet mind a nyolc ismertetõjele állandó jelleggel díszítette gyönyörĂ» testét. Személyét annyira áthatotta az istenszeretet, hogy csupán láttára lelki eksztázist tapasztaltak az emberek, s önkéntelenül is zengeni kezdték a Legfelsõbb neveit és dicsõségét. Mágikus személyisége hatására még a környék mohamedán katonái is Krisna-hívõkké váltak. Vezetõiknek Csaitanja kifejtette, hogy végsõsoron a Korán is ugyanazt tanítja, mint a Védák. Visszafelé vezetõ útján Maháprabhu megállt Allahabadban a Kumbha mélá ünnepségek idejére. Itt több jelentõs személyiséggel is találkozott, köztük Vallabha Ácsárjával, a Rudra tanítványi lánc híres vezetõjével, valamint Rúpával és annak öccsével, Anupamával. Ez utóbbiakat tíz napon keresztül tanította a bhakti tudományára, majd elküldte õket Vrndávanába. Rúpát arra kérte, áldozza életét a bhakti irodalom gyarapítására. Váránaszíban pedig Rúpa bátyjával, Szanátannal találkozott, akit elõzõleg a mohamedán uralkodó börtönbe csukatott, nem helyeselvén alattvalója újkeletĂ» vallásos buzgalmát, s miniszteri kötelességeinek ezzel járó elhanyagolását. Szanátan fogságából csak cseles és kalandos szökéssel menekült. Álruhában, álnévvel jutott Váránaszíba, hogy végre teljesen átadhassa magát mesterének. Csaitanja õelotte is részletesen feltárta a lelki bölcseletet, majd bátyja után küldte azzal a feladattal, fedje fel Vrndávan feledésbe merült szent helyeit, építtessen ott templomokat, valamint alkosson színvonalas irodalmi mĂ»veket. Váránaszíban a legfontosabb esemény a Sankara irányzat szannjászíjai felett aratott teológiai gyõzelem volt. E tanítványi lánc szerzetesei a gjána (a tudás mĂ»velése) folyamatát követték, ezért a bhaktit érzelgõs, komolytalan útnak tartották. A színvonalas vita azzal végzõdött, hogy a szannjászíknak és vezetõjüknek, Prakásánanda Szaraszvatínak rideg tudástól megkövült szívét megolvasztotta a Csaitanjából oly meggyõzõen sugárzó istenszeretet melege, és így maguk is meggyõzõdéses vaisnavákká váltak. Maháprabhu hozzávetõleg 1516-ban tért vissza Puríba. Ez azt jelenti, hogy huszonnégy éves kora, a szannjász felvétele után hat éven át utazott és tanított. India-szerte elhintette a bhakti magvait, melyek gyorsan megfogantak, és szépen fejlõdtek. Úgy vélte, eljött az ideje, hogy feladatát képzett és odaadó követõire bízza, hogy ily módon alkalma nyíljon visszavonulni a külvilágtól. Élete hátralévõ tizennyolc évét magányosan, csupán két-három követõje társaságában töltötte, Kási Misra házában és udvarában. Napjai a Legfelsõbbel való meghitt egységben teltek, amit csak néha szakított meg a tanítványaival folytatott, magas szintĂ» lelki eszmecsere. Csaitanja Maháprabhu feltehetõleg 1534 februárjában távozott e világból, még misztikusabb módon, mint ahogy negyvennyolc évvel elõtte született: a Bhakti-ratnákar leírja, hogy a Tótá Gópínáth templomban egy kírtan közepette hirtelen az oltáron álló istenség szobrához rohant, s nyomában azonnal magától becsukódott az ajtó. Így tĂ»nt el nyomtalanul, azaz valami nyom mégis maradt utána: azóta egy repedés látható az istenség márvány lábán… Forrás: Kagylókürt folyóirat www.kagylokurt.hu |